۲۵۰ هزار ساعت آموزش برخط در ایام کرونا / طرح تحول آموزشی بیش از گذشته بومی‌سازی شده است
کد خبر: 3913745
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة:

۲۵۰ هزار ساعت آموزش برخط در ایام کرونا / طرح تحول آموزشی بیش از گذشته بومی‌سازی شده است

رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة گفت: ورود ویروس منحوس کرونا در جامعه و شیوع سریع آن علاوه بر تلخی‌هایی که داشت، تهدید‌ها را به فرصت نیز تبدیل کرد به طوری که در این ایام با تعطیلی مراکز آموزشی المصطفی(ص) موفق به برپایی ۲۵۰ هزار ساعت آموزش در بستر فضای مجازی شد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص)، در آغاز چهاردهمین نشست اداری هیئت رئیسه المصطفی(ص) با نمایندگان خارج از کشور که در ساختمان ستادی این نهاد علمی برپا شد، اظهار کرد: برپایی ۲۵۰ هزار ساعت آموزش برخط، دستاورد کوچکی نیست و باید قدردان آن باشیم و در آینده حرکت خود را با اتکا به این تجربه تنظیم کنیم.

رئیس جامعة‌المصطفی(ص) با اشاره به مشکلات به‌وجودآمده در زمینه برگزاری مناسک حج به دلیل شیوع بیماری، بیان کرد: بیماری کرونا در نگاه توحیدی، امتحان الهی است. هیچ حادثه‌ای در عالم مگر با اذن و مشیت الهی رخ نمی‌دهد. در این مسئله نیز بی‌شک حکمت‌ها و اهدافی وجود دارد که ممکن است از بسیاری از آن‌ها بی‌خبر باشیم. قرآن کریم می‌فرماید امت‌های پیشین نیز به سختی‌ها، مشکلات و رنج‌ها مبتلا شدند تا تضرع پیدا کنند و با احساس نیاز به مبدأ هستی، به سمت خدای تعالی رهنمون شوند.

وی با تأکید بر اینکه این حکمت‌ها و سنت‌ها همواره در تاریخ هستی وجود داشته است، گفت: بی‌شک ما نیز آن از این آزمایش‌ها مستثنا نیستیم و وظیفه داریم در این فرصت‌ها، به انجام تکالیفمان اقدام کنیم. برخی از اندیشمندان و جامعه‌شناسان ادعا می‌کنند که بلیه‌ای که امروز جامعه بشری را درگیر خود کرده است، تاریخ بشر را به دو بخش پیش و پس از آن تقسیم خواهد کرد. هم‌اکنون نمی‌توان به قطعیت ابراز نظر کرد که این حادثه چقدر در تاریخ بشر نقش‌آفرین خواهد بود، ولی بی‌تردید همانند حوادثی مانند جنگ‌های جهانی و...، که نظامات جهان و تاریخ بشر را به شدت مورد تأثیر قرار داد، این حادثه نیز دوره بسیار مهمی در تاریخ بشر خواهد بود.

رئیس چهاردهمین نشست اداری هیئت رئیسه المصطفی(ص) با نمایندگان خارج از کشور آشکار شدن ضعف‌های نظام کنونی مسلط بر عالم را یکی از ویژگی‌های این حادثه بیان کرد و گفت: امروز ضعف‌های نظامی که چندی پیش ادعا می‌کرد بر مشکلات بشری فائق آمده، بیش از گذشته آشکار شده است؛ ضعف‌هایی که دیده نمی‌شد یا رسانه‌های در اختیارشان بسیار می‌کوشیدند کاستی‌هایش به چشم نیاید؛ این نظام، امروز در عرصه‌های گوناگون در نظام مدیریت، اقتصاد و فرهنگ با ضعف شدیدی روبه‌روست. امروز این ضعف در نظام‌ها و جوامع مدعی پیشتازی و پیشگامی در عالم آشکارتر شده است.

حجت‌الاسلام عباسی افزود: در مقابل آشکار شدن معایب نگاه منفعت‌طلبانه، نگاه فردگرایی، نگاه مادی‌گرایی، نگاه اقتصادمحور و نگاهی که همه چیز را برای تحقق اهداف صاحبان قدرت و ثروت قربانی می‌نماید، ارزش فرهنگ ایثار، گذشت، همدلی، دلسوزی و شفقت و گذشتن از منفعت‌های شخصی به سود جامعه بشری روشن‌تر شد. امروز تقابل این دو فرهنگ بیش از هر زمانی آشکار شده است.

