نخستین برنامه زنده طرح «۱۴۵۴» به‌ روی آنتن می‌رود
کد خبر: 3909242
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
۲۵ تیرماه؛

نخستین برنامه زنده طرح «۱۴۵۴» به‌ روی آنتن می‌رود

معاون سیمای فارس با بیان اینکه طرح قرآنی «۱۴۵۴» به‌ صورت همزمان در کشور از ابتدای تیرماه آغاز شده است، گفت: طبق جدول زمان‌بندی اعلام شده از سوی ستاد مرکزی این طرح، ۴ برنامه زنده تلویزیونی در قالب اجرای این طرح سهم استان فارس شده است که نخستین برنامه در ۲۵ تیرماه به‌ صورت زنده از شبکه قرآن پخش خواهد شد.

به گزارش ایكنا از فارس، دومین نشست هماهنگی ستاد طرح ملی 1454 استان فارس ظهر امروز، 17 تیرماه در دفتر معاونت سیمای صدا و سیمای مركز فارس برگزار شد.

در این نشست فرشید باغبان‌منش، معاون سیمای فارس؛ سیدامیرعباس جلالی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس؛ سیدحمید موسوی، سرپرست اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس؛ مهدی كشاورز، نماینده شورای عالی قرآن در استان، سیدمصطفی موسوی، مسئول قرآن و عترت بسیج دانشجویی استان؛ ذبیح‌الله قادری، تهیه كننده و كارگردان برنامه‌های طرح 1454 استان و زهرا عسكری، سردبیر خبرگزاری ایكنا شعبه فارس حضور داشتند.

فرشید باغبان‌منش، معاون سیمای فارس در این نشست گفت: طرح قرآنی 1454 به‌صورت همزمان كشوری از ابتدای تیرماه آغاز شده است كه در این راستا ما نیز هر روز پیامك‌های مسابقات قرآنی این طرح را به‌صورت روزانه از شبكه فارس پخش می‌كنیم.

وی افزود: در این طرح در یك بازه زمانی بناست كه هر استان یك یا چندین برنامه قرآنی را اجرا كند كه این برنامه به‌صورت زنده از شبكه قرآن سیما پخش می‌شود.

باغبان‌منش بیان كرد: طبق جدول زمان‌بندی اعلام شده از سوی ستاد مركزی این طرح، 4 برنامه زنده تلویزیونی در قالب اجرای این طرح سهم استان فارس شده است كه نخستین برنامه ما به یاری خدا در ساعت 16:30 روز 25 تیرماه جاری به‌صورت زنده از شبكه قرآن پخش خواهد شد.

معاون سیمای فارس اظهار كرد: در این برنامه یك مفسر و كارشناس قرآنی، یك مجری، یك قاری قرآن كریم و یك حافظ قرآن كریم می‌تواند حضور داشته باشد البته نكته‌ای كه مدنظر است این است كه این برنامه به‌صورت مسابقه‌ای اجرا نمی‌شود.

سیدامیرعباس جلالی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس بیان كرد: پیشنهاد می‌شود كه قاری و حافظ در این برنامه زنده تلویزیونی به دلیل محدودیت‌های زمانی یك نفر باشد كه چون مهدی كشاورز، نماینده شورای عالی قرآن در استان یكی از قاریان برجسته و حافظ كل قرآن كریم است، به‌نظر می‌رسد گزینه خوبی برای این برنامه باشد.

وی افزود: برای مفسر قرآن نیز دكتر یزدانی، یكی از مفسران و اساتید دانشكده علوم قرآنی شیراز كه به این مباحث بسیار تسلط دارند، پیشنهاد می‌شود.

سیدحمید موسوی، سرپرست اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس نیز در این نشست گفت:‌ خانواده كشاورز یك خانواده كاملاً قرآنی هستند لذا پیشنهاد می‌شود كه برای بحث خانواده قرآنی برنامه اول از این خانواده استفاده شود.

وی افزود: همچنین پیشنهاد می‌شود كه علاوه بر قاری قرآن، یكی از بانوان حافظ كل قرآن روشندل كه بحمد الهی در این زمینه در استان فارس چهره‌های درخشانی داریم، به‌عنوان حافظ قرآن حضور داشته باشد.

موسوی با بیان اینكه مفسر قرآن نیز دكتر یزدانی گزینه خوبی است، بیان كرد: برای خانواده‌های قرآنی نیز پیشنهاد می‌شود كه خانواده‌ای به برنامه دعوت شود كه دارای فرزندان خردسالی باشند كه آشنایی با تلاوت قرآن و یا حفظ قرآن داشته باشند.

