راه تقویت ایمان / فعالیت‌های غیرضروری در ادارات را اصلاح کنیم
کد خبر: 3909695
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴

راه تقویت ایمان / فعالیت‌های غیرضروری در ادارات را اصلاح کنیم

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با طرح این سؤال که راه تحصیل و تقویت ایمان چیست، به نکاتی که بزرگان دین در این باره فرموده‌اند، اشاره کرد و افزود: کارها باید خالصانه باشد، همچنین تحصیل علوم نیز باید با هدف خالصانه باشد.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، امروز، 20 تیرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با اشاره به حدیث شریف جنود عقل و جهل که از امام صادق(ع) نقل‌ شده است، اظهار کرد: آن حضرت فرمود خدای متعال به عقل و جهل 75 لشکر داده است، از این‌ رو سعی کنیم لشکریان عقل در وجود ما تقویت شود و از لشکریان جهل نیز دور باشیم.

وی افزود: از جمله لشکریانی که امام صادق(ع) برای عقل ذکر فرموده‌اند ایمان و کفر نیز لشکر جهل است و باید تلاش کنیم ایمان را در وجود خود تقویت کنیم.

آیت‌الله دژکام به بیان نکاتی درباره ایمان پرداخت و افزود: این بحث را باید مکرراً در ذهن خود مرور کنیم که اگر ایمان نداشته باشیم چه بر سرمان خواهد آمد، کسی نمی‌تواند بدون ایمان از پل صراط و مسیر آخرت رد شود.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه شفاعت فقط مخصوص مؤمنان است، گفت: همچنین باید برای برخی از اموری که مربوط به زندگی دنیایی است بنگریم که چقدر سخت‌گیرانه عمل می‌کنیم. امروز اهمیت دنیا در رسانه‌های مجازی و حقیقی بسیار زیاد شده است به‌گونه‌ای که گاهی آخرت به فراموشی سپرده می‌شود و فقط صحبت از دنیاست و این ضرر بزرگی است و باید توجه داشته باشیم که پدیده‌هایی چون نماز جمعه، حج و عبادات برای این بوده که توشه آخرتی برای ما فراهم شود.

آیت‌الله دژکام یادآور شد: امیرالمؤمنین(ع) در برخی از خطبه‌ها فرموده‌اند که‌ ای مردم دنیا تمام‌ شدنی است، اگر انسان زندگی‌اش در کاخ بگذراند تمام می‌شود، دنیا بر کارتن‌خواب‌ها و مستضعفان نیز تمام خواهد شد، اما آخرت تمام‌شدنی نیست، بنابراین از این گذرگاهی که رد می‌شوید برای آخرت خود چیزی بردارید و بروید و سعی کنیم ایمان را در وجود خود تقویت کنیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با طرح این سؤال که راه تحصیل و تقویت ایمان چیست، به نکاتی که بزرگان دین در این باره فرموده‌اند، اشاره کرد و گفت: کارها باید خالصانه باشد، همچنین تحصیل علوم نیز باید با هدف خالصانه باشد. برای تقویت چارچوب‌های عقیدتی برای عموم مردم به ویژه جوانان، به نظر می‌رسد کتابی که امروز خیلی از جوانان می‌توانند بخوانند و از آن استفاده ببرند، کتاب مقدمه‌ای برجهان بینی اسلامی آیت‌الله شهید مطهری است.

آیت‌الله دژکام از عدم توجه به این مسائل انتقاد کرد و گفت: متأسفانه امروزه اصول عملیه در آموزش‌های متداول ما کمرنگ شده است و باید به این مسئله توجه ویژه شود.

 مهم‌ترین رکن تحول از نگاه امام(ره)

امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود نکاتی درباره تحول‌خواهی و تحول‌گرایی که مقام معظم رهبری به‌عنوان سیره امام راحل در سالگرد ایشان مطرح کردند، را بیان کرد و گفت: مهم‌ترین رکن تحول از نگاه امام و همه‌ کسانی که در خط امام هستند، تحول در جهات معنوی است و اگر خود را نتوانیم اصلاح کنیم، هر تحولی هم که در جامعه رخ دهد، سود نهایی آن برای ما نخواهد بود. اینکه در خطبه نخست عرض کردم، جنود عقل و جهل را بررسی کنیم برای این بود که محور اصلی را، خودمان قرار دهیم چراکه شیطان دست از سر ما بر نخواهد برداشت.