رئیس چهاردهمین نشست اداری هیئت رئیسه المصطفی(ص) با نمایندگان خارج از کشور، ویژگی دیگر این رویداد را افول نظام لیبرال دموکراسی دانست و اظهار کرد: امروز سستی و افول نظام کسانی که ادعا می‌کردند حد غایی آرزو‌ها و آرمان‌های بشر هستند و نقطه اوج ایده‌آل انسان در اداره جامعه به دست آنان محقق شده است و همه باید بکوشند خود را به این نقطه برسانند، بیش از هر زمان دیگر نشان داده می‌شود. شکل گرفتن جنبش عدالت‌خواهی در کشور‌های سردمدار این نظام‌ها، در حقیقت، سر برآوردن صدای نسلی است که سخن نهفته در جان انسان‌ها را فریاد می‌زند. ممکن است امروز نیز بر این صدا برای مدتی سرپوش گذاشته شود، ولی پدیده کرونا ضعف و سستی این نظام را بیش از همیشه آشکار کرده است.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) ویژگی دیگر این حادثه را تنبه دادن به بشری که در اثر غفلت‌ها، گذرا بودن این دنیا را فراموش کرده است، برشمرد و ادامه داد: فانی بودن جاذبه‌های دنیای مادی بیش از هر زمان دیگری برای بشر آشکار شده است. پیش از این، پیشینیان ما بیشتر درک می‌کردند که خوشی‌ها و لذت‌های این جهان ماندگار نیست، ولی در دنیای جدید که بخش زیادی از اندیشه انسان‌ها به دست رسانه‌های نظام سلطه اداره می‌شود، این حقیقت آشکار مورد غفلت قرار گرفته است و هنوز نیز بخش زیادی از انسان‌ها از آن غافل هستند. می‌توان متنبه نمودن انسان‌ها را در مواجهه با این غفلت، یکی دیگر از حکمت‌های این حادثه برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی تصریح کرد: ویژگی دیگر، متوجه کردن انسان‌ها به وابستگی سرنوشتشان به یکدیگر است. این حادثه بیش از هر چیزی، وابستگی حیات بشر را به یکدیگر نشان داد و مشخص نمود دردها، رنج‌ها، خوشی‌ها و شادکامی‌های بشر به هم گره خورده و از این رو، امروز بشر بیش از هر زمان دیگر نیازمند نظم جهانی و عادلانه است.

وی توسعه سیستم‌های ارتباطی بشر را در قالب دنیای مجازی، یکی دیگر از ویژگی‌های این دوره برشمرد و افزود: در این حادثه، ابزار‌های جدید جایگاه خود را بیش از همیشه در ساحت‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، علمی و آموزشی زندگی بشر نشان دادند. برخی که این ابزار‌ها را برآمده از دنیای جدید می‌دانند، بیان می‌دارند که این فضا محصول تمدن جدید است و از این رو، نمی‌تواند در خدمت اهداف و غایات الهی قرار گیرد. به نظر می‌رسد می‌توان توانایی‌های نهفته در هستی، ظرفیت‌های تکوینی جهان و راز‌های نهفته در عالم را، که هر روز آشکارتر می‌شود، در خدمت اهداف الهی و مقدس قرار داد. چنین نیست که نتوان از این ابزار‌ها در جهت درست و تحقق اهداف معنوی بهره برد.

وی یادآور شد: تجربه دهه‌های اخیر بشر و به ویژه انقلاب اسلامی نشان داده است که می‌توان از این ظرفیت‌ها در مسیر درست استفاده نمود. البته نظام سلطه می‌کوشد از این ابزار‌ها برای اهداف خود استفاده و هر گونه بدیل و جایگزین را برای نظام حاکم حذف نماید، ولی جای تأمل دارد اگر نتوانیم از این ابزار‌ها برای تحقق اهداف درست بهره ببریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی استفاده از ابزار‌های جدید را از اقتضائات دوره کنونی و پساکرونا دانست و تأکید کرد: ضرورت دارد ما نیز که به دنبال بسط و نشر اندیشه الهی در جهان هستیم، وضعیت خود را براساس شرایط جدید بازنگری کنیم و برنامه خود را با توجه به این شرایط و ابزار‌های آن مورد مداقه قرار دهیم.

