انتشار مقاله «حج از دیدگاه امام خمینی(ره)» در سریلانکا
کد خبر: 3914809
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱

انتشار مقاله «حج از دیدگاه امام خمینی(ره)» در سریلانکا

رایزنی فرهنگی ایران در سریلانکا به مناسبت ایام حج، مقاله‌ای را با عنوان «حج از دیدگاه امام خمینی(ره)» در روزنامه «تیناکاران» منتشر کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ در این مقاله آمده است که امام خمینی(ره) از همان آغاز فعالیت فکری، اجتماعی و سیاسی، بر لزوم تبیین اسلام واقعی و رهایی از ناآگاهی، تفکر بسته و دوری از خرافه‌پرستی تأکید داشته است. حتی وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس جمهوری اسلامی، همچنان به دنبال احیای اندیشه اسلامی، آن هم در مقیاس جهانی، بود و تا آخرین روزهای زندگی نیز هرگز این اندیشه را رها نکرد.

از جمله این تلاش‌ها، کوشش امام برای احیای مقوله حج به عنوان یکی از  مظاهر مبارزه‌ مقدس علیه شیطان باطن و ظاهر و یا به عبارتی تبیین ابعاد اجتماعی و سیاسی حج بود. در بررسی بخشی از بیانات و پیام‌های امام خمینی(ره) درباره حج، متوجه می‌شویم که امام سه موضوع اصلی را همواره مد نظر داشته است.

این سه موضوع عبارت‌اند از: ارائه توضیحات و تفسیر فلسفه حج با تکیه بر آیات الهی و بررسی تاریخ و موضع‌گیری علیه کسانی که حج را از فلسفه واقعی آن دور کرده‌اند. دیگری، بیان حقایق پنهان در انجام یک حج واقعی است، مناسکی که باید همه جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی را پوشش داده و حج‌گزار را در برابر شیطان و نفس محافظت کند.

نکته آخر اینکه حج را باید جوهره اصلی آموزه‌های قرآنی دانست. اعمال و مناسکی که باید نمایشی شگفت‌انگیز ارائه کند تا بتواند منعکس‌کننده انرژی و توانایی‌های مادی و معنوی مسلمانان باشد و جوهر و پیام اصلی آموزه‌های قرآن کریم می‌تواند برای همه سودمند باشد.

در مقاله آمده است که همه ساله میلیون‌ها مسلمان به مکه می‌روند و با آثاری که مربوط به دوران حضرت محمد(ص) پیغمبر گرامی اسلام، حضرت ابراهیم(ع)، حضرت اسماعیل(ع) و مادر وی، حضرت هاجر، آشنا می‌شوند، اما هیچ فردی تأمل نمی‌کند که اینها چه شخصیت‌هایی بودند، چه کردند و هدف آنها چه بود.

امام خمینی(ره) معتقد است که یک حج بی‌جان، یک حج بی‌حرکت، حجی که بیانگر وحدت مسلمانان نیست، هرگز حجی واقعی نخواهد بود. به همین دلیل است که ایشان همواره غم و اندوه عمیق خود را در مورد از بین رفتن فلسفه‌های اجتماعی و سیاسی حج به عنوان مهمترین عمل عبادی و عظیم‌ترین تجمع مسلمین ابراز کرده است.

انتهای پیام
captcha