چگونه آثار مخرب کرونا را بر سلامت روانی خانواده خود کاهش دهیم
کد خبر: 3910802
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵

چگونه آثار مخرب کرونا را بر سلامت روانی خانواده خود کاهش دهیم

این روزها به دلیل شیوع كرونا و ضرورت در خانه ماندن، گاهی فضای خانه به فضایی آرام و کسل‌کننده تبدیل می‌شود و مردم از اینکه پایان شیوع کرونا قابل پیش‌بینی نیست، دچار سرخوردگی شده‌اند.

این روزها به دلیل وجود ویروس کرونا و ضرورت در خانه ماندن و کمتر شدن روابط اجتماعی، یأس، اضطراب، خستگی بر فضای خانواده‌ها سایه انداخته و افراد از طولانی شدن دوران شیوع کرونا احساس خستگی می‌کنند و از ناراحتی‌ها و بگو مگوهای ناشی از در کنار هم بودن گلایه‌مند هستند؛ حتی گاهی فضای خانه به فضایی آرام و کسل‌کننده تبدیل می‌شود و مردم از اینکه پایان شیوع کرونا قابل پیش‌بینی نیست، دچار سرخوردگی شده‌اند.

به دلیل شیوع کرونا و در خانه ماندن و ایجاد وظایف جدید برای خانواده‌ها، چالش‌هایی به وجود آمده که در صورت عدم مدیریت صحیح، زندگی را دچار اختلال می‌کند. تعداد افراد خانواده که در خانه حاضر هستند بیشتر شده و وظایفی مثل تمیز کردن و رعایت بهداشت و خرید کردن با حساسیت زیاد در رعایت نکات بهداشتی، ضدعفونی کردن وسایل، بار مسؤلیت بر افراد خانواده را دوچندان کرده است.

وقتی اعضای خانواده برای مدت مدید در کنار هم باشند، زمینه برای کنترل یکدیگر مساعد می‌شود و این موضوع در خانواده نقش ایجاد می‌کنند به‌طوری که طبق آمار، اختلافات زناشویی در دوران کرونا بیشتر شده است.

شدیدترین آسیب روانی ناشی از اضطراب کرونا درگیری‌های فکری در مورد موضوعاتی است که خارج از کنترل ما است و این امر باعث هجوم افکار منفی و نگرانی نسبت به آینده می‌شود. 

به دلیل نامشخص بودن زمان ادامه کرونا و احتمال نیاز به در خانه ماندن در موج دوم کرونا باید افراد برنامه‌هایی داشته باشند که در ضمن حفظ سلامت، روان تاب‌آوری خود را افزایش دهند.

لازم است برای کاهش اضطراب به کمک فناوری‌های مجازی ارتباط خود را با دوستان حفظ کنیم، همچنین تمرین‌های ورزشی در منزل به حفظ سلامت روان در این روزها کمک می‌کند. در دوران کرونا باید نظم زندگی را مانند قبل حفظ کرد و فعالیت‌های متداولی را در خانه ادامه دهیم.

لازم است از افکار و احساسات خود در برابر مسایل روزمره مراقبت کنیم و برای خود و دوستانمان اضطراب و ناامیدی ایجاد نکنیم و همچنان اخبار را از منابع موثق پیگیری کنیم و بدانیم این بحران به هر حال مقطعی است.

لیلا رازقیان، روان‌پزشک و رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری شیراز

انتهای پیام
captcha