آغاز مسابقات قرآن شهرستان‌‌های استان تهران و تخصیص 6 میلیارد تومان به مؤسسات مردمی
کد خبر: 3909643
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

آغاز مسابقات قرآن شهرستان‌‌های استان تهران و تخصیص 6 میلیارد تومان به مؤسسات مردمی

در این هفته شاهد آغاز مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در سطح شهرستان‌های استان تهران بودیم، این رقابت‌ها طی هفته‌های اخیر در اغلب شهرستان‌های استان‌ها برپا شده و یا در حال برگزاری با حضور داوران قرآنی است.

به گزارش ایکنا، هفته سوم تیرماه ۹۹، خبر نحوه هزینه‌کرد بودجه 13 میلیارد تومانی سال 98، افزایش اعتبارات قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی در سال جاری، انتصاب  حجت‌الاسلام پژمانفر به عنوان رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، فراخوان دهمین دوره مسابقات اسراء، آغاز  مرحله شهرستانی چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن استان تهران و... را شنیدیم که در ذیل نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای این هفته، خواهیم داشت.

بسته شدن بودجه قرآنی ۹۸ با ۱۳ میلیارد تومان دریافتی

در آغاز هفته‌ای که گذشت، حسن محمدی، دبیر کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی از آخرین وضعیت تخصیص بودجه قرآنی سال ۹۸ و نحوه توزیع ۱۳ میلیارد تومان بودجه دریافتی خبر داد. در این راستا مطرح شد که مقرر شد که مبلغ شش میلیارد تومان به اتحادیه‌ها و تشکل‌های قرآن و عترت و همچنین پنج میلیارد تومان به ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و یک میلیارد تومان برای مباحث نظام‌سازی قرآنی و باقیمانده نیز برای راهبری کمیسیون‌ها تحقق یابد.

اعلام اسامی برگزیدگان دوره پنجم «نفس‌های طلایی»

در روز شنبه 14 تیرماه، اسامی نفرات برگزیده دوره پنجم مسابقه «نفس‌های طلایی» که از سوی گروه تلاوت شبکه رادیویی قرآن برگزار می‌شود، اعلام شد.
دوره پنجم مسابقه نفس‌های طلایی در دو سبک مصطفی اسماعیل و متولی عبدالعال برگزار شد. متقاضیان تا پایان خرداد‌ماه فرصت داشتند که تلاوت‌های خود را از طریق وب‌سایت شبکه رادیویی قرآن ارسال کنند. مسعود لطفی، سیداحسان ابطحی و حسین مطلبی در سبک مرحوم مصطفی اسماعیل؛ مهدی مهرمشهدی و مهدی ساکت در سبک مرحوم متولی عبدالعال؛ محمدمتین صالحی و محمدمهدی شوندی برندگان دوره پنجم مسابقه نفس‌های طلایی هستند.

فراخوان دهمین دوره مسابقه تلویزیونی «اسراء»

فراخوان دهمین دوره مسابقه تلویزیونی «اسراء»با اضافه شدن رشته مجری‌گری معارفی بدون محدودیت سنی آغاز شد.
در دور دهم، رشته مداحی و دعاخوانی اضافه شده است. این رشته تمام ضوابط و شرایط بخش قرائت را دارد و شرکت‌کنندگان بدون محدودیت سنی و در حضور داوران به اجرای برنامه خواهند پرداخت. نهمین دوره این مسابقات تلویزیونی اخیراً در مرحله نیمه‌نهایی پایان یافته و فینال و اختتامیه آن نیز در آینده برگزار خواهد شد.

