به گزارش ایكنا از فارس، فرهاد اسماعیلی، مدیركل آموزش و پرورش فارس امروز، 23 تیرماه در شورای مدارس شبانهروزی استان گفت: یکی از مصادیق عدالت آموزشی مدارس شبانهروزی است که اگر شرایط فعالیت این مدارس مهیا نباشد میتواند موجب خسارت به دانشآموزان شود.
وی افزود: شیوع کرونا موجب تغییر در روند بسیاری از فعالیتهای اجتماعی و از جمله تعلیم و تربیت شد که دیگر امکان بازگشت به شرایط معمول قبل نیست و باید در این مسیر گام برداشت.
اسماعیلی بیان كرد: در زمان شیوع کرونا یکی از سختترین شرایط، حضور دانشآموزان در مدارس بهصورت شبانهروزی است که لازم است همه جوانب برای حضور این دانشآموزان در وضعیت کرونا پیشبینی شود.
مدیركل آموزش و پرورش فارس بیان كرد: آموزش سرپرستان و عوامل اجرایی مدارس شبانهروزی، تهیه زیرساخت لازم برای آموزش مجازی در این مدارس، تغییر روشهای نظارتی و آموزشی بر مدارس شبانهروزی، توزیع نیروی انسانی، تهیه محتوای آموزشی خودآموز از مهمترین اقداماتی است که میتواند زمینه کاهش مشکلات در این مدارس در وضعت کرونا ویروس را فراهم کند.
رسول قانونی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس نیز گفت: بر اساس سند تحول بنیادین ، تحقق عدالت آموزشی و تربیتی در ابعاد کمی و کیفی،بر عهده آموزش و پرورش است و وظیفه ما فراهم کردن شرایط دسترسی برای همه به آموزش و پرورش و سپس برنامهریزی برای عدالت کیفی است.
وی بیان كرد: مدارس شبانهروزی پرکاربردترین و فراگیرترین راهبردهای آموزش و پرورش برای مناطق کمتر برخوردار و عشایری و آخرین راهکار برای ایجاد شرایط دسترسی به تعلیم و تربیت است.
قانونی قدمت این نوع مدارس را حدود 45 سال عنوان کرد و گفت: افزایش درصد پوشش تحصیلی، ارتقای سطح کیفی آموزش، کاهش افت تحصیلی، فراهم کردن زمینه برای تربیت دانشآموزان، پیشگیری از مهاجرت دانشآموزان و استفاده بهینه از نیروی انسانی و امکانات از مهمترین اهدافی است که در این مدارس به دنبال آن هستیم.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس به برخی از مشکلات دانشآموزان در این مدارس اشاره کرد و گفت: رفع نیازهای عاطفی دانشآموزان مدارس شبانهروزی، تهیه و تأمین امکانات و سرانه غذایی دانشآموزان متناسب با سن و شرایط جسمی آنها و همچنین تأمین کتاب و فضای ورزشی و ... از مهمترین نیازهای دانش آموزان در این مدارس است.
وی، یکی از راهکارهای کاهش این مشکلات را راهاندازی دبیرخانه کیفیتبخشی مدارس شبانهروزی در سطح استان عنوان کرد و گفت: در قالب این دبیرخانه و با بهرهگیری از توانمندی حوزههای مختلف آموزش و پرورش استان و سایر نهادهای مرتبط میتوان مسائل این مدارس را بهصورت تخصصی موردبررسی قرارداد.
یادآور میشود، هماکنون نزدیک به 132 مدرسه شبانهروزی با حدود 24 هزار و 500 دانشآموز در مدارس فارس فعال است که 11 هزار و 794 نفر از این دانشآموزان بهصورت خوابگاهی در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.
انتهای پیام