رئیس چهاردهمین نشست هیئت رئیسه المصطفی(ص) با نمایندگان خارج از کشور ادامه داد: در چند سال اخیر، طرح‌های بزرگی در دستور کار جامعةالمصطفی(ص) بوده است. جامعةالمصطفی(ص) به عنوان نهاد بزرگ آموزشی و پژوهشی، تربیت انسان‌های فاضل و توانمندی را در عرصه‌های مختلف دانش بر عهده دارد. جامعةالمصطفی(ص) باید برنامه‌های خود را با در نظر گرفتن چنین جایگاهی ارائه دهد.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) طرح تحول نظام آموزشی را ناظر بر مأموریت اصلی المصطفی(ص) در تمام ابعاد دانست و گفت: باید خود را با اقتضائات جدید دنیا هماهنگ کنیم و مسئولان ما، که نقش تصمیم‌گیری دارند، باید با چنین نگاهی به افق آینده فعالیت‌های علمی جامعةالمصطفی(ص) بپردازند. امروز نگاه بومی و منطقه‌ای باید بیش از هر زمان مورد توجه قرار گیرد و در طرح تحول آموزشی المصطفی(ص) اشراب شود.

وی تجربه‌های به‌دست‌آمده در چند ماه اخیر در مواجهه با بیماری کرونا را بسیار گران‌قیمت دانست و ابراز کرد: در این مدت تلاش شد علاوه بر پایش سلامت طلاب، استادان و کارکنان، سیستم آموزشی جامعةالمصطفی(ص) تعطیل نباشد. محصول تجربیات این چند ماه بسیار ارزشمند است و با تلاش دوستان این تجربیات گردآوری شده است و باید دست‌مایه فعالیت‌های بعدی قرار گیرد.

لزوم بازنگردی در جذب و پذیرش طلاب

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قمی، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری  طی سخنانی اظهار کرد: هر جا که دشمن عناد و دشمنی خود، همچنین تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه ملت آگاه ایران و نظامی اسلامی ما اعمال کرد، مسیر‌های جدیدی از پیشرفت و ترقی برای ما گشوده شد. شرایط تحریم، سختی‌ها و فرصت‌هایی را برای ما فراهم آورده است که باید مد نظر قرار دهیم.

وی به فراگیری بیماری کووید ۱۹ که توانسته است ۸۴ کشور جهان را با تعطیلی عمومی روبه‌رو ساخته و آموزش در ۱۹۲ کشور را به شکل کلی تعطیل کند، به عنوان موضوع قابل توجه اشاره کرد و گفت: در شرایطی قرار داریم که چهار قدرت بزرگ پوپولیستی جهان دارای سه رتبه نخست این بیماری هستند. طبق اعلام سازمان‌های بین‌المللی، فقر جهانی سرعت گرفته است و کارشناسان، رشد اقتصادی جهان را منفی پیش‌بینی کرده‌اند.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در ادامه جامعةالمصطفی را یکی از مولود‌های مبارک انقلاب اسلامی ایران دانست و اظهارکرد: یکی از برکات ارزشمند انقلاب اسلامی جامعةالمصطفی است و مقام معظم رهبری نسبت به فعالیت‌های این مرکز اشراف دارند، ایشان بار‌ها از روند کلی فعالیت‌های جامعةالمصطفی ابراز رضایت کرده‌اند. جامعةالمصطفی پشتوانه هزارساله حوزه‌های علمیه را با خود دارد و از تجربیات انقلاب اسلامی و هیئت امنا و مدیرانی دلسوز و مدبر بهره‌مند است.

وی با مطلوب ارزیابی کردن مدیریت رؤسای پیشین و کنونی جامعةالمصطفی از نظر مقام معظم رهبری، تصریح کرد: یکی از سرمایه‌های جامعةالمصطفی، مدیران مدبر و مجربی است که کمتر در مجموعه‌ای یافت می‌شود. شکر این نعمت نیز تلاش بیشتر در زمینه تعمیق و نشر معارف اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در سراسر عالم خواهد بود. همت بلند مدیریت و شما، که این نشست را با رعایت پروتکل­های بهداشتی برگزار نموده‌اید، جای سپاسگزاری دارد.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری توجه روزافزون به شرایط بین‌المللی و داخلی و منطقه‌ای را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: بیانیه گام دوم و خطوط ترسیمی مقام معظم رهبری، یکی از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. مسئله پیچ تاریخی مورد اشاره مقام معظم رهبری که خود را روز به روز بیشتر نمایان می‌سازد، به شکلی که زیر پوست جامعه بشری اتفاقی در حال رخ دادن است و شرایطی حکم‌فرماست که هر لحظه امکان تغییر و تحول در آن به ذهن می‌رسد، نکته دیگری است که نباید از آن غفلت کرد.

