گسترش فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش فارس در دوران كرونا
کد خبر: 3909016
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷

گسترش فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش فارس در دوران كرونا

مدیركل آموزش و پرورش فارس با بیان اینكه فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش در ایام شیوع كرونا نه تنها تعطیل نشد بلكه فعال‌تر و گسترده‌تر شد، تصریح کرد: قبل از شیوع كرونا تنها عده‌ای خاص در این فعالیت‌ها شركت می‌كردند، اما وضعیت كرونا و ماندن در منزل موجب جذب بیشتری از دانش‌آموزان به این فعالیت‌ها شد.

به گزارش ایكنا از فارس، فرهاد اسماعیلی، مدیركل آموزش و پرورش فارس، امروز، 16 تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز در پاسخ به خبرنگار ایكنا در خصوص فعالیت‌های قرآنی این سازمان گفت: شیوع كرونا موجب تعطیلی برنامه‌های مذهبی و قرآنی نشد بلكه شیوه اجرای آن‌ها تغییر یافت به‌عنوان مثال در این ایام پویشی به نام «نماز در منزل» ویژه دانش‌آموزان راه‌اندازی كردیم.

وی تأكید كرد:‌ فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش در ایام شیوع كرونا نه تنها تعطیل نشد بلكه فعال‌تر و گسترده‌تر شد و قبل از شیوع كرونا تنها عده‌ای خاص در این فعالیت‌ها شركت می‌كردند، اما وضعیت كرونا و ماندن در منزل موجب جذب بیشتری از دانش‌آموزان به این فعالیت‌ها شد.

اسماعیلی در خصوص مسابقات قرآن دانش‌آموزان نیز گفت: مسابقات قرآن دانش‌آموزی به شكل گذشته اجرا نخواهد شد بلكه شیوه آن تغییر می‌یابد و قرار است كه وزارت آموزش و پرورش یك مدل در این رابطه تعریف كند. در ایام كرونا نیازهای معنوی و اعتقادی مردم بیشتر شد به‌همین دلیل پویش‌های مذهبی و قرآنی را در فضای مجازی راه‌اندازی كردیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به رسالت‌های این سازمان گفت: آموزش و پرورش چون یک دستگاه فراگیر و پایه‌ای است و ضریب نفوذ بالایی دارد و همه به نوعی درگیر این دستگاه هستند، طبیعتاً متعلق به یک فرد، گروه سیاسی خاصی و یا عده‌ای نیست و نمی‌تواند هم باشد بلكه با مشاركت جمعی اولیا و یک قاعده كلی حركت می‌كند.

اسماعیلی افزود:‌ آموزش و پرورش دارای یک میثاق‌نامه مهم به نام سند تحول بنیاد است كه اگر این را اجرایی نكنیم، دیگران برای ما نسخه خواهند پیچید؛ لذا در این دریای متلاطم اگر راهنمایی نداشته باشیم، مجبوریم از هر چراغی كه دست دیگری باشد استفاده كنیم كه راهنمای ما در سیستم آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است.

وی با بیان اینكه سند تحول بنیادین مورد قبول همگان است، اما در اجرا به مشكلاتی برخورده است كه مربوط به مسائل اعتباری و حتی فقدان قوانین است، گفت: در استان راهكارهایی پیرامون این مشكلات سند جمع‌آوری كردیم و جاهایی كه نقص قانون وجود دارد، با نمایندگان مجلس در میان گذاشتیم كه بحمد الهی قریب 12 نفر نماینده استان فارس به شدت از این قضیه استقبال كردند تا این مسائل را به صحن مجلس ببرند.

اسماعیلی از دیگر معضلات این سازمان را كمبود نیروی انسانی، جایگاه و منزلت معلمان، محتوا و آموزش‌های مجازی دانست كه البته برای رفع تمام این معضلات راهكارهایی در سند دیده شده است اما نیاز به قوانینی برای اجرا و حتی نظارت بر آن دارد.

