نقش شورای هماهنگی تبلیغات در حاكمیت دینی / خدمات محرومیت‌زدایی نظام را نادیده نگیریم
کد خبر: 3914022
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵

نقش شورای هماهنگی تبلیغات در حاكمیت دینی / خدمات محرومیت‌زدایی نظام را نادیده نگیریم

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس با اشاره به فرا رسیدن سالروز تأسیس این شورا در 12 مردادماه سال 59 به فرمان امام راحل به تبیین نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در حاكمیت دینی و جمهوری اسلامی و همچنین مأموریت‌های این شورا پرداخت.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضایی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس امروز، 11 مردادماه در نشست خبری كه به‌مناسبت بزرگداشت چهلمین سالگرد تأسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به فرمان امام(ره) برگزار شده بود، گفت: چهل سال از تأسیس این نهاد به دستور بنیانگذار جمهوری اسلامی می‌گذرد.

وی افزود: شاید سؤال این باشد که نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در حاکمیت دینی و جمهوری اسلامی چیست و چه مأموریت‌هایی به این شورا واگذار شده است و ضرورت تشکیل و یا ادامه کار این شورا در چه حدی هست و چقدر ضرورت دارد که ادامه حیات داشته باشد.

رضایی با بیان اینكه كارهای بزرگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده است كه لازم است این كارها منعكس و تبلیغ شوند و در چارچوب از آن‌ها تجلیل به عمل آید، گفت: زمانی كه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، دنیا در جنگ سرد به سر می‌برد، یعنی دنیا به این نتیجه رسیده بود كه برای به دست گرفتن وضعیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی یك جامعه باید از جنگ سرد و حربه تبلیغات استفاده كند و در آن زمان هم وضعیت جهان اسلام بسیار بحرانی بود یعنی جامعه‌ای ضرر می‌کرد و تحت نفوذ فرهنگی استکبار، استثمار و استعمار بود، جوامع اسلامی بود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس ادامه داد: صهیونیست‌ها که دارای یک قدرت بسیار بالایی از جنگ سرد یا جنگ نرم برخوردار بودند توانسته بودند با همکاری برخی از قدرت‌های منطقه و به پشتیبانی آمریکایی‌ها جای پای خودشان را در خاورمیانه محکم کنند و دنبال یک استحاله فرهنگی در منطقه بودند و در آن زمان هم سیستم سرمایه‌داری یعنی سیستم غرب و هم سیستم سوسیالیستی یعنی شرق نه تنها در برابر حرکتی که در خاورمیانه به وجود آمده بود، سکوت می‌کردند بلکه حامی چنین حرکتی بودند.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران اسلامی گفت: از نظر جغرافیایی در یک منطقه بسیار حساس و استراتژیک قرار داریم که همه دنیا نیاز به عبور از این منطقه یا نیازمند استفاده از منابع این منطقه هستند، پس انقلاب اسلامی در زمانی به وجود می‌آید و به پیروزی می‌رسد که حربه تبلیغاتی بر تنه این انقلاب به اوج خودش می‌رسد تا جایی که شک و تردید ایجاد می‌كنند در اذان افرادی که پایه انقلاب بودند یا جریان‌هایی که پایه انقلاب بودند بر همین اساس باید نهادی تشکیل م‌ شد که در جنگ سرد مقابله به مثل می‌کرد، یعنی نهادی به وجود آید که بتواند جواب‌گوی تحلیل‌ها، تبیین‌ها و حربه‌های فرهنگی باشد که بر علیه انقلاب اسلامی دنیا طراحی می‌کند.

رضایی ادامه داد: اساساً نیاز هر انقلاب نوپایی به نهادهای نوپاست یعنی باید بر اساس اعتقاداتی که انقلاب در آن جریان وجود دارد و بر اساس مأموریت‌هایی که یک انقلاب در سطح کلان دارد، نهادهایی یا جریان‌هایی در همه بسترها سامان‌دهی شود.

انقلاب اسلامی، یك انقلاب فرهنگی بود نه اقتصادی

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس با یادآوری این نكته كه انقلاب اسلامی ایران، یك انقلاب فرهنگی بود نه انقلاب اقتصادی گفت: متأسفانه بعضاً امروز عده‌ای بعد از 42 سال می‌گویند این انقلاب اقتصادی بود و برخی از رسانه‌های داخلی هم افرادی دعوت می‌كنند كه این سخنان را بیان كرده و می‌گویند باید ببینیم كه از نظر اقتصادی چه پیشرفتی كرده‌ایم در حالی كه امام فرمودند انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و باید ببینیم از نظر فرهنگی امروز وضعیت تأثیرپذیری دنیا از این انقلاب چقدر است.

