عبور از بحران‌های اقتصادی با عمل به راهکارهای قرآنی
کد خبر: 3909792
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
آیت‌الله‌العظمی مدرسی مطرح کرد؛

عبور از بحران‌های اقتصادی با عمل به راهکارهای قرآنی

مرجع تقلید شیعیان در کربلای معلی طی سخنانی خطاب به ملت و مسئولان عراق از آنها خواست که برای خروج از رکود و مقابله با بحران اقتصادی، با پیروی از راهکارهای قرآنی کشور را نجات دهند.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله‌العظمی سیدمحمد‌تقی مدرسی، از مراجع تقلید شیعیان در کربلای معلی، در سخنرانی هفتگی خود در کربلا، که به ‌صورت ضبط تلویزیونی برگزار شد، بر ضرورت برنامه‌ریزی جامع، برای خروج کشور از رکود و مقابله با بحران اقتصادی که عراق به خاطر شیوع جهانی ویروس کرونا با آن مواجه است، تأکید کرد.

وی گفت: عراق پیشتر با رفاه و شکوفایی همراه بود، اما به دلیل حمله تاتارها، حکومت پی در پی دیکتاتورها و جنگ‌های متوالی وارد رکود عمیقی شده است. لذا باید برنامه جامعی برای خروج از این رکود و بازگشت به زندگی شریف و با عزت طراحی شود، اما قبل از برنامه‌ریزی باید یک چشم‌اندازی از آینده‌ای امیدوارکننده وجود داشته باشد و یک روشنایی در آخر این تونل تاریک باشد تا انگیزه‌ای برای حرکت به‌سوی مقصد باشد. تمامی فرزندان این کشور باید به فکر یک نهضت فراگیر و چشم‌اندازی از آینده داشته باشند و از آن پس کشورمان را با پیروی از راهکار قرآنی که در سه مورد بیان می‌شود، بنا کنیم.

وی تقوای الهی را اولین راهکار قرآنی دانست و گفت: تقوای الهی اولین راهکار است. به این معنا که مجموعه کاملی از ارزش‌های الهی، انسانی، تمدنی و ملی که همگی در ریشه‌های این ارزش‌ها مشترک هستند، اگرچه در تجلیات آن اختلاف داشته باشند، مثل راستی، وفاداری، همکاری، همبستگی و نیکی به دیگران و نشاط است.

این مرجع عالیقدر جهان تشیع راهکار دوم را توسل دانست و افزود: توسل به خداوند سبحان که متشکل از عمل صالح و خدمت به مردم است. بزرگترین وسیله توسل به خداوند متعال حضرت نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) است. هر کس که به این بزرگواران اقتدا کند و سیره آنان را چراغ راه خود قرار دهد، به تعالی و رشد خواهد رسید و اهل بیت(ع) شفیع او در نزد خداوند خواهند بود و این مسئله بر هیچ کس پوشیده نیست، همچنان که ملت عراق در مقابله با مشکلات بزرگ به اهل بیت(ع) متوسل شدند.

وی ادامه داد: سومین راهکار قرآنی جهاد در راه خداوند است یعنی حرکت مستمر به‌سوی سازندگی، بخشش و مسئولیت‌پذیری در مقابله با چالش‌ها. جهاد یک روز به معنی مبارزه با تروریسم، یک روز به معنی مقابله با رسانه‌های خبیث و مخرب و یک روز به معنی مقابله با چالش‌های اقتصادی است.

آیت‌الله با بیان اینکه جهاد امروز به معنی مقابله با چالش‌های اقتصادی و تلاش در جهت سازندگی، شکوفایی و بازسازی آنچه ضعف اقتصادی است که در پی شیوع کرونا به‌وجود آمده است، اظهار کرد: تکیه بر نفت به عنوان منبع اساسی ثروت ملی، کار اشتباهی است؛ چراکه عراق بازوان قدرتمند و سرزمین حاصل‌خیزی دارد که آن را از تکیه بر نفت بی‌نیاز می‌کند. عراق نیازمند یک صندوق مستقل برای محافظت از درآمدهای نفتی به‌صورت شمش طلا یا اوراق قرضه است تا دولت به وقت نیاز برای رونق اقتصاد از آن استفاده کند.

وی در پایان خواستار همکاری میان دولت و ملت در مقابله با این چالش‌ها شد و گفت: تمامی معادن عراق از جمله نفت در دست شرکت‌های ملی است و ملت خودش شرکت‌هایی را برای استخراج و پالایش نفت و استفاده از آن در زمینه‌های مختلف تأسیس کنند. این مسئله برای معادن دیگر نیز صادق است.

یادآور می‌شود، جلسات سخنرانی هفتگی آیت‌الله‌العظمی سیدمحمد‌تقی مدرسی روزهای پنج‌شنبه در کربلا برگزار می‌شود.

امیرمحسن سلطان‌احمدی
انتهای پیام
captcha