ديدار رايزن فرهنگی ایران با رئيس دانشگاه قديس يوسف
کد خبر: 3909514
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰

ديدار رايزن فرهنگی ایران با رئيس دانشگاه قديس يوسف

دکتر عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان روز دوشنبه ۱۶ تیرماه با دکتر سلیم دکاش، رئیس دانشگاه قدیس یوسف در این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایکنا؛ در این دیدار، ابتدا دكتر خامه‌يار ضمن تشكر از ميزبانی دكتر دكاش به ذكر ديدارهای قبلی با ايشان پرداخت و دانشگاه قديس يوسف را يكی از دانشگاه‌های موفق در لبنان معرفی كرد كه عده‌ای از شخصيت‌های فرهنگی ايرانی مانند مرحوم دكتر صادق آينه‌وند مورخ سرشناس كشورمان فارغ‌التحصيل اين دانشگاه بوده است و حدود 50 تا 60 نفر از اين دانشگاه فارغ‌التحصيل شده‌اند.

در ادامه سليم دكاش يادآور شد كه دانشجويان ايرانی هميشه از با استعدادترين دانشجويان اين دانشگاه بوده‌اند.

رايزن فرهنگی كشورمان با اشاره به توافقنامه‌های گذشته اين دانشگاه با برخی دانشگاه‌های كشورمان، آمادگی رايزنی فرهنگی را برای فعال‌سازی و به جريان انداختن توافقنامه‌های مزبور اعلام کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ايران از نظر علمی موفقيت‌های چشمگيری در چهار دهه گذشته داشته و همين امر يكی از عوامل اساسی دشمنی غرب با كشورمان بوده است.

خامه‌يار در خصوص آموزش زبان فارسی گفت: در حال حاضر ده‌ها دانشگاه جهان و دانشكده‌های شرق‌شناسی و دپارتمان‌های زبان فارسی نيز در حال تدريس هستند و ما رقبايی مانند چين و تركيه و كره و ژاپن را داريم كه در زمينه آموزش زبان بومی خود پيشتاز هم هستند و ضمانت‌های اقتصادی نيز برای فارغ‌التحصيلان خود ارائه می‌دهند، اما زبان فارسی همچنان پيشتاز و روبه گسترش فوق‌العاده‌ای است؛ لذا ما خواستار همكاری و آمادگی كامل جهت راه‌اندازی بخش فارسی و اعزام استاد و همكاری بيشتر با دانشگاه با سابقه شما در اين زمينه هستيم.

وی افزود: كتابخانه دانشگاه قديس يوسف يكی از كتابخانه‌های غنی و معروف لبنان بوده و ما تمايل داريم تا بخشی را به زبان و ادبيات فارسی در آن اختصاص دهيم و آمادگی تأمين تمام كتاب‌های مرجع، اصيل و ارزشمند مورد نياز در اين تخصص را برای كتابخانه شما ارسال كنيم.

رئيس دانشگاه قديس يوسف با ابراز خرسندی از اين پيشنهاد گفت: ما آمادگی ايجاد بخش ويژه برای زبان فارسی را در كتابخانه داريم و همچنين خواهان معرفی كتابخانه‌های ديجيتالی ايران در سايت دانشگاه خود هستيم تا در اختيار بازديدكنندگان‌مان قرار دهيم و با كمال ميل در اين زمينه با شما همكاری خواهيم کرد. همچنين می‌توانيم مدرك رسمی گذراندن دوره‌های زبان فارسی را نيز برای فارسی‌آموزان با همكاری دانشگاه‌های ايران صادر كنيم.

رايزن فرهنگی كشورمان همچنين به موضوع ايجاد اتاق ايران در دانشگاه قديس يوسف اشاره کرد و گفت: تبادل استاد به ويژه ميان دانشگاه شما و دانشگاه اديان نقش مهمی در تبادل تجربيات دوجانبه خواهد داشت و پژوهش‌های بسيار مهمی در خصوص مسيحيت از سوی دانشگاه اديان انجام گرفته كه می‌تواند برای دانشگاه شما نيز مفيد باشد.

دكاش ضمن استقبال از اين پيشنهاد گفت: ما می‌توانيم فعلاً در شرايط كرونايی تدريس از راه دور را نيز در برنامه‌های مشترك خود داشته باشيم.

خامه‌يار در پاسخ به وی گفت: دانشگاه پيام نور پيشتاز آموزش مجازی در منطقه بوده و سال‌ها تجربه در اين زمينه را دارد و می‌توان كار را در چارچوب تفاهم‌نامه‌ای آغاز كرد.

رئيس دانشگاه قديس يوسف در خصوص فعال‌سازی توافقنامه‌های مشترك يادآور شد: در خصوص رشته‌های پزشكی توافقنامه‌هايی داريم كه با توجه به اختلاف روش‌های تدريس و محتوای آن كه به طور كامل با ايران تفاوت دارد، بايد كار تخصصی انجام شود. اما در خصوص پژوهش‌های علم‍ی می‌توانيم همكاری خوبی داشته باشيم.

رايزن فرهنگی كشورمان همچنين درباره انتشار مجلات علمی مشترك اظهار كرد: می‌توانیم زمينه همكاری مشترك پژوهشگران را فراهم كنيم و نشست‌های علمی، فرهنگی و هنری موفقی را در فضای مجازی برگزار كنيم.

خامه‌يار در پايان از سليم دكاش دعوت کرد تا به طور رسمی از جمهوری اسلامی ايران و مراكز آموزشی علمی كشورمان بازديد كند كه مورد استقبال وی قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha