جماران فراتر از یک محله، ابعاد جهانی دارد / لزوم رنگ‌آمیزی شهری بر مبنای آموزه‌های دینی
کد خبر: 3914464
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
حناچی در نشست خبری:

جماران فراتر از یک محله، ابعاد جهانی دارد / لزوم رنگ‌آمیزی شهری بر مبنای آموزه‌های دینی

شهردار تهران با اشاره به موضوع زیبایی شهری جهت افزایش امید و نشاط و بهره‌گیری از رنگ‌های شاد که در آموزه‌های دینی هم به آن‌ها توصیه شده، به مسئله ملک جماران و اختلافات پیش آمده در مورد آن اشاره کرد و گفت: جماران یک محله نیست و باید در سه سطح جهانی، ملی و محلی به آن نگاه کنیم؛ محل زندگی حضرت امام(ره) در جماران جزو میراث فرهنگی ماست و باید حریم داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ پیروز حناچی، شهردار تهران صبح امروز دوشنبه، ۱۳ مردادماه، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اثر شیوع کرونا و تحمیل‌شدن هزینه‌های زیاد به مدیریت شهری و کاهش درآمد‌های مدیریت شهری و برنامه آن برای ماه‌های آینده و گذر از این بحران گفت: شیوع کرونا دو مشکل برای تهران ایجاد کرد؛ اولاً کمبود درآمد و سپس افزایش هزینه‌ها. البته این مسئله تنها مختص تهران نیست، بلکه همه شهر‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه با شیوع کرونا بسیاری از مراکز فرهنگی و تفریحی شهرداری تهران تعطیل شدند، گفت: رعایت فاصله فیزیکی معنایش برای ما استفاده از ظرفیت کمتر و با همان ناوگان قبلی است؛ در حال حاضر ناوگان مترو با ۵۰ درصد ظرفیت و اتوبوس‌رانی هم با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند. البته دولت‌های دیگر با شیوع کرونا و برای حمایت از مدیریت شهری خود در اینگونه موارد پشتیبانی لازم را می‌کنند که متأسفانه شهر تهران و مدیریت آن به لحاظ مشکلات اقتصادی از این کمک و حمایت محروم بوده است.

شهردار تهران در خصوص کاهش بودجه و درآمدهای شهرداری هم تصریح کرد: اینکه می‌گویند تنها توانسته‌ایم ۳۰ درصد بودجه را محقق کنیم درست نیست؛ در بخش نقد تا امروز توانسته‌ایم ۷۰ درصد بودجه را داشته باشیم، اما در بخش غیرنقدی مشکلاتی داشته‌ایم. همچنین لایحه دو فوریتی را به شورا تقدیم کردیم که البته در شورا تصویب شده، اما بند‌هایی از آن به دلیل اینکه دستگاه‌های نظارتی نقطه نظراتی در خصوص آن داشتند در حال بررسی است.

حناچی گفت: ممیزی جدیدی برای شهرداری تهران در نظر داریم، زیرا آخرین ممیزی مربوط به سال ۸۶ بود. در هزینه‌های جاری هم تلاش شده این هزینه‌ها کاهش پیدا کند. از سوی دیگر تلاش می‌کنیم تا ظرفیت‌هایی ایجاد شود. همچنین تلاش شد تا پول ناشی از اوراق مشارکت‌های سال ۹۷ و ۹۸ را نقد کنیم که این مهم هم تأثیر به‌سزایی در ادامه فرآیند‌های ما خواهد داشت.
 
وی درباره وضعیت اوراق مشارکت و سرنوشت آنها هم افزود: این اوراق به دو بخش تقسیم می‌شوند، بخشی برای سال ۱۳۹۷ است که بانک آینده و بانک توسعه تعاون، بانک‌های عامل شهرداری بودند. در این زمینه ۳۰۰ میلیارد تومان از بانک توسعه تعاون گرفته شد، اما ۹۱۰ میلیارد تومان بانک آینده باقی مانده بود که با همکاری و پیگیری بانک آینده این بخش هم کاملاً محقق شده است. بازپرداخت این اوراق هم به این صورت است که ۵۰ درصد به عهده دولت و ۵۰ درصد به عهده شهرداری است.

