جهاددانشگاهی؛ تبلوری عینی از الگوسازی انقلاب
کد خبر: 3914602
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹

جهاددانشگاهی؛ تبلوری عینی از الگوسازی انقلاب

فرماندار ویژه داراب با یادآوری فعالیت‌های جهاددانشگاهی طی 40 سال گذشته، این نهاد انقلابی را تبلوری عینی از الگوسازی انقلاب برای رسیدن به نهاد علم و پژوهش تراز انقلاب توصیف كرد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی فارس، علی مظفری، فرماندار ویژه داراب، ضمن تبریک فرا رسیدن چهلمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی، این نهاد انقلابی را تبلوری عینی از الگوسازی انقلاب برای رسیدن به نهاد علم و پژوهش تراز انقلاب توصیف و بیان کرد: دستاوردهای این نهاد انقلابی طی چهار دهه فعالیت، بزرگ و گسترده است و درواقع در خور شأن نظام و کشور درخشیده است.

وی به قابلیت‌های بالای جهاددانشگاهی در فارس که در توسعه و تحول استان موثر بوده اشاره كرد و افزود: راه‌اندازی مرکز بانک خون بندناف، ایجاد مرکز نوآوری و شکوفایی در حوزه‌های علمی و فرهنگی و ایجاد درمانگاه‌های و مراکز تخصصی از جمله این موفقیت‌هاست.

مظفری بیان كرد: جهاددانشگاهی با نگاه انقلابی و پیشران می‌تواند سرفصل نوینی در عرصه توانمندسازی ایران اسلامی و اقتدار علم و فناوری و محصولات دانش بنیان، با ایجاد بانک اطلاعات نیازمندی‌های گوناگون ایران داشته باشد و با ساختارسازی الکترونیک، تمام نیازمندی‌ها را به مراکز تولید موجود و یا نو ایجاد ارجاع دهد.

وی افزود: انقلابی، جهادی، عملگرایی، نوآوری، تمدن‌آفرینی، اعتماد به خدا و تکیه بر توانمندی داخلی، تحول‌آفرینی، دانش‌گرایی اسلامی و ولایت‌مداری از وجوه و شاخصه‌های جهاد دانشگاهی است. تعطیلی کوتاه مدت دانشگاه‌ها در ابتدای پیروزی انقلاب، فرصتی فراهم کرد تا روند بازنگری در امور آموزش عالی و رهایی دستگاه‌های علمی از وابستگی به بیگانگان آغاز شود.

مظفری ادامه داد: چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی واکاوی و بررسی کارنامه نهادهای بر‌آمده از متن انقلاب در فهم و درک راه طی شده و دستاوردها و تجارب گران‌سنگ چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی سودمند و مفید است؛ نه از این جهت که صرفاً آثار و پیامدهای مثبت و موثر این نهادها بررسی شود بلکه از جهت شناخت نقاط قوت و ضعف، آسیب‌ها و مشکلاتی که بر این نهادها تحمیل شده یا اهداف تشکیل و راه‌اندازی این نهادها به تحقق کامل نرسیده است.

وی با تأکید بر اینکه این نهاد انقلابی توانسته است به خوبی در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی و ارتقای سطح علمی کارکنان نیز نقش‌آفرینی کند، یادآور شد: مؤسسه افکارسنجی وابسته به جهاددانشگاهی تحت عنوان ایسپا نیز توانسته نقش موثری در افکارسنجی و توجه به فکر و اندیشه عموم ایفا و سازمان‌ها را در ترسیم نقشه فعالیت آینده، یاری کند. تربیت نیروی انسانی کارآمد و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی این نهاد برخاسته از انقلاب می‌تواند نقش موثری در رشد و تعالی جامعه داشته باشد.

مظفری همچنین وجود جهاددانشگاهی را پتانسیلی مهم برای استان فارس و داراب دانست و افزود: این مهم موجب شده که این مجموعه دانشگاهی به زودی دانشگاه علمی کاربردی در راستای رشد و توسعه شهرستان داراب راه‌اندازی کند که می‌تواند تاثیر مستقیمی بر ارتقای سطح علمی و تخصصی جوانان این شهرستان داشته باشد. در صورت راه‌اندازی این مجموعه قطعا تحقیق، علمی کردن و تبدیل کشاورزی سنتی می‌تواند به این شهرستان کمک کند تا هم رونق تولید افزایش پیدا کند و هم اشتغالزایی ایجاد شود.

وی یادآور شد: در شهرستان داراب نیز با راه‌اندازی مرکز جهاددانشگاهی در سال ۱۳۹۵ تا کنون توانسته‌ایم شاهد موفقیت‌هایی در زمینه‌های مختلف علمی، کاریابی، فن ورزی،  مشاغل خانگی و ... باشیم.

مظفری بیان کرد: همچنین با تخصیص دو هکتار زمین مناسب در منطقه لایزنگان به منظور تأسیس کارخانه اسانس گل محمدی زمینه اشتغال نیرو و جلوگیری از خام‌فروشی محصول و بالا رفتن بازدهی گل محمدی گام مهم دیگری در زمینه توسعه در داراب توسط این نهاد علمی و فرهنگی برداشته شده است همچنین شعبه دیگری از مرکز بانک خون در این شهرستان  راه‌اندازی شده و مشغول خدمات‌رسانی است.

انتهای پیام
captcha