نقش المصطفی در توسعه زبان فارسی ستودنی است / تقویت برنامه‌های مجازی در شیوع ویروس
کد خبر: 3914502
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴
سفیر جدید ایران در عمان:

نقش المصطفی در توسعه زبان فارسی ستودنی است / تقویت برنامه‌های مجازی در شیوع ویروس

سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در مسقط گفت: مرجعیت علمی و آموزشی المصطفی بر کسی پوشیده نیست، چنان که در توسعه و گسترش زبان فارسی نیز نقش بسزایی را در دنیا ایفا کرده است.

به گزارش ایکنا، علی نجفی خوشرودی، سفیر جدید کشورمان در عمان در دیدار با رئیس جامعةالمصطفی العالمیه ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مرکز علمی و آموزشی اظهارکرد: شهر قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی و حوزه‌های علمیه یکی از برجسته‌ترین پایگاه‌های گردشگری مذهبی در جهان اسلام به شمار می‌آید که در این زمینه می‌توان فعالیت‌های خوبی داشت.

وی افزود: پیش از حضور در جامعةالمصطفی، مقداری درباره پیشینه و فعالیت‌های آن مطالعه کرده‌ام. با توجه به ویژگی‌های جامعةالمصطفی در عرصه‌های گوناگون، باید زمینه‌های بهره‌مندی روزافزون از ظرفیت‌های جامعةالمصطفی را بررسی کرد.

این دیپلمات کشورمان نقش جامعةالمصطفی را در توسعه زبان فارسی در جهان ستودنی توصیف کرد و افزود: فعالیت‌های المصطفی در عرصه‌های گوناگون شایسته تقدیر است و حضور چنین مجموعه‌ای در کنار حوزه‌های علمیه و مرجعیت دینی همچنین بارگاه منور حضرت فاطمه معصومه(س) در شهر قم، این شهر را در زمره یکی از پایگاه‌های قوی گردشگری مذهبی در جهان اسلام مطرح می‌سازد که در این زمینه، می‌توان فعالیت خوبی داشت و از این‌گونه ظرفیت‌ها به صورت بهینه استفاده کرد.

نجفی با اشاره به ظرفیت‌های نظام جمهوری اسلامی و جامعةالمصطفی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در دنیا، فعالیت در بخش مجازی در عرصه‌های آموزش، نتایج بسیار خوبی به همراه خواهد داشت. به نظر می‌رسد می‌توان این بخش از آموزش را توسعه داد و از قابلیت‌های آن به خوبی بهره برد.

آمادگی برای راه‌اندازی رشته‌های مورد نیاز جوانان در عمان

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه در سخنانی با اشاره به شرایط عمان، اظهار کرد: جامعةالمصطفی در واقع ترکیبی از دو سازمان است که در زمینه دانش‌پژوهان غیرایرانی فعالیت می‌کردند.

وی ضمن اشاره به اقتضائات طلاب غیرایرانی و تأیید رشته‌ها و مدارک آموزشی جامعةالمصطفی از سوی وزارت علوم، گفت: جامعةالمصطفی در زمینه رشته‌های علوم اسلامی و علوم انسانی با ۱۵۰ رشته و گرایش فعالیت علمی دارد. افزون بر این، نظام سطوح هم در المصطفی در نظر گرفته شده و مورد تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

رئیس جامعةالمصطفی با بیان اینکه نظام سطوح جامعةالمصطفی بیشتر برای دانش‌پژوهان کشور‌هایی است که در کشورشان فضای سنتی حوزه دارند، تصریح کرد: بیشتر رشته‌های علوم اسلامی مانند فقه و اصول، تاریخ، کلام و ادیان و نیز رشته‌های علوم انسانی مانند اقتصاد، مدیریت و روان‌شناسی تا مقطع دکتری در المصطفی تدریس می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی افزود: جمعیت دانش‌آموختگان و دانش‌پژوهان جامعةالمصطفی، سرمایه بزرگ دیپلماسی عمومی کشور به شمار می‌روند. آنان به انقلاب و جمهوری اسلامی علاقه‌مندند و غالباً زبان فارسی را فراگرفته‌اند.

وی با اشاره به نقش انکارناپذیر جامعة‌المصطفی در آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان، گفت: طلاب المصطفی و خانواده‌هایشان مروجان فرهنگ اسلامی- ایرانی در دنیا هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی هدف اولیه جامعةالمصطفی را فرهنگی و آموزشی برشمرد و اظهارکرد: دانش‌آموختگان و دانش‌پژوهان جامعةالمصطفی، سرمایه ایران به شمار می‌روند؛ به عنوان نمونه، بخشی از دانش‌آموختگان المصطفی در گردشگری مذهبی فعالیت می‌کنند و بخشی دیگر در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی و... حضور جدی دارند.

وی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به عضویت جامعةالمصطفی در تعدادی از اتحادیه‌های دانشگاهی جهان و عقد تفاهم‌نامه با برخی از مراکز علمی و دانشگاهی دنیا، ابراز کرد: ظرفیت‌های علمی عمان نیز قابلیت اتصال به توانایی‌های علمی جامعةالمصطفی را دارد. در این صورت، می‌توان با هم‌افزایی در عرصه علمی، به نتایج درخشانی رسید. جامعةالمصطفی آمادگی دارد در این زمینه با مراکز علمی عمان مرتبط شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: رشته‌های تحصیلی جامعةالمصطفی کاملاً علمی است و در چارچوب فعالیت‌های رسمی آموزشی انجام می‌شود. آموزش‌های جامعةالمصطفی براساس تعامل مثبت با مراکز علمی دنیا و توجه ویژه به اعتدال و عقلانیت ارائه می‌شود.

وی اعتدال دانش‌آموختگان المصطفی و پرهیز آنان از تندروی در عرصه‌های گوناگون را از ویژگی‌های تربیت‌یافتگان جامعةالمصطفی دانست.

وی افزود: جامعةالمصطفی می‌تواند رشته‌های مورد علاقه نسل جوان عمان را شناسایی و نسبت به راه‌اندازی آن‌ها اقدام کند.

انتهای پیام
captcha