كوتاهی در تبیین نقش اقشار مختلف در دفاع مقدس / برنامه‌های چهلمین سالگرد در فارس اعلام شد
کد خبر: 3910296
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
كوشكی انتقاد كرد؛

كوتاهی در تبیین نقش اقشار مختلف در دفاع مقدس / برنامه‌های چهلمین سالگرد در فارس اعلام شد

مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس بر اهمیت تبیین نقش اقشار مختلف مردم در دوران دفاع مقدس تأكید كرد و گفت: در تبیین نقش‌آفرینی اقشار مختلف در دفاع مقدس در برخی جاها كوتاهی شده است.

به گزارش ایكنا از فارس، سعید كوشكی، مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس امروز، 23 تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به نقش مردم استان در دفاع مقدس گفت: 270 هزار نفر از مردم استان فارس در دفاع مقدس سخاوتمندانه جان خود را بذل كردند.

وی با بیان اینكه از این تعداد 15 هزار نفر شهید، بیش از 42 هزار نفر جانباز و بیش از 2 هزار و 200 نفر آزاده شدند، افزود: در جنگ 4 عنصر فرماندهی رزمندگان، انگیزه، ایمان و عشق به ارزش‌های الهی و نگه‌داری وطن موجب پیروزی ایران اسلامی شد چرا كه این رزمندگان به عشق دفاع از اسلام جنگیدند و دنبال این بودند تا هویت ایرانی ـ اسلامی خود را حفظ كنند لذا اجازه ندادند حتی یك وجب از این خاك به دست دشمنان بیفتد.

كوشكی با تصریح اینكه مردم جنگ را اداره كرده و پیش‌بردند، گفت: بیش از 3 میلیون نفر از سراسر كشور در این جنگ حضور پیدا كرده و از این خاك محافظت كردند و در نتیجه حتی یك وجب از این خاك جدا نشد و اگر همین مسئله را در نظر بگیریم به‌خوبی می‌توان مدال افتخاری برای آن كسب كرد گرچه همان‌طور كه امام فرمود جنگ دستاوردهای دیگری هم داشت از جمله اینكه در جنگ پرده از چهره نفاق استكبار برداشته شد.

وی تأكید كرد: دفاع مقدس باعث شد كه انقلاب اسلامی را صادر كرده و ارزش‌های انقلابی خود را به دنیا معرفی كنیم پس جا دارد در چهلمین سالگرد دفاع مقدس  این بخش مشعشع، پرفروغ و نورانی تاریخ هم ایران هم انقلاب اسلامی به‌خوبی تبیین کنیم.

مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس بر اهمیت تبیین نقش اقشار مختلف مردم در دوران دفاع مقدس اعم از دانشجویان، روحانیان، اساتید، اصناف، بانوان تأكید كرد و گفت: در تبیین نقش‌آفرینی اقشار مختلف در دفاع مقدس در برخی جاها كوتاهی شده است.

كوشكی با بیان اینكه 10 درصد مردم استان فارس و 7 رده سپاه و 7 رده ارتش این استان در دفاع مقدس حضور داشتند، گفت: رزمندگان استان فارس نخستین گروه‌هایی بودند كه در دفاع مقدس در خطوط دفاعی حاضر شده و در مقابل دشمن قد علم می‌كردند به‌عنوان مثال نخستین شهید نیروی انتظامی در دوران دفاع مقدس از استان فارس بود.

اجرای 3000 برنامه در استان

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس پرداخت و گفت: بدین منظور ستادی متشكل از 21 كارگروه با مدیریت دستگاه‌های مختلف در استان راه‌اندازی شده است كه هر كارگروه به‌صورت متوسط 50 برنامه را برای چهلمین سالگرد دفاع مقدس پیش‌بینی كرده است و به‌طور كلی قریب 3000 برنامه بدین مناسبت در سطح استان اجرا خواهد شد.

كوشكی از تشكیل ستاد چهلمین سالگرد دفاع مقدس در تمام شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران و ستاد استانی به ریاست استاندار خبر داد و گفت: تاكنون دو جلسه با حضور استاندار برگزار كردیم و جلسه سوم را همزمان با افتتاح نمایشگاه دائمی دفاع مقدس در این مركز در تاریخ 4 مردادماه برگزار خواهیم كرد.

مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس، نخستین برنامه چهلمین سالگرد را همین افتتاح نمایشگاه دائمی دفاع مقدس در محل پارك موزه در تاریخ 4 مردادماه اعلام كرد و گفت: همچنین پیش‌بینی تجمع یک‌صد هزار نفری ایثارگران دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس داریم كه البته این تجمع در گروه‌های کوچک در شهرستان‌ها و بخش‌هایی كه جمعیت ایثارگری وجود دارد، برگزار خواهد شد.