وی اضافه كرد: هر چند از نظر اقتصادی به‌رغم همه مسائلی که امروز شاهد هستیم و افراد فرصت‌طلب و افرادی که هیچ‌گونه تعهدی به انقلاب ندارند و اهل اختلاس هستند با همه پول‌هایی که بردند و خوردند، باز خدمات نظام اسلامی را در ارتباط با محرومیت‌زدایی در روستاها و مناطق آسیب‌پذیر می‌بینیم.

رضایی با تأكید بر اینكه نباید خدمات محرومیت‌زدایی نظام اسلامی را نادیده بگیریم، گفت:  انقلاب ما اساساً یک انقلاب فرهنگی بود برای اینکه هویت فرهنگی بودن آن حفظ شود باید نهاد شورای هماهنگی بتلیغات اسلامی تأسیس می‌شد. در همان اوایل انقلاب مباحثی که پیش آمد و جریان‌هایی که آرام آرام از انقلاب جدا شدند، وظیفه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی این بود كه چهره چنین افرادی را به جامعه نشان دهد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس اظهار كرد: در زمان جنگ تحمیلی نیز شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خدمات زیادی در ارتباط با به وجود آوردن جریان حماسی در جامعه و بسیج كردن مردم، جوانان و نوجوانانی كه مشتاقانه به جبهه می‌رفتند، انجام داد.

وی گفت: مهم‌تر از همه این‌ها بحث یادآوری ایام‌الله و روزهای ارزشمندی است که در پیروزی و تداوم انقلاب هر کدام نقطه عطفی بودند و یادآوری این ایام‌الله که توصیه قرآن هم هست، از وظایف شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است.

سازمان‌های عضو شورا

رضایی با بیان اینكه در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی 6 ستاد به‌صورت ثابت هستند و فعالیت می‌كنند، ستاد دهه فجر، ارتحال امام، ستاد افشای حقوق بشر آمریكایی، 13 آبان، انتفاضه و قدس و ستاد بصیرت كه همان 9 دی است، را این ستادها برشمرد و گفت: همچنین نهادهای مختلفی در اساسنامه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی عضویت دارند كه شامل ارشاد اسلامی، استانداری، دانشگاه، آموزش و پرورش، جهاد دانشگاهی، صدا و سیما، سپاه، سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج، بنیاد شهید و امور ایثارگران، ارتش جمهوری اسلامی، نیروی انتظامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ورزش و جوانان، مرکز امور بانوان و کمیته امداد است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس با تصریح اینكه این شورا مجمعی از ادارات و سازمان‌ها را در خود جای داده است که به واسطه همفکری و همکاری این نهادها کارها انجام می‌گیرد که در آن هم نهادهای فرهنگی، هم سیاسی و هم امنیتی و نظامی هستند، گفت: برخی مواقع غیراز برنامه‌هایی که در طول سال داریم، یکسری موضع‌گیری‌هایی نظام اعم از مسائل داخلی مثل اغتشاش یا خارجی مانند شهادت سردار سلیمانی باید داشته باشد كه این اعلام موضع نظام و مردم در برابر جریان‌های داخلی و خارجی توسط این شورا انجام می‌گیرد.

وی با تأكید بر اینكه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس كار سازمان‌دهی، نظارت و هماهنگی‌ها را برای برگزاری مراسم‌های دینی، ملی و مذهبی انجام می‌دهد، گفت:‌ در برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی یك سیاست كلی داریم و آن اینكه مراسم باید مردمی برگزار شود یعنی اگر مردم ندانند یک مراسم جشنی در مکانی برگزار می‌شود تولیت آن با کیست این مسئله را ضعف نمی‌دانیم چون خود مردم کار را انجام می‌دهند.

رضایی در عین حال این نكته را یادآور شد كه در برخی از مناسبت‌های مذهبی متأسفانه بسیاری از كارها بر روی زمین می‌ماند لذا در اساسنامه‌ای كه مورد بازبینی قرار گرفت، دو مأموریت به مأموریت‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اضافه شد كه یكی برگزاری مراسم‌های نیمه شعبان و دیگری اقامه نماز عید فطر در شهرها و روستاها بود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس در ادامه با تأكید بر اینكه این شورا هیچ ردیف اعتبار دولتی ندارد، گفت: البته به این معنا نیست كه دولت به ما كمك نمی‌كند، اما ردیف اعتباری نداریم اگر دستگاهی بخواهد پولی به شورا دهد، باید حتماً باید با واسطه باشد كه عمدتاً این بودجه‌ها از محل فصل 5 تأمین می‌شود.

انتهای پیام
captcha