۶۷۲ واحد فرهنگی در آذربایجان‌شرقی متقاضی تسهیلات کرونایی هستند
کد خبر: 3914447
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵

۶۷۲ واحد فرهنگی در آذربایجان‌شرقی متقاضی تسهیلات کرونایی هستند

مدیرکل ارشاد آذربایجان‌شرقی گفت: تاکنون ۶۷۲ واحد کارگاهی فعال در حوزه فرهنگ و هنر استان با اشتغال یک‌هزار و ۲۲۲ نفر به‌منظور استفاده از تسهیلات کرونا در سامانه کارا ثبت شده است.

۶۷۲ واحد فرهنگی و هنری در آذربایجان‌شرقی متقاضی تسهیلات کرونا هستندبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی ارشاد استان، محمد محمدپور، مدیرکل ارشاد استان امروز، 13 مردادماه در جمع خبرنگاران، گفت: تا‌کنون ۶۷۲ واحد کارگاهی فعال در حوزه فرهنگ و هنر استان با اشتغال یکهزار و ۲۲۲ نفر به‌منظور استفاده از تسهیلات کرونا در سامانه کارا ثبت شده است‌.

وی با اشاره به برخی آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا در حوزه فرهنگ و هنر، بیان کرد: این واحدها متقاضی ۲۳ میلیارد و ۲۱۸ میلیون تومان تسهیلات هستند. پس از شیوع ویروس کرونا متأسفانه تمام بخش‌ها در جامعه دچار آسیب شدند که در این میان آسیب حوزه‌ فرهنگ و هنر بسیار جدی بود و کسب و کارهای فرهنگی و هنری متضرر شدند و به دلیل اهمیت داشتن این موضوع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم گرفت خسارات این حوزه را در قالب تسهیلاتی پرداخت کند.

مدیرکل ارشاد استان با اشاره به اینکه اداره‌کل ارشاد آذربایجان‌شرقی در راستای جبران خسارت‌های وارده، در چند مرحله بخشی از این خسارت‌ها را جمع‌بندی کرده و به وزارت متبوع ارسال کرده است، به تسهیلاتی که برای فعالان حوزه فرهنگ و هنر در نظر گرفته شده است اشاره کرد و گفت:‌ در این راستا سامانه کارا برای ثبت‌نام شاغلان و بنگاه‌های فاقد بیمه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای پیش‌بینی شده و مراکز و کسب و کارهای فرهنگی و هنری که بر اثر شیوع کرونا دچار آسیب شده‌اند می‌توانند به این سامانه مراجعه و ثبت نام کنند.

محمدپور گفت: این تسهیلات در سه سقف شامل تسهیلات ۱۶۰ میلیون ریالی ویژه کارفرمایان دارای کد کارگاهی به ازای هر نفر تحت اشتغال در بنگاه تحت پوشش‌، تسهیلات ۸۰ میلیون ریالی کارفرمایان خویش‌فرما و تسهیلات ۶۰ میلیون ریالی فعالان فرهنگی و هنری آزاد فاقد بیمه پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه براساس تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرحله اول ثبت نام هنرمندان و کسب و کارهای خسارت دیده از کرونا با کد بیمه کارگاهی اطلاع‌رسانی و انجام شد، بیان کرد: تلاش حداکثری اداره‌کل ارشاد استان برای استفاده اصناف فرهنگ و هنر این استان از تسهیلات یاد شده است تا همه بتوانند از این امکان ایجاد شده بهره‌مند شوند.

محمدپور گفت: تعداد زیادی از فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای فاقد بیمه و کد کارگاهی هستند و مشمول این تسهیلات نمی‌شدند که با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مصوبه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، مقرر شد صاحبان و شاغلان کسب‌ و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای که کد بیمه و کد کارگاهی ندارند نیز از سوی دولت حمایت شوند.

مدیرکل ارشاد آذربایجان‌شرقی افزود: اجرای موسیقی و تئاتر که در استان به شکل گسترده برگزار می‌شد، اکنون دچار مشکل شده است و حتی تعدادی از هنرمندانی که فقط از طریق کارهای هنری چون اجرای موسیقی و تئاتر امرار معاش می‌کردند، در بحران به سر می‌برند.

وی ادامه داد: همه بخش‌های فرهنگی آذربایجان‌شرقی از جمله چاپ، نشر، حوزه موسیقی، هنرهای تجسمی، آموزشگاه‌ها، موسسه های فرهنگی و قرآنی و هنرستان‌ها با این مشکل دست به گریبانند و درآمدهایشان از این راه قطع شده است و در کنار آن، هزینه‌های اجاره و تعهدات نسبت به طرف‌های قرارداد نیز وجود دارد که در نهایت آسیب‌های زیادی را به بدنه فرهنگ استان وارد کرده است.

وی گفت: ارسال پیامک اطلاع‌رسانی و دعوت از متقاضیان مشمول دریافت تسهیلات از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ۱۲ تیرماه آغاز شده است و تا ۱۵ مردادماه ادامه دارد و متقاضیان مشمول می‌توانند با مراجعه به سامانه کارا به نشانی https://kara.mcls.gov.ir برای دریافت تسهیلات کرونا ثبت نام کنند.

محمدپور همچنین به سامانه تحفه نیز به‌منظور ارائه تسهیلات به فعالان حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: سامانه تحفه با هدف اجرای مفاد تفاهم‌نامه منعقد شده بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان برنامه و بودجه به منظور اجرایی شدن برنامه تولید اشتغال فرهنگ و هنر و اعطای تسهیلات حمایتی به طرح‌های اشتغالزایی و برنامه‌ریزی اشتغال شهری از منابع بانک‌های عامل منتخب طراحی و پیاده سازی شده است.

وی افزود: کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای شامل تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی بخش‌های خصوصی و تعاونی می‌توانند تقاضای دریافت تسهیلات بانکی را برای ایجاد و یا تثبیت فرصت‌های شغلی در قالب سه رسته رسانه‌ای و تولید محتوای دیجیتال، فرهنگی و هنری در سامانه تحفه به نشانی https://tohfeh.farhang.gov.ir ثبت کنند. تسهیلات سامانه تحفه با نرخ سود بانکی ۱۶ درصد به متقاضیان ارائه می‌شود.

محمدپور تصریح کرد: در این سامانه نیز اشتغالزایی برای ۱۱۶ نفر در زمینه چاپ، رسانه و نمایش با سه میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان اعتبار مصوب شده است.

وی همچنین به وام مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: ۸۲۰ میلیون تومان تسهیلات وام قرض‌الحسنه با تأیید اداره‌کل ارشاد استان و کارگروه‌های مشاغل خانگی شهرستان‌ها و استان، تصویب و برای پرداخت به بانک‌های توسعه تعاون، رفاه کارگران و صندوق کارآفرینی امید معرفی شده است.

محمدپور اظهار کرد: از این تعداد ۲۵ طرح شامل مشاغل خانگی پشتیبان با ۸۲ نفر تحت پوشش و ۷۸۰۰ میلیون ریال و ۲۹ طرح مشاغل خانگی مستقل با ۸۲ نفر تحت پوشش و ۲۷۰۰ میلیون ریال است. در مجموع در طول سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ تعداد ۲۵۳ مجوز پشتیبان و مستقل و ۲۳ هزار و ۵۵۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه برای شاغلان بخش فرهنگ و هنر و رسانه استان مصوب شده است.

انتهای پیام
captcha