عبور از پيک كرونا با مشاركت مردم امكان‌پذير است
کد خبر: 3910075
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶

عبور از پيک كرونا با مشاركت مردم امكان‌پذير است

شهردار شیراز با هشدار جدی نسبت به شدت گرفتن شیوع کروناویروس در جامعه و تأثیر بالای استفاده از ماسک در قطع زنجیره انتقال این بیماری، گفت: عبور از پیک کرونا فقط با مشارکت کامل شهروندان امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش ايكنا از فارس، حيدر اسكندرپور، شهردار شيراز، امروز، 22 تيرماه در حاشيه آغاز به‌ كار كمپين «من هم ماسک می‌زنم» كه در اين كلان‌شهر آغاز شد، با اشاره به شيوع گسترده كرونا ويروس و تأثير استفاده از ماسك در قطع زنجيره انتقال اين ويروس گفت: عبور از پیک کرونا تنها با مشارکت کامل شهروندان امکان‌پذیر خواهد بود.

وی افزود: مسئولیت اجتماعی همه افراد جامعه، از شهروندان عادی تا مسئولان در سطوح مختلف ایجاب می‌کند که نسبت به سلامت جامعه، حساس باشیم.

اسكندرپور با اشاره به اقدامات شهرداری شیراز برای قطع زنجیره انتقال کروناویروس از اسفند سال گذشته تاکنون، گفت: اگر در مرحله اول شیوع کروناویروس، برنامه شهرداری و سایر دستگاه‌ها، تأثیرگذار بود و شیراز به نسبت کشور در مهار شیوع و کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر، موفق عمل کرد، تنها و تنها به دلیل همکاری و مشارکت کامل شهروندان بود.

شهردار شیراز با بیان اینکه اقدامات نرم‌افزاری شهرداری شامل اعمال دورکاری پرسنل، کاهش میزان مراجعات شهروندان، توسعه زیرساخت‌های شهرداری الکترونیک و ... در جای خود تأثیری بسزا در کنترل روند بیماری در سه ماه اول امسال داشت، گفت: تداوم این روند را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی همچنین از هدفمند شدن ضدعفونی مراکز، معابر و مکان‌های عمومی مطابق دستورالعمل ستاد ملی مدیریت کرونا خبر داد و گفت: با توجه به پیک دوم بیماری کووید۱۹، براساس پروتکل‌ها، ضدعفونی توسط شهرداری به شکل کاملاً هدفمندی اجرایی می‌شود.

اسكندرپور با اشاره به اجرایی شدن کمپین «من هم ماسک می‌زنم»، گفت: با توجه به تأکیدات مقام‌ها و دستگاه‌های بهداشتی مبنی بر تأثیر ۸۵ درصدی استفاده از ماسک بر کاهش میزان ابتلا به کروناویروس، این کمپین در شیراز کلید خورده و تا ۲ هفته تداوم خواهد داشت.

شهردار شيراز گفت: بیش از ۲۰۰ نفر از پرسنل شهرداری شیراز در این برنامه همکاری دارند و در قالب اکیپ‌های ۲ تا ۳ نفره در مکان‌ها، معابر و نقاط پرازدحام و پرتردد شهر حضور خواهند داشت و مردم را به استفاده از ماسک تشویق و ترغیب می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تا حد امکان ماسک بین شهروندان توزیع می‌شود، تصریح کرد: شهرداری در موضوع تأمین و توزیع ماسک هیچ مسئولیتی برعهده ندارد و این اقدام، حرکتی نمادین برای تشویق مردم و همراهی آن‌ها با کمپین «من هم ماسک می‌زنم» محسوب می‌شود، لذا امیدواریم این اقدام یک تعهد جدید برای شهرداری ایجاد نکند.

2 هفته سرنوشت‌ساز در پيش‌رو داريم

اسکندرپور، ۲ هفته آینده را برای شیراز و شهروندان این شهر بسیار سرنوشت‌ساز دانست و گفت: اگر شاهد همکاری شهروندان در اجرای اقدامات منجر به قطع زنجیره انتقال کروناویروس باشیم، قطعاً می‌توان از این مرحله سخت عبور کرد.

شهردار شیراز تصریح کرد: اگر شهروندان همکاری لازم را نداشته باشند، قطعا طی سه چهارماه آینده، شرایط دشواری را تجربه خواهیم کرد و این موضوع تاثیری جدی بر سلامت، اقتصاد و فعالیت‌های اجتماعی خواهد داشت و به همه شهروندان آسیب جدی وارد خواهد کرد.

اسکندرپور، رعایت حقوق شهروندی را امروز برابر با استفاده از راهکارهای پیشگیرانه دانست و استفاده از ماسک را بهترین، ارزان‌ترین، آسان‌ترین و در دسترس‌ترین شیوه مقابله با شیوع کروناویروس قلمداد کرد.

وي با اشاره به تداوم همکاری این مجموعه با دانشگاه علوم پزشکی و ستاد استانی مدیریت بیماری کووید۱۹، گفت: تلاش شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز، حفظ و ارتقاي سلامت جامعه به‌عنوان یک اولویت مهم است، زیرا یک جامعه سالم، امکان رشد و توسعه را خواهد داشت.

شهردار شيراز در خصوص تداوم تعطیلی سیستم حمل و نقل عمومی نیز گفت: متأسفانه ما با یک پارادکس مواجه هستیم به گونه‌ای که تعطیل نشدن سیستم حمل و نقل عمومی در بخش ریلی و اتوبوس، منجر به تشدید زنجیره انتقال بیماری خواهد شد و اگر این سیستم تعطیل باشد، بخشی از شهروندان آسیب اقتصادی را متحمل می‌شوند.

وی با بیان اینکه تعطیل شدن مترو و اتوبوس در این کلان‌شهر، ترددهای ضروری بخشی از شهروندان فاقد خودروی شخصی را با مشکل مواجه کرده است، گفت: بخشی از شهروندان که شمار قابل توجهی نیز هستند، طی این روزها مجبور به پرداخت هزینه‌های بالایی برای رفتن به محل کار یا انجام امور ضروری شده‌اند.

اسکندرپور تأکید کرد: اگر با مشارکت مردم و طی روزهای آینده شاهد کاهش شمار مبتلایان به کروناویروس در شیراز باشیم و رفتار مردم در خصوص استفاده از ماسک و رعایت حداقل‌های بهداشتی تداوم داشته باشد، سیستم حمل و نقل عمومی فعال خواهد شد.

انتهای پیام
captcha