۴۰ سال حرکت در مسیر انسجام‌بخشی جامعه / نظر امامین انقلاب درباره شورای هماهنگی تبلیغات
کد خبر: 3914096
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹

۴۰ سال حرکت در مسیر انسجام‌بخشی جامعه / نظر امامین انقلاب درباره شورای هماهنگی تبلیغات

امروز ۱۲ مردادماه مصادف با چهلمین سالگرد تأسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است. شورایی که به‌ منظور انسجام‌بخشی دستگاه‌ها و نهاد‌ها و بزرگداشت مناسبت‌های ملی و مذهبی و همچنین القای ارزش‌های اسلامی به جامعه تشکیل شد.

در تقویم جمهوری اسلامی ایران 12 مردادماه مصادف با سالروز تأسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به دستور امام راحل است. شورایی كه به‌منظور انسجام‌بخشی دستگاه‌ها، نهادها و بزرگداشت مناسبت‌های ملی و مذهبی و همچنین القای ارزش‌های اسلامی به جامعه تشكیل شده است.

امسال چهلمین سالگرد تأسیس این نهاد انقلابی است كه با عملکرد خود در بزنگاه‌های حساس تاریخ انقلاب اسلامی، «مؤذن انقلاب» لقب گرفته است و مسلماً مروری بر مأموریت‌ها و دستاوردهای 40 ساله این شورا می‌تواند در شناخت و معرفی هرچه بیشتر به اقشار مختلف مردم مؤثر باشد؛ گرچه این شورا نامی مؤثر و آشنا در تمام فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی است.

به همین مناسبت ایکنا فارس، گفت‌وگویی با دو فرمانده سپاه استان، درباره نقش، جایگاه و مهم‌ترین دستاوردهای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و در طول این ۴۰ سال داشته است که در ادامه می‌خوانید:

حسن گلزار، معاون فرهنگی سپاه فجر فارس، اظهار کرد:‌ پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی ایران، موضوع مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف به‌عنوان نماد و تبلور عینی جمهوریت مورد توجه ویژه امام خمینی(ره) و سایر مسؤلان کشور قرار گرفت. نهادهای انقلابی در تلاش بودند تا به هر نحو ممکن و با فداکاری، انقلاب اسلامی را حفظ کند، این تلاش در تمامی امور به ویژه امور تبلیغی از چاپ عکس، پوستر و کتاب گرفته تا برگزاری راهپیمایی، مراسم و صدور اعلامیه و بیانیه مشاهده می‌شد. هر نهاد انقلابی سعی می‌کرد تا اهداف انقلاب را تبلیغ کرده و حرکت‌های مردمی را سازماندهی کند.

گلزار بیان كرد: این احساس مسؤلیت و اینکه همه در امور تبلیغ انقلاب شرکت داشتند، گاهی اوقات منجر به ناهماهنگی و بروز مشکلات اجرایی می‌شد. زیاد بودن دستگاه‌‌ها و مراکز تبلیغی و تنوع نقش هر یک در مواجهه با چالش‌ها و رخدادهای پیش‌روی انقلابی نوپا، لزوم ایجاد هماهنگی و حفظ انسجام منطقی بین این دستگاه‌ها را بیش از پیش برهمگان روشن می‌ساخت. با تدبیر حکیمانه و به موقع حضرت امام خمینی(ره) در 12 مرداد 1359 نهاد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تشکیل شد.

نقش شورا طی 40 سال گذشته

وی یادآور شد: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون با لحظه‌شناسی، مردمی بودن، حرکت مؤثر انقلابی بر مدار تبلیغ قرآنی، عمل بر اساس شناخت به‌ موقع در خنثی کردن توطئه‌های دشمنان و استکبار جهانی، حمایت از مردم مستضعفین و مردم مظلوم در سایر نقاط جهان نظیر مردم بی‌دفاع فلسطین، میانمار، یمن، خنثی کردن توطئه‌ها و فتنه اشرار و همچنین در ایجاد همبستگی تشکل‌ها و جناح‌های سیاسی در برگزاری مراسم و آیین‌های با صداقت و ایجاد تمهیدات لازم برای حضور مستمر مردم در پاسداری از دستاوردهای انقلاب و ارزش‌های آن و نیز اعلام مواضع نظام جمهوری اسلامی نسبت به سیاست‌های استکبار جهانی نقش برجسته‌ای را ایفا کرده است.