سرپرست اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس در خصوص پیشنهاد خانواده كشاورز برای حضور در این برنامه گفت:‌ خانواده كشاورز برای حضور در این برنامه بهترین انتخاب است.

ارزیابی سطح قرآنی هر استان

زهرا عسكری، سردبیر خبرگزاری ایكنا شعبه فارس نیز در این نشست گفت: این برنامه چون به‌صورت زنده و ملی پخش می‌شود و بناست كه هر كدام از استان‌ها نیز برنامه‌ای مانند این اجرا كنند، به‌نظر می‌رسد برنامه مذكور یك نوع ارزیابی سطح قرآنی هر استان هم باشد لذا پیشنهاد می‌شود كه بهترین‌ها را برای این برنامه گزینش كنیم.

وی با بیان اینكه شبكه قرآن یك شبكه تخصصی است كه عمده مخاطبان آن را جامعه قرآنی تشكیل می‌دهند، افزود: خوب است كه در این برنامه مهره‌های قرآنی شاخص خود را معرفی كنیم تا هم ظرفیت بالقوه قرآنی استان را به كشور نشان داده و هم تشویقی برای این نخبه‌های قرآنی بوده و هم الگوی خوبی به نسل جوان در نقاط مختلف كشورمان معرفی كنیم.

عسكری بیان كرد: در خصوص معرفی مركز قرآنی نیز مؤسسه بیت‌الاحزان با توجه به سابقه درخشانی كه در عرصه تربیت حافظان قرآن در كشور دارد، برای برنامه اول پیشنهاد می‌شود كه یك شعبه آن در شیراز قرار دارد و می‌توان از این شعبه گزارش تهیه كرد.

مهدی كشاورز، نماینده شورای عالی قرآن در استان فارس نیز در این نشست گفت: بحمد الهی خانواده‌ای كاملاً قرآنی دارم به‌عنوان مثال پدرم، یكی از قاریان و مداحان برجسته استان، همسرم حافظ كل قرآن، مرحوم پدر همسرم قاری و مفسر قرآن و برادرم نیز یكی از حافظان قرآن هستند.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود كه از حضور قاریان برجسته و جوان دیگر برای این برنامه استفاده شود و مسلماً استان فارس در این زمینه دارای استعدادهای خوبی است.

ذبیح‌الله قادری، تهیه كننده و كارگردان طرح ملی 1454 استان فارس نیز در این نشست گفت: این برنامه به‌صورت تركیبی پلات و آیتم و با حضور مجری اجرا خواهد شد.

وی افزود:‌ در این برنامه زمانی قریب 2 الی 3 دقیقه به كارشناس یا همان مفسر قرآن داده می‌شود و در كنار آن نیز باید یك قاری باشد كه آیات وحی را تلاوت كند و برنامه خانواده قرآنی و معرفی مركز قرآنی هم به‌صورت ضبطی انجام داده و آن را در برنامه به‌صورت پلی بك اجرا می‌كنیم لذا دیگر نیازی به حضور حافظ قرآن نیست و تنها قاری و مفسر قرآن در برنامه كافی است.

جمع‌بندی نهایی برنامه اول

باغبان‌منش در ادامه این نشست به جمع‌بندی نهایی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: طبق صحبت‌های مطرح شده، كارشناس برنامه 25 تیرماه به‌صورت دو گزینه انتخاب شدند كه اگر گزینه اول امكان حضور نداشت،‌ از گزینه دوم استفاده شود و با جمع‌بندی نهایی گزینه اول یزدانی و گزینه دوم نیز هادیان انتخاب شد.

وی ادامه داد: در بحث قاری نیز محمد بهرامی‌شاد و خانواده قرآنی هم خانواده كشاورز و مركز قرآنی هم مؤسسه بیت‌الاحزان شعبه شیراز انتخاب شد.

باغبان‌منش با بیان اینكه در این طرح هر روز یك مطلب مطرح شده و مفسر قرآن در آن رابطه باید صحبت كند، گفت: برای روز 25 تیرماه موضوع دوستی و دوست‌یابی از منظر قرآن انتخاب شده است ضمن اینكه لوكیشن برنامه هم با توجه به جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع)، حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) انتخاب می‌شود.

انتهای پیام
captcha