كرامت زن در اسلام
کد خبر: 3909460
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱

كرامت زن در اسلام

اسلام با قوانین بی‌بدلیل خود و گفتار و رفتار پیامبری كه رحمةللعالمین بود، شخصیت از دست رفته زنان را احیا كرد و او را مایه رحمت و بركت معرفی كرد، چنان‌كه رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: دخترها مایه رحمت، صلاح زندگی و بركت هستند.

یكی از عالی‌ترین برنامه‌های اسلام كه این دین را سرآمد تمام ادیان قرار داده است، از بین بردن تمام بی‌عدالتی‌هایی است كه نسبت به زنان و دختران روا داشته‌اند.

اسلام بنیان برتری‌طلبی‌های قومی، نژادی، جنسی و مالی را ویران كرد و تمام انسان‌ها از مرد و زن، غنی و فقیر، عرب و عجم، سیاه و سفید، زشت و زیبا را در یك صف قرار داد. این دین آسمانی تنها ملاك برتری را تقوا و ارزش‌های معنوی و فضائل اخلاقی دانسته است. شهید مطهری(ره) پیرامون این موضوع چنین می‌گوید: اسلام در سیر من الخلق الی الحق یعنی در حركت و مسافرت به سوی خدا هیچ تفاوتی میان زن و مرد قائل نیست.

در طول تاریخ به واسطه برتری جسمانی مردان بر زنان، شخصیت و جایگاه زنان به پائین ترین حد، تنزل یافته بود به‌طوری كه مایه سرافكندگی به شمار می‌رفتند. به‌عنوان نمونه قرآن كریم می‌فرماید: « وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ كَظِیمٌ؛ و هر گاه یكى از آنان را به دختر مژده آورند چهره‏ اش سیاه مى‏ گردد در حالى كه خشم [و اندوه] خود را فرو مى ‏خورد» (آیه 58 سوره نحل).

اما اسلام با قوانین بی‌بدلیل خود و گفتار و رفتار پیامبری كه رحمةللعالمین بود، شخصیت از دست رفته زنان را احیا كرد و او را مایه رحمت و بركت معرفی كرد، چنان‌كه رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: دخترها مایه رحمت، صلاح زندگی و بركت هستند.

در اسلام به زنان حق دخالت در امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داده شده است مشروط به حفظ عفاف و پاكدامنی و حریم انسانیت. همچنین به تكامل‌گرایی زن تأكید شده است به‌طوری كه حضور زن در مسائل اجتماعی و سیاسی نه تنها منعی ندارد بلكه نشانه بلوغ و ایمان به شمار می‌آید.

قرآن كریم صحنه‌های با عظمت حضور زنان را در امور سیاسی و اجتماعی نقل می‌كند، از جمله بیعت زنان با پیامبر اكرم(ص)، هجرت زنان با مردان در صدر اسلام و سیره بزرگ زنان صدر اسلام همانند حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و سخنرانی‌های آنان در قیام عاشورا،‌ جلوه‌هایی از حضور مثبت و فعال زن در عرصه های اجتماعی و سیاسی است.

این رویكرد كه مبتنی بر آموزه‌های دینی است، در دوران معاصر در ایران اسلامی نیز تجربه شد و با نگاه مثبت به زن توانست توانایی آنان را در عرصه اجتماع اثبات كند. مشاركت فعال و گسترده زنان در عرصه‌های گوناگون سیاسی-اجتماعی، این واقعیت را روشن ساخته كه مشاركت زنان از طریق الگو سازی می‌تواند سرنوشت جامعه را تغییر دهد.

حضور زنان فهیم ، دین‌مدار و مسئولیت‌پذیر در بدنه نظام اسلامی نمونه‌هایی از توانایی زن مسلمان است. در خصوص جایگاه زنان در کشورهای غربی مقام معظم رهبری می‌فرمایند: ما از دنیای غرب كه زن را در طول دوره‌های گذشته تا امروز این قدر مورد تحقیر قرار دادند، طلبكاریم. شما ببینید در اروپا و در كشورهای غربی تا اندكی پیش، زنان حقوق مالی مستقلی نداشتند.  تا اوایل قرن بیستم ، با همه آن ادعاهایی كه شده است با آن كشف حجاب عجیب و غریبی كه در غرب روز به روز هم بیشتر شده، با آن اختلاط جنسی بی‌نهایت و بی‌مهار كه خیال می‌كنند این احترام كردن و ارزش دادن به زن است؛ در عین حال زن غربی حق نداشته از ثروتی كه متعلق به خودش بوده آزادانه استفاده كند و در مقابل شوهر، مالك دارایی خودش نبوده است.

یعنی زنی كه ازدواج می‌كرد، ثروت و دارایی و ملكش متعلق به شوهرش بود،‌ خودش حق نداشت نسبت به آن تصرفی بكند؛ تا این كه به تدریج حق مالكیت و حق كار، تا اوایل قرن بیستم به زنان داده شد.

نتیجه آنكه از دیدگاه اسلام زن همانند مرد می‌تواند در تمامی عرصه‌های اجتماعی با رعایت آداب دینی كه آن هم در راستای مصونیت اوست نه محدودیت، حضور فعال داشته باشد.

فرج رستمی، فرمانده انتظامی شهرستان فسا

انتهای پیام
captcha