نمایش اخلاق اجتماعی در دوران کرونایی صحنه‌های زیبایی را رقم زد
کد خبر: 3910366
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵

نمایش اخلاق اجتماعی در دوران کرونایی صحنه‌های زیبایی را رقم زد

رئیس کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس گفت: دوران شیوع بیماری کرونا سختی‌های فراوانی را برای مردم دنیا و کشور ما ایجاد کرد، اما نقطه مثبت این اتفاق، نمایش اخلاق اجتماعی از سوی تک‌تک مردم بود که صحنه‌های بسیار زیبایی را رقم زد.

به گزارش ایكنا از فارس، صلاح‌الدین ایزدفر، رئیس كمیسیون اخلاق كسب و كار اتاق بازرگانی فارس امروز، 23 تیرماه در جلسه این كمیسیون كه به‌صورت برخط برگزار شد، با اشاره به كمك‌های مردم به یكدیگر در دوران شیوع كرونا گفت: دوران شیوع بیماری کرونا سختی‌های فراوانی را برای مردم دنیا و کشور ما ایجاد کرد، اما نقطه مثبت این اتفاق، نمایش اخلاق اجتماعی از سوی تک تک مردم بود که صحنه‌های بسیار زیبایی را رقم زد.

وی افزود: مسئولیت اصلی مقابله با کرونا در زمینه پیشگیری برعهده مردم گذاشته شد و از مردم خواسته شد با رعایت نکات بهداشتی از خود و جامعه پیرامونشان مراقبت کنند که با توجه به روش‌های سریع انتقال بیماری، مردم به‌خوبی شرایط را مدیریت کردند تا منتقل‌کننده بیماری به یکدیگر نباشند.

ایزدفر ادامه داد: از جمله صحنه‌هایی که مردم ما با اصول و اخلاق رقم زدند، رعایت قرنطینه خانگی و عدم حضور در خیابان‌ها، کمک به یکدیگر در توزیع ماسک و امکانات بهداشتی، یاری مستمندان در تامین مایجتاج روزانه و غیره بود و همه افراد کمک کردند تا به نوعی قطع‌کننده زنجیره بیماری کرونا باشند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس گفت: از سوی دیگر همراهی و همدلی مردم با کادر درمان و پزشکان و پرستاران از دیگر اتفاق‌های مثبت در دوران حضور بیماری کرونا است که مردم تلاش می‌کنند قدردان کادر درمان باشند.

وی با بیان اینکه اخلاق اجتماعی یکی از بخش‌های مورد توجه برای کنترل بحران‌ها در اجتماع است، اضافه کرد: اخلاق و مسؤلیت اجتماعی باهم ارتباط مستقیم دارد که بستر بروز آن نظام اجتماعی است، لذا مردم ما در شرایط مختلف اجتماعی به خوبی اجراکننده اصول اخلاقی در جامعه هستند.

ایزدفر ادامه داد: کرونا در لابه‌لای زندگی اجتماعی ما حضور دارد و آینده این بیماری پیش‌بینی نشده است، لذا با توجه به تأثیرگذاری این بیماری بر زندگی اجتماعی مردم نیز باید در تصور خود از زیست روزمره با این بیماری تغییر دهند و آماده چنین زندگی باشند.

وی بیان كرد: در دوران شیوع بیماری کرونا، اتاق بازرگانی فارس نیز بنا به مسئولیت خود، کمک‌های قابل توجهی را با کمک فعالان اقتصادی استان ساماندهی و در راستای مسئولیت اجتماعی خود انجام داده است.