اجرای طرح مدرسه صالح در فارس

وی با تأكید بر اینكه با شعار دادن چیزی تحقق نمی‌یابد و باید به‌صورت واقعی به دنبال اجرای سند تحول بنیادین باشیم، گفت: در این راستا طرح «مدرسه صالح» را اجرا كردیم كه مورد استقبال قرار گرفته است و دارای 7 ویژگی نظیر عدل، احسان، تعاون،‌ ساده‌سازی و غیره است كه همگی در سند هم دیده شده‌اند.

اسماعیلی از راه‌اندازی نخستین دبیرخانه اجرایی سند تحول بنیادین كشور در استان فارس خبر داد و گفت: این مسئله در كل كشور هم تسری پیدا كرد و امیدواریم كه بتوانیم این سند را یك سند بسیار مهم و حیاتی در ساحت تعلیم و تربیت است را اجرایی كنیم.

وی به برنامه‌ریزی امسال این سازمان اشاره كرد و گفت: برنامه‌های خود را در سال جاری اولویت‌بندی می‌كنیم كه اولویت ما در بحث آموزش ابتدایی و تقویت معلمان راهنما است زیرا این مسئله متناسب با عدالت آموزشی و دسترسی مناطق محروم به آموزش است.

تلاش برای تحقق عدالت آموزشی

اسماعیلی با یادآوری اینكه معلمان راهنما افرادی هستند كه در دورترین نقاط استان حضور داشته و به آموزش دانش‌آموزان می‌پردازند و فرایند آموزش و كنترل و رهبری را به عهده دارند كه به آنان راهبران آموزشی می‌گویند، از فعالیت 156 راهبر آموزشی در سطح استان خبر داد و گفت: فعالیت راهبران آموزشی یكی از راه‌های برقراری عدالت آموزشی است.

وی همچنین توانمندسازی معلمان و توجه به روش تدریس آنان را از دیگر اولویت‌های آموزش و پرورش برشمرد و گفت: یكی از دلایل رغبت كم یا زیاد دانش‌آموزان به مدرسه مربوط به نحوه تدریس معلمان است لذا در استان فارس روشی ابداع كردم و سال گذشته آن را به صورت پایلوت اجرا كردیم و امسال آن را تسری خواهیم داد كه در آن به معلم تكنیك‌های تدریس را آموزش می‌دهیم.

اسماعیلی همچنین بحث تلاش برای رفع آسیب‌های اجتماعی را از دیگر اولویت‌های این سازمان دانست و گفت: برای كاهش آسیب‌های اجتماعی چند كار انجام داده‌ایم و در این راستا طرح مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان را اجرا می‌كنیم كه در آن 14 دستگاه همكاری و مشاركت دارند و تاكنون در 3 شهرستان استان اجرا شده است و به دنبال آن هستیم كه به دیگر نقاط استان هم تسری دهیم.

وی همچنین گفت: یكی از مشكلاتی كه در آموزش و پرورش وجود دارد، بحث ثبت‌نام‌هاست كه باید فرایند آن را شناسایی و اصلاح كنیم. امروز كسی واقعاً نمی‌داند مدرسه مطلوبش كجاست و بیشتر از شنیده‌ها به دنبال مدرسه مطلوب می‌گردند و كسی نمی‌داند شاخصه‌های یك مدرسه مطلوب چیست لذا ما طرح مدرسه مطلوب را برای رفع این مشكل در آبان‌ماه كلید خواهیم زد كه نیاز به همكاری اولیا دارد.

اسماعیلی با ذكر این نكته كه امسال به دلیل شیوع كرونا ثبت‌نام مدارس را به‌صورت سامانه‌ای و غیرحضوری انجام می‌دهیم، گفت: تنها یک بخش باید حضوری باشد كه آن را به‌صورت نوبت‌دهی و فاصله‌گذاری زمانی انجام می‌دهیم.

چیزی به نام شهریه نداریم

وی در ادامه سخنان خود در خصوص اصل 30 قانون اساسی پیرامون تحصیل رایگان دانش‌آموزان گفت:‌ طبیعتاً تأمین هزینه‌هایی مثل فضا و كادر آموزشی را دولت انجام می‌دهد، اما آن چیزی كه دریافت می‌شود شهریه نیست بلكه مشاركت مردمی است و به غلط به آن شهریه می‌گویند كه البته مشاركت هم دلخواه و داوطلبانه است.