گلزار تصریح کرد: در تاریخ  19 تیر ماه سال 73 شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در فهرست نهادهای عمومی غیردولتی قرار گرفت و هیئت وزیران در جلسه مورخ 26 مهر سال 88 شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و به استناد ماده واحده قانون اجازه تصویب اساسنامه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ـ مصوب 1387، اساسنامه شورای یاد شده را تصویب كرد.

وی با اشاره به اهداف شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، گفت: ایجاد زمینه مناسب جهت تعظیم شعائر و ایام‌الله، تعمیق باورها، ارزش‌ها و ترویج فرهنگ انقلابی، افزایش انگیزه مشارکت مردم در برگزاری مراسم، زنده نگاه‌داشتن و نکوداشت مناسبت‌های انقلاب اسلامی به منظور تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب اسلامی، اشاعه فرهنگ دینی و انقلابی و تثبیت و تعمیق آن در بین اقشار مختلف جامعه به‌ ویژه نسل جوان، از طریق برگزاری مراسم و استفاده بهینه از ظرفیت‌های ملی، برگزاری مراسم عمومی در داخل و خارج از کشور به‌ منظور بزرگداشت مناسبت‌های جهان اسلام با همکاری مراجع ذی‌ربط مانند وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و تقویت و تحکیم ارزش‌ها و ارکان انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تحقق آرمان‌های حضرت امام خمینی(ره) و رهبری نظام از اهداف این شورا هستند.

یادآوری رسالت‌ها

گلزار همچنین به وظایف شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اشاره كرد و گفت: اتخاذ تدابیر، سیاست‌ها و خط مشی‌ها و تنظیم تقویم مناسبت‌های سالیانه و تدوین برنامه، برای هر یک از مناسبت‌ها به منظور حسن اجرای تمامی مراسم و مناسبت‌های عمومی و رسمی کشور؛ ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت‌ نهادها و دستگاه‌های مؤثر فرهنگی و تبلیغی و تشکل‌های مردمی برای برگزاری هرچه بهتر مراسم و مناسبت‌ها؛ سازماندهی و مدیریت برگزاری مراسم و مناسبت‌های کشور در چارچوب وظایف و اهداف شورا؛ تشکیل ستادهای برگزاری مراسم و مناسبت‌های عمومی و رسمی کشور به منظور تحقق مأموریت‌های شورا؛ برنامه‌ریزی و اقدامات لازم جهت تأمین منابع و امکانات مورد نیاز؛ انجام پژوهش و مطالعات راهبردی و کاربردی در موضوعات مرتبط با وظایف شورا؛ نظارت و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای همکار در اجرای مراسم و اعلام نتایج به مراجع ذی‌ربط و اعلام مواضع در موقعیت‌ها و شرایط ویژه (با هماهنگی مبادی ذی‌ربط) از جمله وظایف این شورا هستند.

وی در ادامه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، نظارت و راهبردی در برگزاری مراسم‌ها و مناسبت‌های ملی و مذهبی نظیر 12 فروردین روز جمهوری اسلامی، 14 خرداد سالگرد ارتحال امام، 15 خرداد قیام خونین، 7 تیر انفجار حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت‌الله بهشتی، 8 شهریور بزرگداشت شهیدان رجایی و باهنر، 17 شهریور بزرگداشت شهیدان 17 شهریور، یوم‌الله سیزدهم آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، بزرگداشت سالروز تبعید حضرت امام خمینی(ره) به ترکیه، کشتار دانش‌آموزان به دست رژیم منحوس پهلوی و تسخیر لانه جاسوسی آمریکاتوسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام(ره)، بزرگداشت یوم‌الله روزجهانی قدس (آخرین جمعه ماه مبارک رمضان)، عید سعید فطر، جشن‌های نیمه شعبان، بزرگداشت ولادت منجی عالم بشریت حضرت صاحب‌الزمان(عج)، برگزاری جشن‌های ایام‌الله دهه فجر، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی (12 بهمن،سالروز ورود حضرت امام خمینی(ره) به میهن اسلامی و یوم‌الله 22 بهمن، راهپیمایی سراسری مردم ایران)،  سایر مراسم غیرمترقبه و مأموریت‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران متناسب با وظایف کلی شورا به این نهاد محول می‌شود را از جمله این سیاست‌گذاری‌ها برشمرد.

پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی

مرتضی خسروانی، فرمانده سپاه احمدبن موسی(ع) شیراز نیز در این رابطه به خبرنگار ایكنا، گفت: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نقش بسیار مهمی در ایجاد همبستگی میان تشكل‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی دارد و با تمهیدات خوبی كه برای مراسم‌ و مناسبت‌های مختلف پیش‌بینی می‌كند، نقش مهمی در پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی و ارزش‌های اسلامی ایفا كرده است.

وی بیان كرد: همچنین این شورا انسجام خوبی میان دستگاه‌های مختلف برگزار می‌كند تا بتواند با هماهنگی و نظم در تبلیغات نظام جمهوری اسلامی گام‌های مؤثری را برداشته و پاسخ‌های مناسب و كوبنده‌ای را به دسیسه‌های دشمنان انقلاب اسلامی چه به لحاظ فرهنگی چه به لحاظ سیاسی ارائه دهد.

خسروانی با تأكید بر اینكه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی درگیر جناح‌بندی‌های سیاسی نیست و فارغ از همه جناح‌ها در جهت حفظ انسجام اركان مختلف نظام اسلامی گام برمی‌دارد، گفت: در برگزاری مناسبت‌های مذهبی هم به خوبی می‌توانیم نقش پررنگ و تأثیرگذار این شورا را مشاهده كنیم به‌عنوان مثال در مراسم‌های اربعین حسینی كه در شیراز با محوریت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار می‌شود، شاهد برنامه‌ریزی منظم و منسجم این شورا برای ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف جهت برپایی هرچه باشكوه‌تر مراسم هستیم.

فرمانده سپاه احمدبن موسی(ع) شیراز تأكید كرد: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی طی 40 سال فعالیت خود در عمل ثابت كرده است كه در مسیر درست و مستقیم انقلاب اسلامی گام برمی‌دارد و این مسئله را به خوبی در عرصه‌هایی كه نیاز به دفاع از حریم ولایت و انقلاب اسلامی و حق مردم داریم، می‌توانیم مشاهده كنیم.

نظر امامین انقلاب

در بخش پایانی این گزارش نگاهی به بیانات بنیانگذار كبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و همچنین رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای درباره شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی داریم:

امام خمینی(ره) فرمودند: از کارهای چشمگیری که در این نهاد (شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی) شده است تقدیر و تشکر می‌کنم و توفیق آقایان را بیشتر از خدای تبارک و تعالی مسئلت می‌کنم.

 - با هماهنگی و نظم در تبلیغات تمام دسیسه‌های دشمن خنثی می‌شود.

- ما باید در همه امور هماهنگی را حفظ نماییم مخصوصاً هماهنگی در تبلیغات که از اهم امور است باید بیشتر حفظ شود.

-  تبلیغات باید براساس معنویات باشد، معنویات اساس اسلام است.

 همچنین حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب نیز درباره شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فرمودند:

- شوراى هماهنگى تبلیغات اسلامی یکى از کهن‌ترین و پرسابقه‌ترین نهادهاى نظام جمهورى اسلامى است.

- این مجموعه (شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی) در طول این سال‌ها همچنان در خط درست و در صراط مستقیمى حرکت کرده، لحظه‌ها را شناخته و کار مناسبِ آن لحظه را انجام داده است.

- شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بر اساس یک نیاز واقعی و صادقانه شکل گرفت و این نهاد در طول سال های گذشته نیز همواره براساس شناخت لحظه و نیاز عمل کرده است.

-  راهپیمایی نهم دی، نیاز لحظه‌ها بود که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به درستی اقدام کرد و مردم نیز به‌خوبی این نیاز را تشخیص دادند و 9 دی به یکی از قله های تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل شد.

- اگر ما این شورای هماهنگی را نداشتیم، بی‌شک ناسازگاری‌ها و اشکالات فراوانی را در ایجاد و راه‌اندازی و اداره مراسم مختلف شاهد بودیم.

انتهای پیام
captcha