اخلاق كسب و كار در دوران كرونا و پساكرونا

در ادامه این جلسه، بیژن کیا، عضو کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس نیز به ارائه مطلب با عنوان «اخلاق کسب و کار در دوران کرونا و پساکرونا» پرداخت و گفت: اخلاق عبارتند از اصول درونی و تظاهر و رفتار بیرونی که موجب کمال انسان و بهبود تعامل و روابط اجتماعی در جامعه شود، اما آداب مجموعه قواعد و چارچوب‌هایی است که موجب زیبایی گفتار، کردار و تظاهرات بیرونی فرد می‌شود. این قواعد و چارچوب‌ها ممکن است در فرد به‌صورت ارزش درونی نباشد و تحت تاثیر قوانین، عرف جامعه یا خواست دیگران به نمایش گذاشته شود.

وی افزود: از یک‌سو بروز و ظهور پاندمیک کووید 19 به‌عنوان یک بحران ابعاد مختلفی دارد که هر بحران با دامنه‌های اجتماعی حداقل سه مرحله به هم خوردن تعادل موجود، ظهور تا اوج بحران، اوج تا تثبیت و تثبیت تا ایجاد تعادل ثانویه را پشت سر خواهد گذاشت.

كیا بیان کرد: در هر مرحله، رفتار و آدابی شکل می‌گیرد که ممکن است در جامعه ماندگار شود، به‌طوری که درعبور از بحران و دگرگونی‌های عمیق اجتماعی، افراد با شناخت ناکارآمدی‌های فردی، ضعف‌های اخلاقی، مشکلات و عدم مهارت‌های اجتماعی- ارتباطی و به کارگیری توانمندی‌ها و استفاده از زیرساخت‌های موجود،  در سبک زندگی فعلی، عادت‌ها و عقاید خود نیز تجدیدنظر می‌کنند.

کیا اظهار كرد: مشاهدات نشان داده در بیشتر جوامع و در مرحله نخست بحران حجم رفتارهای غریزه‌محور، واکنش‌های تند و هیجانی از آداب عاطفه‌محور بیشتر است، اما چنانچه رسانه‌های و افکار عمومی بر رفتارهای عاطفه محور تمرکز پیدا کنند، می‌توان تا حدودی آرامشی نسبی، اما شکننده را به جامعه بازگرداند.

به گفته وی، کرونا به‌عنوان یک فرصت، نقش مهمی در تقویت رفتارهای اخلاق‌مدار دارد، به‌طوری که شکل‌گیری مشاغل جدید مبتنی بر اقتصاد الکترونیک و دیجیتال، تغییر رفتار خرید مشتریان در حوزه خرده‌فروشی، تولیدات خانگی، فعالیت‌های خیریه، رشد نیاز جامعه به صنایع دستی و سرگرمی، تشکیل سمن‌ها برای کمک به سالمندان و تجلیل از فداکاری‌های جامعه پزشکی و پرستاران از نتایج آن است.

کیا اضافه کرد: در این دوران و با وجود بیماری کرونا، سازمان‌ها و ادارات با هم همگرا شوند. اگر سازمان‌ها بپذیرند که در بحران هستند، همگرایی بیشتر شده و موجب ترمیم اقتصاد استان می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین ساماندهی کمک‌های انسان‌دوستانه، حمایت از تولیدات کوچک خانگی، آموزش عمومی کسب و کار، آموزش‌های تخصصی مهارت در محیط های کم برخوردار، گسترش بازارهای جدید درون‌مرزی و برون‌مرزی و همکاری استارتاپ‌ها و صنوف و نوآوری در مدل کسب و کار باید مورد توجه قرار گیرد.

کیا یادآور شد: در حوزه کسب و کار نیز تلاش بنگاه‌های اقتصادی برای افزایش امید و اعتماد عمومی در جامعه، اهمیت دادن بنگاه‌های اقتصادی به منافع عمومی و انسانی در کنار و همطراز با منافع شخصی، ترمیم سرمایه اجتماعی و ایجاد فرصت برای اشتغال از اهمیت برخوردار است.

وی تصریح کرد: اعتماد، مسئولیت‌پذیری و شادی و نشاط عمومی سه راهبرد کلان اخلاقی و فضیلت برای روزهای کرونا و پساکرونا است.

انتهای پیام
captcha