اسماعیلی همچنین از كمبود 11 هزار و 800 معلم در استان خبر داد و گفت: این تعداد به جز نیروهای خدماتی و كادر مدرسه هستند و تنها كمبود معلمان ما رقم مذكور است.

وی در ادامه درباره پرسشی پیرامون مباحث مطرح شده از سوی برخی از نمایندگان مجلس استان درباره حلقه قم‌آباد و فساد در این سازمان گفت: امروز قوه قضائیه عزم خود را برای مبارزه با فساد جزم كرده است و با هر نوع فسادی حتی اگر در گذشته رخ داده باشد، مبارزه می‌كند، پس اگر امروز كسی ادعا دارد كه فسادی در آموزش و پرورش رخ داده است، هرگونه سند و مدركی كه دارد می‌تواند به دستگاه قضا ارائه كند.

اسماعیلی تصریح کرد: تنها طرح موضوع كافی نیست و باید برای مباحثی كه مطرح می‌شود حتماً سند و مدرک هم ارائه شود و این اسناد و مدارک را هم می‌توانند به واحد ارزیابی عملكرد آموزش و پرورش یا دستگاه قضا ارائه دهند زیرا هر نوع رانت و فسادی قابل پیگیری است و باید بدانیم اینكه موضوع فساد را بدون سند مطرح كنیم، فقط تشویش اذهان عمومی كرده‌ایم و اگر دلسوز هستیم باید راهكار خوب و قانونی ارائه دهیم.

بازگشایی مدارس در استان

وی همچنین زمان بازگشایی مدارس در استان را 15 شهریورماه اعلام كرد و گفت: اگر وضعیت قرمز حاكم باشد كه مدارس تعطیل خواهد بود و در وضعیت زرد هم مدارس با رعایت پروتكل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی و بخشی هم با استفاده از فضای مجازی فعالیت می‌كنند.

اسماعیلی درباره انتشار خبری مبنی بر دریافت شهریه 21 میلیون تومانی در یكی از مدارس شیراز نیز گفت: این قضیه را قاطعانه پیگیری می‌كنیم فقط اسناد و مدارک را به ما ارائه دهند و در این زمینه با هیچكس تسامحی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به مباحث مطرح شده درخصوص انتسابتش با مدیركل اسبق آموزش و پرورش و چینش معاونان زیر نظر وی نیز گفت: تیمی هستیم كه ضمن احترام به همه صاحب‌نظران و پیشكسوتان مستقلاً در انتصابات و برنامه‌ریزی‌ها عمل می‌كنیم و اگر كسی در این زمینه ادعایی دارد، باید ثابت كند.

اسماعیلی با بیان اینكه از ابتدای ریاستش تاكنون تنها یك معاون را جابه‌جا كرده و مابقی انتصاب‌ها پر كردن پست‌های خالی بوده است، گفت: این جابجایی هم بسیار مؤثر واقع شده بود زیرا معاون سابق پشتیبانی در تخصص خود یعنی امور عشایر منصوب شد و در این زمینه هم خوب درخشیده است.

وی درباره خرید و فروش املاک سازمان هم گفت: آموزش و پرورش ملكف به فروش املاک مازاد بر نیاز است و طبق قانون اگر این كار را انجام ندهیم وزارت اقتصاد و دارایی می‌تواند این املاک را بفروشد و تبدیل به احسن كند، البته در اینجا منظور املاک مازادی است كه كارآیی برای آموزش و پرورش ندارد نه مدرسه.

اسماعیلی همچنین به مباحث مطرح شده درباره تعمیر منزل مدیركل سابق آموزش و پرورش با هزینه 250 میلیون تومان هم گفت: بله این قضیه درست است، اما این منزل متعلق به مدیركل آموزش و پرورش بوده و دارای قدمت 65 ساله است كه سال گذشته مبالغی برای تعمیر این منزل هزینه شده است و تنها در این قسمت پول هزینه شده و در جای دیگری نرفته است كه البته ما در حال پیگیری این قضیه هستیم.

انتهای پیام
captcha