حناچی ادامه داد: از اوراق سال ۱۳۹۷ یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار داریم که ۵۰۰ میلیارد تومان متعلق به اتوبوسرانی بوده و یک‌هزار میلیارد تومان هم برای مترو است که در تکمیل خطوط ۶ و هفت، تکمیل ایستگاه‌ها و تجهیز زیرساخت‌ها هزینه می‌شود. همچنین بخش‌هایی از شبکه مترو از جمله بخش اول خط ۱۰ هم از همین منبع رسما به زودی افتتاح می‌شود.

 

کودکان زباله‌گرد در تهران کم شده‌اند

حناچی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا، درباره ممنوعیت استفاده از کودکان در زباله‌گردی که از سوی شهرداری تهران ابلاغ شده و اقدامات در این‌باره گفت: ما در دو روز گذشته جلسه‌ای با رئیس سازمان بهزیستی و رئیس بهزیستی تهران داشتیم که موضوع بحث کودکان کار و زباله گرد‌ها و معتادان متجاهر بود. ما روش‌های جلوگیری از قاچاق و قاچاقچی نداریم اما بخشی که به پیمانکاران مربوط بوده را پیگیری می‌کنیم. البته گفته می‌شود در صورت گزارش به ۱۳۷ هم تا شهرداری برسد این کودکان می‌روند. به هر حال این موضوع در حال پیگیری است و می‌توانم بگویم خیلی کم شده، اما نمی‌توانم بگویم قطع شده است.
 

جماران تنها یک محله نیست، ابعاد جهانی دارد

شهردار تهران در پاسخ به پرسش دیگری درباره جلسه شورای عالی شهرسازی برای محله جماران گفت: جماران تنها یک محله نیست، ابعاد جهانی دارد و اهمیت آن را می‌توان از سخنان دیگران فهمید؛ به عنوان مثال در دوران اتحاد جماهیر شوروی وقتی «ادوارد شواردنادزه» نماینده «گورباچوف» به دیدار امام(ره) آمد، می‌گفت انتظار داشتم وقتی از ماشین پیاده می‌شوم به سرسرای عظیم و یک کاخ که در انتهای آن رهبر ایران مستقر است بروم، اما وارد یک روستا و کوچه محقر شدم و تعجب کردم یا وقتی «فیدل کاسترو»، رهبر کوبا بعد از رحلت حضرت امام(ره) به ایران آمده بود به جماران رفت و گفت: شما در انتقال این پیام به جهان کوتاهی کرده‌اید؛ مائو این شعار را می‌داد، اما طور دیگر عمل می‌کرد، اما امام خمینی(ره) شعار ساده‌زیستی می‌دهد و عمل می‌کند.

وی افزود: با این نگاه جماران یک محله نیست و باید در سه سطح جهانی، ملی و محلی به آن نگاه کنیم. محل زندگی حضرت امام(ره) در جماران جزو میراث فرهنگی ماست و باید حریم داشته باشد. در شورای عالی شهرسازی مصوبه‌ای هست که در سال ۱۳۸۰ به استناد به ماده ۱۶۶ برنامه سوم در عمل با ملاحظات محلی محدوده طرحی که قبلاً وجود داشت کوچک و این طرح تا حدود زیادی اجرا شد و عدول‌هایی که از آن شده محدود است.

حناچی در ادامه گفت: در این محدوده تعدادی پلاک تملک شده و درگیری محلی وجود ندارد. خیلی از آن‌ها بر اساس ضوابط ساخته شده‌اند و معدودی ساخته نشده و مطمئن هستم هر کاری که با نگاه جهانی، ملی و محلی انجام شود، قابل دفاع است و شورای عالی شهرسازی هم همین تصمیم را خواهد گرفت. اقدامات این محله در شورای عالی شهرسازی مطرح شده بوده و این که بازبینی مجدد در دستور کار قرار دارد، خلاف عرف نیست و در مقیاس‌های با اهمیت، شورای شهر نیز وارد می‌شود. در برخی نقاط این بازبینی‌ها شده یا خود شورا به آن ورود کرده است؛ مثلا در شهر بسطام به خاطر وجود ابنیه فرهنگی شورا قبل از انقلاب ورود کرد.
 