وی با بیان اینکه تحول همچنین در جهات دیگری نیز لازم است، گفت: دین اسلام، دنیا و آخرت همه مردم را باید اصلاح کند. از جمله جهات تحول که ضرورت آن احساس می‌شود تحول در جهات مدیریت در کشور اسلامی ماست. از آغاز انقلاب تاکنون از یک نظام بروکراتیک یعنی کاغذبازی‌های اداری رنج می‌بریم، گاهی کاری که باید یک روز یا دو روز به طول بینجامد ممکن است در نظام اداری به چند ماه نیز می‌رسد و یکی از عوامل عقب‌ماندگی ما نیز همین است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس ادامه داد: فعالیت‌های غیرضروری در ادارات، وقت و پول مردم را ضایع می‌کند که باید آن را اصلاح کنیم، یکی از مدیران بیان می‌کرد که چند هزار نیروی انسانی اضافه در استان وجود دارد، این‌گونه موارد باید اصلاح شود، امیدواریم مجلس در این زمینه‌ها و برای افزایش بهره‌وری گام بلندی بردارد، اگر توقعی از مجلس یازدهم بوده برای اصلاح این‌گونه موارد است.

تحول در تولید کشور

وی اظهار کرد: مردم باید تحولات در راستای اهداف انقلاب را با چشم بصیر خود ببینند، اما این مسائل که جنبه سیاسی دارد در چارچوب قانونی انجام می‌شود، هر چهار سال یک انتخاباتی وجود دارد و می‌توانیم تحول را در ضمن رأی خود انجام دهیم و دنبال کنیم، اما یک‌سری تحول‌هایی باید در مسیر حرکت انقلاب رخ دهد که با رأی و انتخاب صورت نمی‌گیرد، بنابراین باید آستین را بالا بزنیم و تحول را ایجاد کنیم، از جمله آن تحول در تولید کشور است که بخش عمده آن با همت خود مردم و تولیدکنندگان رخ می‌دهد، و اصولاً نام‌گذاری جهش تولید در همین خصوص است، اگر تولید متحول نشد مسائل اقتصادی حل نخواهد شد.

آیت‌الله دژکام یادآور شد: در خبرها مشاهده کردیم که اخیراً تعداد قابل‌توجهی جوجه یک‌روزه را معدوم کردند، که یک کار غیرانسانی و غیرتخصصی ازنظر اقتصادی بود، اما اخیراً صدا و سیما در یک گزارش، یک استان را نشان داد که مرغداری‌ها در آن استان، 40 هزار جوجه را به دست مردم داده بودند و عنوان داشتند که ما توان نگهداری جوجه‌ها و پروار کردن آن‌ها را نداریم و همین واگذاری جوجه‌های یک روزه مازاد به مردم 80 تن گوشت مرغ را وارد بازار آن استان کرد.

وی با بیان اینکه علاوه بر این موارد، متأسفانه شاهد نابود کردن سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و غیره در چند وقت اخیر نیز هستیم، گفت: این عدم تدبیر است که موجب نابودی تولید می‌شود، باید جلو این‌گونه موارد گرفته شود، همچنین باید جهش تولید نیز تحقق پیدا کند.

راه حل گرانی، تولید است

امام جمعه شیراز تأکید کرد: اگر می‌خواهیم جلوی تورم گرفته شود، راهی جز جهش تولید نداریم، جلو گران‌فروشی را دادگستری می‌تواند می‌گیرد اما جلوی تورم را نمی‌تواند، راه‌حل گرانی، تولید است و توقع ما این است که همه مدیران و قوای سه‌گانه درزمینهٔ جهش تولید گام بردارند.

آیت‌الله دژکام در بخش دیگری از سخنان خود نکاتی درباره حجاب و عفاف یادآور شد و گفت: در ادیان مختلف از جمله زرتشت، مسیحی، یهودی و اسلام هر چهار دین به حجاب توجه و تأکید دارند، مرحوم آیت‌الله حائری نیز فرمودند در تخت جمشید حتی یک عکس بی حجاب از یک بانو وجود ندارد، این نشان‌دهنده عقبه و فرهنگ کشور ماست اما این تمدن کافر ملحد غربی بحث حجاب را به گونه دیگر مطرح می‌کند.

وی بیان کرد: متأسفانه اروپایی‌ها چهره مریم قدیس را در دو قرن اخیر بی‌حجاب کشیده‌اند، در حالی‌ که قرآن کریم از این بانوی بزرگوار به بزرگی یاد می‌کند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس ادامه داد: متأسفانه برخی با وجود اینکه 300 هزار شهید داده‌ایم به دنبال مسیر کفرآلود می‌روند، لذا در هفته عفاف و حجاب شایسته است همه آنانی که اهل فکر و فرهنگ هستند دقت کنند و هوس‌های نفسانی و شهوانی خود را به صورت فلسفی توجیه نکنند.

انتهای پیام
captcha