تعبیر قرآن از دلبستگی به دنیا
کد خبر: 3908898
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷

تعبیر قرآن از دلبستگی به دنیا

یک قاری و حافظ ممتاز قرآن به بیان نکاتی درباره تعبیر قرآن از دلبستگی به دنیا پرداخت و گفت: دلبستگی به دنیا یکسری سرمنشأ دارد که درباره همه آن‌ها در قرآن صحبت شده است.

به گزارش ایکنا از فارس، برنامه زنده تلویزیونی «فارسی‌شو» شبکه فارس شب گذشته، 15 تیرماه مانند شب‌های گذشته میزبان یکی از قاریان و حافظان قرآن کریم بود که میهمان این برنامه در شب گذشته حسین فتحعلی، قاری و حافظ قرآن کریم بود که قریب چند ماهی است در شیراز سکنی گزیده است.

وی در این برنامه ابتدا به معرفی خود پرداخت و گفت: من هم قاری و هم حافظ کل قرآن کریم هستم و بارها در رده‌های مختلف مسابقات قرآن استان قم و یا در سطح کشور حائز رتبه‌های برگزیده شده‌ام و حفظ کل قرآن را در سال 94 طی 9 ماه انجام دادم.

فتحعلی، بزرگ‌ترین افتخار زندگیش را خدمت به قرآن دانست و تأکید کرد: این افتخاری است که با هیچ چیز قابل قیاس نیست و باید قدردان چنین نعمتی بود.

هدف مسابقات قرآن، افزایش گرایش عمومی به قرآن است

این قاری ممتاز قرآن، به هدف از رقابت در مسابقات قرآن اشاره کرد و یادآور شد: در حقیقت شرکت در رقابت‌های مسابقات قرآن برای این است که تنور مسابقات داغ باشد و نیل بیشتری به قرآن وجود داشته باشد البته در این مسابقات رتبه‌ها نشان‌دهنده برتر بودن افراد نیستند چه بسا کسی در این مسابقات رتبه‌های بسیار پایینی کسب کرد اما نزد خداوند از همه عزیزتر باشد که این مسئله هم تنها در مسابقات قرآن حاکم است و بحمد الهی این فهم و درک میان متسابقان قرآن وجود دارد که هیچکس خود را بالاتر از دیگری نمی‌داند؛ چرا که جنس رقابت در این مسابقات فرق می‌کند و معنویت حرف نخست را می‌زند.

وی در ادامه سخنان خود به فعالیت‌های قرآنی خویش اشاره کرد و گفت: خانواده من در این راه مشوق بوده‌اند البته فضایی که در آن حضور داشتم هم مؤثر بود یعنی اگر انسان به یک مسجد و یا استاد خوب متصل باشد، مسلماً در طی طریق خیلی موفق‌تر خواهد شد به‌عنوان مثال من در دوران دبیرستان یک استاد بسیار خوب داشتم که تحت تأثیر ایشان قرار گرفته و راه قرآن را ادامه دادم.

فتحعلی با تأکید بر اینکه به تلاوت قرآن بسیار علاقه‌مند است، گفت: علاقه‌مندی انسان به هر چیزی باعث موفقیتش در همان عرصه خواهد شد و این مسئله نیز برای من محقق شد، در ابتدا گمان می‌کردم که صدای خوبی برای تلاوت ندارم اما به دلیل علاقه زیاد وارد این عرصه شدم و آن را آنقدر ادامه دادم تا موفق شدم، البته در این زمینه مدد خداوند هم نقش اصلی را ایفا می‌کند.

نخستین تأثیر ملموس انس با قرآن، دستیابی به آرامش است

این حافظ کل قرآن در ادامه از تأثیر ملموس قرآن در زندگی سخن گفت و ادامه داد: نخستین تأثیر ملموس انس با قرآن در زندگی، دستیابی به آرامش است. انسانی که با قرآن در تماس باشد، خداوند آرامش بسیار زیادی به او می‌دهد. البته باید بدانیم آرامش با آسایش فرق دارد، ممکن است کسی ثروت بسیاری داشته باشد و همه امکانات برایش فراهم باشد، چنین فردی آسایش بسیار زیادی دارد اما آرامش را تنها کسانی دارند که یاد خدا همواره در دل‌هایشان زنده است.

وی ادامه داد: این آرامش فقط در گرو یک چیز است و آن اینکه انسان در راه حق حرکت کند و در این راه است که انسان هیچ نگرانی ندارد و حتی به هر بلایی هم مبتلا شود، چون در راه حق گام برمی‌دارد، به قوانین الهی یقین دارد و زندگی برای او دلچسب می‌شود.

فتحعلی در پاسخ به این سؤال که از منظر قرآن عدم دلبستگی به دنیا و مال آن چگونه تعبیر می‌شود، گفت: این بحث بسیار کلی و پر از جزئیات است. دلبستگی به دنیا یکسری سرمنشأ دارد که چه می‌شود انسان دلبسته می‌شود و در این دلبستگی چه بر سرش می‌آید، چه خوشی‌هایی می‌بیند و تا کی می‌ماند و نحوه اینکه خداوند این خوشی را از او می‌گیرد به چه شیوه است و پاسخ همه این سؤالات در قرآن کریم آمده است.

وی با بیان اینکه نشانه عقل این است که انسان انتهای یک راه یا قضیه را می‌بیند و در نظر می‌گیرد، گفت: ما می‌توانیم اولویت خود را پول و ثروت یا مقام و جاه بگذاریم، اما باید بدانیم که ریشه تمام این اولویت‌های مادی، دوری از خداست.

تعریف پرستش خداوند

فتحعلی بحث پرستش را یادآور شد و گفت: نکته‌ای که باید بدانیم این است که پرستش خداوند تعریف دارد یعنی اینکه بر هر چیزی به غیر از خدا چشم ببندیم و تنها رضایت او را ببینیم، نه اینکه برای رضایت دل یکی از عزیزانمان مثلاً همسر، رضایت خدا را نادیده بگیریم و در این صورت ما رضایت همسر را بر رضایت خداوند ترجیح داده‌ایم و این می‌شود همسرپرستی نه خداپرستی و یک شرک است.

وی با تأکید بر اینکه خداوند در آیه 2 سوره عنکبوت بر این قضیه تأکید می‌فرماید که افرادی که ایمان آورده‌اند را آزمایش می‌کند و آن هم از چه مسیرهایی، گفت: توسط هر چیزی که در این دنیا بر روی آن حساسیت داریم، امتحان می‌شویم؛ لذا باید مراقب باشیم که شرک نورزیم.

این قاری ممتاز قرآن کریم با بیان اینکه تنها گناهی که خداوند هرگز نمی‌بخشد، شرک است، گفت: اینکه به خاطر یک نفر دیگر، رضایت خداوند را نادیده بگیریم، از مصادیق بارز شرک است و این‌ها مسائلی است که در قرآن آمده است و به وسیله هر چیزی که امتحان می‌شویم عیار ما سنجیده می‌شود.

انتهای پیام
captcha