دستورالعمل رنگ آمیزی شهر به زودی ابلاغ می‌شود

شهردار تهران در ادامه این نشست آنلاین و در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اقدامات شهرداری تهران در مورد زیباسازی شهر تهران و رنگ‌آمیزی شهری گفت: ایده رنگ‌آمیزی شهری به عنوان یک ایده تجربه شده مطرح شد، ضوابط آن توسط سازمان زیباسازی تهیه و در حال پیگیری هستیم. اگر امروز از شما سؤال کنند تهران چه رنگی است؟ قطعاً می‌گویید خاکستری، چون از رنگ در شهر استفاده نشده و شهر‌های آلوده دنیا معمولاً به همین سمت می‌روند. این درحالی است که خیلی از فضا‌های شهری می‌توانند رنگی باشند. مانند تونل‌ها، دیوار‌ها و عناصری که دارای ریتم هستند، حتی تونل‌های مترو؛ بخشی از تبلیغات تأثیرگذار در شهر‌ها به سمت تونل‌های مترو رفته و شهرداری تهران هم در حال تعقیب این موضوع است.

حناچی با اشاره به توصیه دین اسلام به استفاده از رنگ بیان کرد: می‌توانیم از رنگ مخصوصاً رنگ‌های شاد که در آموزه‌های دینی هم توصیه شده، استفاده کنیم. رنگ‌هایی داریم که مکروه است و رنگ‌هایی توصیه شده، اما عرف به سمت رنگ‌های سیاه است. به هر حال سازمان زیباسازی مأمور پیگیری شده و دستورالعمل به زودی ارسال می‌شود.

حناچی درباره مشکل پله‌های برقی گفت: پله‌های برقی بعد از تحریم دچار اخلال شده که یک بخش درون سازمانی داریم که در حال بررسی مسئله است و به زودی مشکل حل می‌شود.
حناچی در ادامه این نشست، در پاسخ به پرسشی درباره انتقاد اعضای شورای شهر در باره عملکرد شهردار در هیئت دولت و همچنین عدم حضور و دعوت او در جلسات کابینه گفت: حضور شهردار تهران در دولت مطابق با قانون و آئین‌نامه‌های اجرایی هیئت وزیران نیست و شهردار نیز عضو هیات وزیران نیست. این حضور سنتی بوده که از زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی و آقای کرباسچی آغاز شد. البته حضور شهردار تهران در دولت در خیلی از موارد مثبت است به دلیل اینکه کار‌ها مستقیم دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه اوراق مشارکت نتیجه کار شهردار در حاشیه هیئت دولت و پیگیری از رئیس بانک مرکزی و دیگر مسئولان مربوطه بود، افزود: چون بنده رئیس مجمع کلانشهر‌ها هستم، این سمت ۵۰ میلیون نفر جمعیت را پوشش می‌دهد و حضور شهردار در این جلسات قطعاً بسیار تأثیرگذار است. در بسیاری از مواردی که شهرداری‌ها می‌توانند تأثیرگذار باشند، با حضور شهردار و ارتباطات می‌تواند حل شود. این موضوع برعکس هم وجود دارد و برای دولت هم حضور شهردار در هیئت دولت تأثیرگذار است. اما به هر حال قانوناً شهردار عضو هیئت وزیران نیست و در دولت هشتم و نهم و همچنین در دولت قبل‌تر شهردار حضور نداشته است.

شهردار تهران با بیان اینکه حضور شهردار تهران چقدر می‌تواند موثر باشد، گفت: می‌توانیم به سیل ۱۳۹۸، زلزله، سیل خوزستان، حوادث آبان، شرایط کرونا و سقوط هواپیمای اوکراینی اشاره کنیم که شهرداری در پیگیری این مسائل مستقیماً دخیل بوده است. در عید سال گذشته به‌راحتی می‌توانست در تهران هم سیل رخ دهد تاجایی که حتی تا آستانه سیل در جنوب شرقی تهران پیش رفتیم، اما با آمادگی که وجود داشت، این مشکل حل شد. همه این‌ها نشان می‌دهد دولت و شهرداری در کلانشهر نیازمند یکدیگر هستند. شرایط دولت هم شرایط غیرعادی و حادی است و نمی‌توان انتظار زیادی داشت. وقتی برای کرونا از صندوق توسعه ملی استقراض می‌شود، یعنی بودجه عمومی کشش نداشته است. ما برای بازسازی بخش‌های جدید در مترو و اتوبوسرانی نیز از دولت قول گرفته‌ایم. اما من ادبیات تند و طلب‌کارانه را نمی‌پسندم و فکر می‌کنم با ممارست، پیگیری و استمرار می‌توان به نتیجه رسید.