وی، پخش برنامه «حكایت فتح» چهارشنبه هر هفته از صدا و سیمای فارس با حضور یادگان دوران دفاع مقدس، تولید و انتشار 100 جلد كتاب دفاع مقدس، رونمایی از 40 اثر هنری فاخر دفاع مقدس، برگزاری 400 یادواره شهدا در سطح استان، اجرای نمایش بزرگ میدانی «فصل ظهور»، اجرای 400  پروژه محرومیت‌زدایی توسط گروه‌های جهادی، اجرای برنامه «شب‌های شیدایی» در فضای مجازی با موضوع معرفی شهدای شهر و روستا، پخش 40 مستند از خانواده‌های سه شهیدی به بالا توسط صدا و سیما را از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای چهلمین سالگرد دفاع مقدس در سطح استان فارس اعلام كرد.

كوشكی با ابراز امیدواری از اینكه بتوان مستند تلویزیونی سرداران اسدی، رودكی و چند نفر از فرماندهان ارتش تولید و پخش شود، گفت: همچنین فراخوان جمع‌آوری آثار و اسناد دوران دفاع مقدس را از خانواده‌های شهدا و ایثارگران اعلام كردیم زیرا بسیاری از آثار و مكاتبات یا عكس‌ها و فیلم‌های شهدا هنوز در كنج خانه‌ها هستند در صورتی كه گنجینه ارزشمندی برای انتقال ارزش‌های الهی و ملی به نسل جوان هستند.

تولید نرم‌افزار زیارت مجازی شهدای گمنام

وی از تولید نرم‌افزار زیارت مجازی قبور مطهر شهدای گمنام در استان خبر داد و گفت: هم‌اكنون 124 مقبره شهید گمنام در استان داریم كه امیدواریم با همكاری دستگاه‌های استان بتوانیم این مقبره‌ها را ساماندهی كنیم.

كوشكی از آماده شدن اطلس دفاع مقدس لشكرهای 33 المهدی و 19 فجر خبر داد و گفت: همچنین بنا داریم تا تاریخ شفاهی از 10 نفر از فرماندهان و مدیران جنگ را جمع‌آوری كنیم.

مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس ابراز امیداری كرد كه بتوان مانند سال گذشته برای 15 هزار شهید استان فارس تمبر یادبود تهیه كرد و گفت: این تمبر برای تمام شهدا صادر می‌شود.

وی با بیان اینكه تاكنون 2 هزار و 300 مدخل دانش‌نامه دفاع مقدس استان تعیین شده است، گفت: بنا داریم برای سال جاری قریب یك هزار مقاله دانش‌نامه دفاع مقدس را در سال 99 تولید كنیم ضمن اینكه كارهای تولید موشن‌گرافی و اینفوگرافی در فضای مجازی را پیش‌بینی كردم كه برای هر كدام 40 برنامه را اجرا می‌كنیم.

مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس در ادامه از اصحاب رسانه خواست تا با توجه به اینكه در شرایط كنونی امكان برگزاری مراسم‌های تجمعی گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس وجود ندارد، در رسانه‌ها به تبیین نقش رزمندگان استان در آن دوران بپردازند.

وی با بیان اینكه در استان فارس خانواده‌های 5 یا 4 یا 4 شهیدی داریم و حتی بیش از 820 خانواده دو شهیدی هستند، گفت: پدران و مادران این شهدا و نقش‌آفرینی باید معرفی و تبیین شوند زیرا جوان امروز سختی‌های آن دوران را درك نكرده است.

كوشكی همچنین گفت: باغ موزه دفاع مقدس فارس اولین موزه دفاع مقدس كشور است که مجوز رسمی میراث فرهنگی گرفته است اما جای تأمل دارد كه چرا در این 10 سال گالری موزه دفاع مقدس فارس خالی است.

وی با بیان اینكه برای تكمیل گالری باغ موزه دفاع مقدس فازبندی انجام داده و آن را طی 4 فاز تا پایان سال جاری یا سال 1400 انجام خواهیم داد، گفت: افتتاح فاز اول این كار را در هفته دفاع مقدس انجام می‌دهیم كه مربوط به دیواره گالری است كه مزین به نام شهدا، جانبازان و ایثارگران خواهد شد.

كوشكی باز هم نقش رزمندگان فارس در دوران دفاع مقدس یادآور شد و گفت: استان فارس معادل 7 استان كشور در دوران دفاع مقدس رزمنده داشته است و این گناه بزرگی است كه از نقش آنان غفلت كنیم و باید جایگاه شهر سومین حرم اهل بیت(ع) را حفظ كنیم زیرا این شهر 5 هزار و 500 شهید تقدیم كرده و بیش از 100 هزار نفر از این شهر به جبهه رفتند.    

مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس در پایان به توسعه فیزیكی باغ موزه دفاع مقدس استان اشاره كرد و گفت: بنا بود كه برای كل این مجموعه 5 و نیم هكتار به تملك درآید اما متأسفانه هنوز كل این مساحت تملك نیافته است و علی رغم مصوباتی که در این 20 سال اخیر داشتیم اما اقدامی در این باره صورت نگرفته است در صورتی كه این اقدام شدنی است و می‌توان برای آن كار كرد.

انتهای پیام
captcha