ضرورت توجه به وضعیت فعالیت‌های قرآنی در کمیسیون فرهنگی مجلس

یکی از برنامه‌های رادیو قرآن که هر هفته روزهای شنبه با حضور یکی از کارشناسان قرآنی با موضوعات فرهنگی و قرآن به روی آنتن می‌رود، برنامه افق است که این هفته حجت‌الاسلام والمسلمین مجید نصیرایی، نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مهمان این برنامه بود. وی در مورد فعالیت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس به ویژه اولویت‌های اصلی آن از جمله فعالیت‌های قرآنی که در جلسه اول این کمیسیون مطرح شد، گفت: اولویت‌هایی که در جلسه اول کمیسیون فرهنگی مجلس در نظر گرفته شد، با توجه به نگاه مقام معظم رهبری به مسائل فرهنگی دیده شده است. این اولویت‌ها شامل مسئله خانواده و موضوع جمعیت، فضای مجازی و موضوع موازی‌کاری سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی است که هر کدام بودجه و برنامه‌های مختلفی برای خود دارند که باید در این زمینه اقدام اساسی جهت وحدت رویه برنامه‌ها و جلوگیری از موازی‌کاری‌ها ایجاد شود.

تولید و پخش مجموعه نمایشی «یکی بود، یکی نبود» در شبکه قرآن

تخصیص 13 میلیارد تومان بودجه قرآنی سال 98 و شروع مسابقات سراسری قرآن استان تهران

پرویز امیری، تهیه‌کننده مجموعه نمایشی «یکی بود، یکی نبود» گفت: در این مجموعه تلویزیونی بازیگران در کنار عروسک‌ها به ایفای نقش می‌پردازند. این سریال برای سه فصل سی قسمتی طراحی شده است. یکی بود یکی نبود، یک مجموعه نمایشی برای مقطع سنی کودک است که تولید آن از ولادت امام رضا(ع) آغاز شده و به زودی از قاب شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد.

اعلام زمان توزیع کارت ورود به جلسه آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن

مرحله اول پانزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن جمعه، ۲۷ تیرماه، ساعت ۹ به صورت همزمان از سوی سازمان دارالقرآن الکریم در سراسر کشور برگزار می‌شود.
شرکت‌کنندگان در این آزمون برای دریافت کارت ورود به جلسه می‌توانند از ۱۷ تا ۲۶ تیرماه سال جاری به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان دارالقرآن الکریم (تلاوت) مراجعه کنند.

معابر شهر تهران به نام اساتید قرآنی مزین می‌شوند

معلم قرآن

در هفته ای که گذشت، رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران از موافقت کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با نام‌گذاری چند معبر تهران به نام اساتید قرآنی خبر داد.
اسامی مرحوم ابراهیم پورفرزیب (مولایی) مشهور به اکبرالقراء؛ مرحوم محمدتقی مروت، معروف به استادالاساتید؛ حسین صبحدل، معروف به مؤذن انقلاب؛ مرحوم ابوالشهید علی اربابی، مرحوم محمد غفاری و مرحوم سرهنگ حسن بیگلری پیشنهاد شده و موافقت‌های اولیه صورت گرفته است.

برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان با محوریت مسجد، کودک و نوجوان

معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: در جشنواره چهاردهم تلاش شده است تا رشته‌ها به گونه‌ای طراحی شود که مسجد، کودک و نوجوان محوریت داشته باشند.
در حال حاضر مبنای ما برگزاری جشنواره در مرحله استانی و به صورت غیرحضوری (مجازی) است. در صورتی که شرایط بیماری کرونا مساعد شود، مرحله کشوری را نیز به صورت حضوری برگزار خواهیم کرد و در صورت ادامه داشتن وضعیت فعلی، مرحله کشوری نیز به صورت مجازی برگزار شود.

راهیابی ۴۰ نفر به مرحله نهایی عضوگیری طرح «اسوه»

بنابراین گزارش، با پایان یافتن مرحله ارزیابی آثار ارسالی شرکت‌کنندگان در طرح اسوه که روز ۱۰ تیرماه در محل شورای عالی قرآن برگزار شد، از میان تعداد ۱۱۰ اثر ارسالی به این مرحله، تعداد ۴۰ اثر به عنوان آثار منتخب به مرحله نهایی راه یافتند.
طرح اسوه هم‌اکنون از سوی جامعه فرهنگی ـ قرآنی عصر و با همکاری شورای عالی قرآن در حال اجراست و هر دو سال یک‌بار فراخوان جذب جدید خود را اعلام و از بین قاریان و حافظان ممتاز و نخبه زیر ۱۲ سال، عضوگیری می‌کند.