حناچی درباره شفافیت در اطلاع‌رسانی و همچنین حضور در جلسات هیئت دولت هم گفت: درباره شفافیت اطلاع‌رسانی ما همیشه واقعیت را گفتیم؛ از جمله درباره شرکت در جلسات هیئت دولت که پیش از این هم توضیح داده شد. نه در قانون و نه در آیین‌نامه این موضوع وجود ندارد که شهردار عضو هیئت وزیران بوده و باید دعوت شود، اما اگر این اتفاق رخ دهد، به نفع همه است.

 

سرنوشت کارت بلیت مترو خبرنگاران

حناچی درباره کارت بلیت مترو خبرنگاران هم گفت: اگر خبرنگاران طرح ترافیک از ما نخواهند، به همه کارت بلیت مجانی می‌دهیم. در صورتی که انجمن روزنامه‌نگاران هم تقاضا کند، مثبت برخورد می‌کنیم.

 

برگزاری سروقت نشست مجامع برای نخستین بار

شهردار تهران درباره شفافیت شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری و ادعای برخی مبنی بر عدم شفافیت آن‌ها گفت: کسی که ادعایی می‌کند، باید مدارک ارائه کند. امسال اولین سالی است که بسیاری از مجامع شرکت‌ها و سازمان‌های ما به موقع تشکیل و به تصویب رسیده است. هیچ سالی امکان نداشت مجمع مترو در تیرماه برگزار شود که امسال برگزار شد و مجامع خیلی از شرکت‌ها و سازمان‌ها مثل بانک شهر به تصویب رسید و این سیاست عمومی مدیریت شهری است. برخی ادعا‌ها را نمی‌توان به راحتی قبول کرد؛ ابزار‌های ما حسابرسی حسابرسان صاحب صلاحیت و گزارش‌های آن‌ها در مجمع است و ما این را دنبال و تشویق کرده‌ایم که مجمع شرکت‌ها به‌موقع برگزار شود و حداقل‌های مجاز را رعایت کنند، الحمدلله گزارشی هم در این زمینه تهیه شده که به زودی منتشر می‌شود.
 

دولت تمایلی به تهاتر ندارد

شهردار تهران درباره بدهی‌های دولت به شهرداری گفت: این موضوع از چند جهت پیگیری می‌شود. مواردی که دولت به موجب آن به شهرداری بدهکار می‌شود، یکی در بخش کمیسیون ماده ۱۰۰ دستگاه‌های دولتی است. موضوع بعدی در بخش حمل و نقل از جمله بلیت‌ها و امور زیرساختی سرمایه‌گذاری بوده و در نهایت مواردی است که از سوی وزارت دارایی تأیید می‌شود که در این زمینه طبق قانون بودجه، امکان تهاتر وجود دارد، اما دولت تمایلی به این موضوع ندارد، چرا که بدهی بانک مرکزی را بیشتر نشان می‌دهد. با این حال در این زمینه پنج‌هزار میلیارد تهاتر انجام شده است.

وی افزود: در بخش بلیت‌ها هم معمولاً روز‌های آخر سال سازمان برنامه و بودجه بعد از خالی شدن خزانه، کمک‌هایی به شهرداری می‌کند. همچنین امتیازاتی هم از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت به شهرداری داده می‌شود که از سال گذشته شروع شده و روند صعودی داشته و به خوبی پیش می‌رود و اگر بدهی‌هایی که از سال گذشته باقی مانده است، محاسبه شود، رقم قابل توجهی خواهد شد. درباره بدهی‌های دولت در بخش کمیسیون ماده ۱۰۰ هم هر زمان که نقل و انتقالی صورت گیرد یا در بودجه مشخص شده باشد، قابل تعقیب خواهد بود.

حناچی درباره اعتبارات کرونایی برای شهرداری تهران هم گفت: در این زمینه آنچه به شهرداری تعلق می‌گیرد، در بخش بازسازی اتوبوس‌ها خواهد بود که حدود ۲۴۰ میلیون برای بازسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس است.
انتهای پیام
captcha