حجاب مهم‌ترین راهکار تامین امنیت روانی و سلامت اجتماعی است
کد خبر: 3910063
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳

حجاب مهم‌ترین راهکار تامین امنیت روانی و سلامت اجتماعی است

مدرس حوزه علمیه الزهرا(س) استان اردبیل، گفت: حجاب از اصول مهم در تحقق امنیت روانی و سلامت اجتماعی است که برای نهادینه کردن آن در جامعه باید فرهنگ‌سازی شود.

حجاب مهم‌ترین راهکار تامین امنیت روانی و سلامت اجتماعی استنرگس محمدی، مدرس حوزه علمیه الزهرا(س) استان اردبیل، در گفتگو با ایکنا از اردبیل در خصوص عفاف و حجاب در جامعه، گفت: هدف اصلی غالب شبکه‌های اجتماعی کمرنگ کردن ارزش‌های اسلامی و رفتار‌های سنتی و ریشه دار مسلمانان در موضوع حجاب و عفاف است، در حالیکه پوشش و حجاب پرتویی از آفرینش خداوند است که فلسفه آن حفظ مقام و ساحت مادی و معنوی زن و مرد و زمینه ساز رشد و کمال آن‌ها تا مراتب عالی انسانیت است.
مدرس حوزه علمیه الزهرا(س) استان اردبیل، تصریح کرد: بی‌شک سلامت روانی از بزرگترین نعمت‌های الهی است که در زندگی انسان وجود دارد به طوری که هیچ نعمتی به پای آن نمی‌رسد.
وی افزود: دین اسلام برای محفوظ نگه داشتن روان زن از عوامل آسیب زا، حجاب و عفاف را بر او واجب کرده است و خوشی‌های مشروع را برای زن می‌پسندد و تامین آن را در سایه عفاف تجویز می‌کند.

حجاب، صدفی بر گوهر وجود انسان است
محمدی بیان کرد: حجاب، صدفی بر گوهر وجود انسان است، در واقع حجاب که ثمره عفاف است عاملی برای آرامش زن و دور ماندن او از عوامل اضطراب زا و در نتیجه ایجاد رضایت وجدان است و رعایت آن علاوه بر این که موجب عمل به دستورات دینی می‌شود، سبب سیر صعودی شخصیت فردی، اجتماعی و معنوی انسان محجوب و پاکدامن شده و نردبان تعالی و تکامل وی را یکی پس از دیگری طی کند و از سوی دیگر در تامین بهداشت روحی و روانی و آرامش خانواده‌ها و ایجاد نورانیت و امنیت در جامعه نقش بسزایی ایفا می‌کند.
کارشناس ارشد رشته مطالعات زنان و خانواده، خاطر نشان کرد: زن مسلمان هنگام حضور در جامعه می‌خواهد تمام توجه دیگران به انسانیت وجود و شخصیتش مطرح باشد نه جنسیتش، چرا که جنسیت و جاذبه‌های جنسی را مربوط به خانه و همسر خود می‌داند، جاذبه‌های جنسی زن و مرد و در واقع زنانگی و مردانگیشان مربوط به همسرانشان می‌باشد چرا که در محیط بیرون همه ما انسان هستیم لذا نباید در جامعه جوری ظاهر شویم که زن بودن و مرد بودن ما برجسته شود.
وی اظهار کرد: در جوامعی که زنان بی حجاب و برهنه ظاهر می‌شوند و جاذبه‌های جنسی شان بیشتر به چشم می‌آید، در آن جامعه هم امنیت زن‌ها کمتر است و هم خشونت و مخصوصا خشونت جنسی علیه زن بیشتر خواهد شد، فلذا بیشتر مورد توهین قرار می‌گیرند. ولی در جامعه اسلامی بیشتر به انسانیت زن توجه می‌شود و اگر در یک جامعه ارزش زن به چهره زیبا و زیبایی‌ها و جاذبه‌های مادی و ظاهری اش باشد این نوع توجه قطعا مدت محدودی طول می‌کشد چرا که جوانی و زیبایی زن و نشاط او نیز موقتی می‌باشد، البته زیبایی ظاهری زن نیز مهم است، ولی اینگونه نیست که با از دست دادن زیبایی اش بی ارزش شود.
محمدی تاکید کرد: دنیای امروز دنیای ارتباطات است و تمام جهان به هم وصل و مرتبط می‌باشند و رسانه‌ها دنیا را بهم وصل کرده و یک دهکده کوچکی در شرایط امروز به وجود آورده اند، فلذا فرهنگ‌های رقیب و فرهنگ‌های دیگر خیلی سریع برای جوانان ما الگو می‌شوند و سبک‌های مختلف زندگی را یاد می‌گیرند و خودشان را مدام با آن‌ها مقایسه می‌کنند، مثلا پیشرفت غربی‌ها را می‌بینند و گاهی علت آن را فاصله گرفتن از اعتقادات و ملزومات دینی مثل حجاب می‌دانند.
مدرس حوزه علمیه الزهرا(س) استان اردبیل، اظهار کرد: برای نسل جوان امروز باید فرهنگ سازی اتفاق بیفتد تا وضعیت حجاب و عفاف نیز بهتر شود، در مورد بحث حجاب و شبهات پیرامون آن قطعا نیاز به حضور متخصصان دینی در رسانه‌ها مخصوصا تلویزیون وجود دارد تا در این زمینه دائما میزگرد تشکیل شود و جامعه شناسان، روانشناسان و فیلسوفان اسلامی باید در کنار هم بنشینند و این مباحث را رصد کنند.

انتهای پیام
captcha