ضرورت وضع قوانین در مجلس برای تداوم فعالیت تشکل‌های قرآنی
کد خبر: 3910809
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
مدیر مؤسسه کشوری مهد قرآن خواستار شد:

ضرورت وضع قوانین در مجلس برای تداوم فعالیت تشکل‌های قرآنی

سیدمحمود چاووشی با تأکید بر اینکه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی در خط مقدم آموزش قرآن برای عموم مردم هستند و نباید نادیده گرفته شوند، اضافه کرد: شرایط فعلی برای فعالیت مؤسسات قرآنی سخت شده است و نیازمند توجه مجلس و وضع قوانینی برای ادامه کار هستند.

چاوشی

سیدمحمود چاووشی، مدیر عامل مؤسسه کشوری مهد قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به انتظارات جامعه قرآنی از نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار اصلی از نمایندگان ملت این است که قوانین کوتاه‌مدت و بلند‌مدت در راستای توسعه فرهنگ قرآنی کشور وضع کنند.

وی ادامه داد: حدود 23 سال قبل، قانونی از سوی هیئت وزیران به تصویب رسید که حافظان کل قرآن، پس از شرکت در آزمون کارشناسی‌ارشد سازمان سنجش آموزش کشور، می‌توانند مدرک کارشناسی و یا کارشناسی‌ارشد رشته علوم قرآن و حدیث دریافت کنند. این قانون توانست در ترویج حفظ قرآن مؤثر باشد و شاهد رشد تعداد حفاظ بودیم.

بررسی راهکارهای جذب عمومی

چاووشی بیان کرد: پیشنهاد می‌شود تا مرکز پژوهش‌های مجلس، قوانینی که می‌تواند باعث جذب عموم مردم به بحث‌های قرآنی به ویژه حفظ قرآن شود، بررسی کنند و یا در موضوع تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، قانونی تصویب و تسهیلاتی فراهم شود به گونه‌ای که مربیان و مؤسسات آموزش قرآن از امکاناتی بهره‌مند شوند، لذا از مجلس به غیر از موضوع افزایش بودجه، انتظار قانون‌گذاری‌هایی در این راستا است.

شرایط سخت امروز برای مؤسسات قرآنی

چاووشی بیان کرد: هر چه بتوان به این مؤسسات در زمینه‌های مختلف چون بیمه کارکنان و یا امکاناتی چون اختصاص زمین‌های شهری و یا زمین‌های ملی برای سرپا نگه‌داشتن مراکز خود، کمک کرد و یا به مانند تسهیلاتی که به سایر سازمان‌های مردم‌نهاد داده می‌شود، که در حال حاضر مؤسسات قرآنی به دلیل غیر انتفاعی بودن از آن محروم هستند، به مؤسسات قرآنی نیز اعطا شود، موجب ایجاد انگیزه مضاعف در آنها خواهیم شد.

وی با تأکید بر اینکه مؤسسات که در خط مقدم آموزش قرآن هستند، نباید نادیده گرفته شوند، اضافه کرد: باید قوانینی وضع شود تا حضور آنها را در جامعه پررنگ کند، حال آن که تعداد زیادی از مؤسسات به دلیل عدم امکانات و بودجه به ویژه در ماه‌های اخیر در معرض تعطیلی هستند.

مدیر مؤسسه مهد قرآن تصریح کرد: از مجلس انتظار می‌‌رود که از کار قرآنی به عنوان کار فرهنگی زیر بنایی حمایت کند. این جملاتی که از امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری داریم که «کتاب انقلاب ما، قرآن مجید است» و «کار قرآنی از جمله کارهای راهبردی در کشور است»، با برنامه‌ریزی، اجرایی شود.

کار مضاعف مؤسسات

چاووشی تأکید کرد: مؤسسات قرآنی کار مضاعفی را در جامعه برای افرادی که علا‌قه‌مندی بیشتری به عرصه قرآنی دارند، انجام می‌دهند، بنابر این این‌ها باید هزینه‌هایشان تأمین شود تا بتوانند چهره‌های ویژه قرآنی اعم از قاریان و حافظان را پرورش دهند.

وی ادامه داد: شاهد بودیم که در سال 98، بودجه تخصیص‌یافته فعالیت‌های قرآنی 13 میلیارد تومان بود، این رقم بسیار ناچیز هر ساله تقلیل پیدا می‌کند. طبیعتاً اگر در همین سال‌ها این بودجه را به رقم ناچیز تبدیل کنیم، ضرر و زیانش را در سال‌های آینده و ده‌ها سال بعد خواهیم دید.

چاووشی با تأکید بر اینکه قرآن‌آموزان باید امکانات آموزشی مناسب و به‌روز در اختیار داشته باشند، تصریح کرد: تولید نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها و محصولات جدید قرآنی به‌روز و جذاب و تشویق قرآن‌آموزان، برگزاری دوره‌های آموزشی، قدردانی مربیان قرآن و پرداخت حق‌الزحمه به آنها هزینه‌ دارد و هر چه از اینها کم شود، رویکرد مردم نسبت به فعالیت‌های قرآنی کاسته ‌می‌شود.

انتهای پیام
captcha