افزایش اعتبارات قرآنی سازمان تبلیغات در سال جاری

در روز دوشنبه 16 تیرماه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از افزایش اعتبارات قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی در سال ‌جاری خبر داد و گفت: با وجود کاهش ۳۰ درصدی اعتبارات بخش‌های مختلف سازمان تبلیغات اسلامی، اعتبارات سازمان دارالقرآن الکریم امسال افزایش خواهد داشت.

رقابت قاریان و حافظان قرآن شهرستان‌های تهران

از صبح روز 17 تیر ماه، مرحله شهرستانی چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم استان تهران در بخش بانوان با حضور شرکت‌کنندگان رشته‌های مختلف آغاز شده است. رقابت بخش آقایان نیز از ۱۸ تیرماه آغاز و تا ۲۰ تیرماه ادامه دارد. مسابقات این بخش به میزبانی آستان امامزاده عبدالله(ع) شهرری و آستان امامزاده روح‌الله(ع) واقع در میدان امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.
در گروه داوری این دوره از مسابقات در بخش آقایان ۱۰ نفر و در بخش بانوان نیز ۲۵ نفر حضور دارند.

انتصاب رئیس فراکسیون قرآن

یکی از خبرهای مهمی که در این هفته منتشر شد، انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین پژمانفر به عنوان رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود. حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پیش از این و در مجلس دهم نیز ریاست فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت.
در این راستا، مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن و دبیر شورای قرآن و معارف معاونت صدای رسانه ملی و محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا این انتخاب را در پیام‌هایی تبریک گفتند.

فعالیت ۳۰ هزار پایگاه تابستانی با محوریت برنامه‌های قرآنی

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه زنده تلویزیونی مصباح روز چهارشنبه، 18تیرماه با اشاره به اینکه ۳۰ هزار پایگاه تابستانی در بخش‌های مختلف اعم از تشکل‌ها، کانون‎ دارالقرآن‌ها و مدارس منتخب به بحث غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان می‌پردازند، گفت: در این پایگاه‌ها فعالیت‌های قرآنی جزو برنامه‌های اصلیشان است.

رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره قرآنی هدهد منصوب شد

طی حکمی از سوی سعید نمکی، وزیر بهداشت، سیماسادات لاری، معاون فرهنگی دانشجویی این وزارتخانه به عنوان رئیس بیست و پنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور منصوب شد.

استقلال از دست رفته گروه قرآن دفتر تألیف کتب درسی آموزش و پرورش

در روز چهارشنبه 18 تیرماه، سیدمهدی سیف در برنامه حیات طیبه شورای عالی قرآن گفت: گروه قرآن دفتر تألیف کتب درسی آموزش و پرورش که متأسفانه چند سال است استقلال خود را از دست داده و با درس دینی ادغام شده، مغز متفکر آموزش قرآن در سطح ملی است، لذا جایگاه آن باید در تراز جمهوری اسلامی باشد، نه آن چه الآن هست.

شیوه اجرای «مناظره» در جشنواره قرآنی دانشگاهیان وزارت بهداشت

مرضیه اشکرف، مسئول برگزاری بخش تیمی بیست‌وپنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت درباره بخش تیمی این جشنواره، گفت: هدف از برگزاری مسابقات به صورت تیمی بالابردن روحیه کار تیمی در میان شرکت‌کنندگان است که موجب می‌شود در یک مسیر مشترک به صورت هماهنگ و با هدف موفقیت، کار تعاملی و تیمی را در کنار یکدیگر تمرین کنند.

انتهای پیام
captcha