وی با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره مراحل تحقق اهداف فرهنگی در عرصه بین‌الملل ابراز کرد: از نظر معظم‌له، برای تحقق اهداف فرهنگی در عرصه بین‌الملل چهار مرحله باید مد نظر قرار گیرد: مرحله نخست، واژه‌سازی است و اینکه ما چه حرفی برای گفتن در عرصه بین‌المللی داریم. واژه‌سازی باید به کوشش نخبگان صورت گیرد؛ نمونه این امر، خلق واژه «اقتصاد مقاومتی» توسط مقام معظم رهبری یا «جمهوری اسلامی» توسط امام خمینی (ره) است. مرحله دوم، گفتمان‌سازی است، یعنی سخن بار‌ها تکرار شود تا به باور عمومی تبدیل گردد. لازم است این مفاهیم با زبان صحیح علمی و منطقی و با بهره‌گیری از شرایط منطقه‌ای بازگو شود تا در ادامه، به مطالبه عمومی تبدیل گردد.

حجت‌الاسلام قمی طلاب جامعةالمصطفی را در کشور‌های مختلف، مروج مبانی اسلام ناب برشمرد و تصریح کرد‌: در این عرصه، رسانه‌ها، نخبگان و نهاد‌های بین‌المللی نقش بارزی دارند. یکی از وظایف جامعةالمصطفی، گفتمان‌سازی معارف ناب اسلامی است تا به مطالبه تبدیل شود. مرحله سوم این روند، نهادسازی و مرحله چهارم، نظام‌سازی است؛ اکنون بیشتر در مرحله گفتمان‌سازی هستیم. البته مرحله اول نیز اهمیت زیادی دارد و باید قدردان اندیشمندان و نخبگان این حوزه بود.

وی وظیفه جامعةالمصطفی را در چارچوب دیدگاه مقام معظم رهبری، گفتمان‌سازی دانست و گفت: برای تشخیص میزان موفقیت در این عرصه باید بررسی کنیم که چقدر در نهادینه‌سازی گفتمان‌ها و مفاهیمی همچون عدالت، ولایت، اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، کرامت انسان، نیاز به وحی و... موفق بوده‌ایم. این معیار می‌تواند الگویی برای بازنگری در برنامه‌های ما به شمار رود.

حجت الاسلام و المسلمین قمی در ادامه، نکاتی برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری بیان کرد و افزود: براساس نظر ایشان، امروز ذائقه بشر ساندویچی شده است و نیازمند غذا‌های آماده و نیم‌آماده و کپسول‌های معنوی هستیم. دوره‌های کوتاه‌مدت جامعةالمصطفی، یکی از اقدامات خوب در این زمینه است. در شرایط کنونی نیاز است در نمایندگی‌های خود دوره‌های کوتاه‌مدت را گسترش دهیم و از فضای مجازی برای گسترش آن و حسن استفاده از این ذائقه بشر بهره ببریم.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری مشکلات موجود در پذیرش دانشجو از خارج کشور را یکی دیگر از مسائل پیش رو دانست و گفت: این مسئله فرصتی در اختیار ما قرار می‌دهد تا در سیاست‌های پذیرش خود بازنگری کنیم. هم‌اکنون، ممکن است برخی از طلابی که برای تحصیل به ایران می‌آیند، به کشور‌های خود بازنگردند. دلیل این ماندگاری ممکن است فقدان پشتیبانی کافی، به رسمیت نشناختن مدارک جامعةالمصطفی در کشورها، فقدان امنیت کافی و... باشد. لازم است پیش از بازگشایی جذب، سیاست‌هایی در پیش گرفته شود تا مشکلات بازگشت رفع شود و بصیرت طلاب در زمینه وظایفشان ارتقا یابد.

وی در پایان ضمن تأکید بر چابک‌سازی جامعةالمصطفی، بهره‌گیری از شرایط کرونایی را مهم دانست و اظهار کرد: در قرآن کریم، یکی از فلسفه‌های این رخدادها، رحمت الهی برشمرده شده است که بشر را به سوی خود بازگرداند. براساس نظرسنجی صورت‌گرفته، پس از شیوع این بیماری، گرایش به معنویت در جهان و ایران افزایش یافته است. کرونا فرصتی برای ارتقای سطح معنویت در جامعه است، ولی شرط اساسی برای اینکه بتوانیم این رسالت را به درستی انجام دهیم، این است در گام نخست، مصداق «آمن الرسول» باشیم.

انتهای پیام
captcha