طلوع خورشید هادی در خانه وحی / وقتی كه صبر قهرمانانه عامل موفقیت می‌شود
کد خبر: 3914793
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰

طلوع خورشید هادی در خانه وحی / وقتی كه صبر قهرمانانه عامل موفقیت می‌شود

امروز مصادف با سالروز ولادت امام هادی(ع) است. امامی كه برای نشر احكام اسلام و آموزش و پرورش، شناساندن مكتب و مذهب جعفری و تربیت شاگردان و اصحاب گرانقدر تلاش بسیار کرد.

ولادت امام دهم شیعیان، امام علی‌النقی(ع) را نیمه ذی‌الحجه سال ۲۱۲ هجری قمری نوشته‌اند. پدر آن حضرت، امام محمد‌تقی جوادالائمه‌(ع) و مادرش سمانه از زنان درست‌كردار و پاكدامنی بود كه دست قدرت الهی او را برای تربیت مقام ولایت و امامت مأمور كرده بود.

امام هادی‌(ع) برای نشر احكام اسلام، آموزش و پرورش و شناساندن مكتب و مذهب جعفری و تربیت شاگردان و اصحاب گرانقدر تلاش بسیار کرد؛ ایشان نه تنها تعلیم و تعلم و نگهبانی فرهنگ اسلامی را در مدینه عهده‌دار بود و لحظه‌ای از آموزش حقایق مذهبی نمی‌آسود، بلكه در امر به معروف و نهی از منكر و مبارزه پنهان و آشكار با خلیفه ستمگر وقت (متوكل عباسی) آنی آسایش نداشت.

با اینكه امام هادی‌(ع) در بخش مهمی از زندگی خود از حضور در جمع شیعیان و ارادتمندان دور بودند، اما با استفاده از دو راه ارتباط خویش را با آن‌ها حفظ كردند، راه اول از طریق وكلای خود با شیعیان ارتباط داشتند و اساساً با گسترش تشیع از زمان امام صادق‌(ع) شبكه وكالت هم از سوی ائمه اطهار مورد توجه قرار می‌گیرد و شیعیان مناطق دوردست بوسیله نوّاب و وكلا با ائمه ارتباط پیدا می‌كردند. راه دوم از راه مكاتبه و نامه‌نگاری بود. در ادامه این گزارش سخنان برخی از علما را درباره سیره آن امام همام می‌خوانیم:

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضایی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس، ضمن تبریک فرا رسیدن ولادت امام هادی(ع) بیان کرد: امام هادی(ع) در برابر ناملایمات و تهدیدهایی كه برای ترویج فرهنگ دینی از طرف حكومت به ایشان اعمال می‌شد بسیار صبورانه عمل می‌كردند و برای بقای فرهنگ قرآن به تعبیری نرمش قهرمانانه را پیش گرفتند. زمانی‌كه این امام همام به امامت رسید حكومت در بغداد بود و ایشان در مدینه با سن كم در جلسات متعدد با ظرافت تمام به تشریح حقانیت فرزندان پیامبر(ص) برای در دست داشتن حكومت بر مردم دست برده و با جنگ تبلیغاتی سرد پرده از چهره شوم حكومتیان بر‌می‌داشتند.

رضایی بیان كرد: حكومت برای متوقف كردن مبارزات، ایشان را به سامرا منتقل كردند تا با نزدیک كردنشان به مركز حكومت بتوانند كنترل بیشتری بر رفت‌ و آمدهای ایشان داشته باشند.

روش مبارزاتی متفاوت امام هادی(ع)

وی تصریح کرد: امام هادی(ع) در عمر كوتاه ۴۲ ساله خود با روشی متفاوت با دیگر امامان معصوم(ع) دست به مبارزه بردند و در این راه با روشن‌گری‌هایی كه كردند چهره زشت حكومتیان را برای مردم نمایان ساختند و حقانیت حضرت علی(ع) و فرزندان ایشان را برای مردم تبیین كردند.

رضایی با بیان اینكه امام هادی(ع) صبر قهرمانانه داشت و در برابر آن‌چه منافع جامعه اسلامی در آن نهفته بود با برخورد صبورانه برای رسیدن به اهداف تلاش می‌كرد، اظهار کرد: امام هادی(ع) نیز مانند عموی بزرگوارش امام حسن(ع) قهرمانانه در مقابل تهدیدها صبر كرد تا رسالتی كه به او واگذار شده بود را به‌نحو مطلوب انجام دهد. اگر امام حسین(ع) را به‌ عنوان مظهر شجاعت و الگوی شهامت می‌شناسیم نباید به شجاعت امام هادی(ع) شک كنیم، زیرا هر زمان روش مبارزه خود را می‌طلبد و اگر امام هادی(ع) نیز به‌ جای امام حسین(ع) بودند همان كاری را انجام می‌داد كه سید و سالار شهیدان به انجام رسانید.

مبارزه با علم و حلم

حجت‌الاسلام سیدابوفاضل رضوی‌اردكانی، امام جمعه موقت شیراز، نیز بیان کرد: امام دهم شیعیان ‌میان ائمه اطهار(ع) در سخت‌ترین دوران دیكتاتوری بنی‌عباس واقع شد كه با علم و حلم خود با آنان مبارزه كرد و لحظه‌ای از رسالت خود باز نایستاد و این مهم‌ترین اقدام آن امام همام بود. بنی عباس با خون شهدای علوی بر سر كار آمدند و با مكر و حیله سعی در نشان دادن دوستی با خاندان اهل بیت(ع) داشتند در حالی‌كه به هیچ عنوان این‌گونه نبود.

رضوی‌اردكانی بیان كرد: یكی از امتیازات امام دهم كه جلوه‌های آن بر اساس مشاهدات اصحاب امام‌(ع) در زندگانی آن حضرت وجود دارد، آگاهی كامل از همه زبان‌های معاصر خویش است.

امام جمعه موقت شیراز با بیان اینكه امام هادی‌(ع) مثل سایر امامان بر همه زبان‌های دنیا تسلط كامل داشته‌اند، اظهار کرد: امام در گفت‌و‌گویی با عموم مردم، سخنان هر انسانی با هر زبانی را به‌درستی متوجه شده و بدون نیاز به مترجم پاسخ او را به زبان خود داده‌اند.

انتهای پیام
captcha