کارفرمایان حامی معلولان وام 50 میلیونی می‌گیرند / اشتغال 5 هزار معلول با تولید ماسک
کد خبر: 3908845
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
مدیرکل اشتغال بهزیستی:

کارفرمایان حامی معلولان وام 50 میلیونی می‌گیرند / اشتغال 5 هزار معلول با تولید ماسک

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به اینکه کارفرمایانی که معلولان را به کار گیرند و یا در به‌کارگیری معلولان در مشاغل مداومت داشته باشند، وام 50 میلیون تومانی دریافت می‌کنند، گفت: پنج هزار نفر از گروه‌های هدف بهزیستی با تولید محصولات مقابله با کرونا مشغول به کار هستند.

به گزارش ایکنا، نشست خبری مجازی رضا دهقان، مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور، امروز یک‌شنبه 15 تیرماه، برگزار شد.

در این نشست دهقان با اشاره به اینکه رئیس سازمان بهزیستی در مهرماه سال 98 با ابلاغیه‌ای اداره کل اشتغال و کارآفرینی سازمان را مأمور کردند با نگاه و ظرفیت‌سازی جدید در حوزه اشتغال جامعه هدف بهزیستی، به توسعه کارآفرینی در جامعه هدف بپردازند، گفت: براساس این ابلاغ موظف هستیم منابع را به صورت هدفمند جذب و هزینه کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چند درصد اشتغال مددجویان در ایام کرونا با مشکل مواجه شده و چه اقداماتی انجام شده است؟ گفت: سعی شده از کرونا به عنوان پاتک علیه کرونا استفاده شود و قبل از اینکه کرونا اشتغال در جامعه هدف بهزیستی را هدف قرار دهد، پویش ملی اشتغال بهزیستی را در فضای مجازی راه‌اندازی کردیم و براساس مستنداتی که از استان‌ها دریافت شد، 400 واحد تولیدی ماسک، گان، محصولات ضدعفونی و ...از سوی واحدهای جامعه هدف بهزیستی راه‌اندازی و پنج هزار نفر در این حوزه شاغل شده‌اند.

دهقان با تأکید بر اینکه باید رویکرد ما در حوزه اشتغال بر مبنای مواجهه با کرونا باشد، گفت: در حال رایزنی با بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و دستگاه‌های اجرایی هستیم و تلاش می‌کنیم بازار کسب و کار را در جامعه هدف بهزیستی به میزان کمتری تحت تأثیر کرونا داشته باشیم.

وی ادامه داد: با نگاه مثبت سازمان حمل و نقل، پایانه‌ها، مترو و شهرداری افراد تحت پوشش بهزیستی برای عرضه ماسک در مراکز مربوط به حمل و نقل عمومی در تهران فعالیت می‌کنند. نمونه اجرای این طرح برای الگوبرداری به سایر استان‌ها نیز ارسال شده است و ما با معرفی این ظرفیت خواسته‌ایم تا سایر استان‌ها نیز چنین طرحی اجرا کنند.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به آسیب‌‌پذیری بیشتر مددجویان بهزیستی در مواجهه با شرایط بیکاری کرونا، گفت: مددجویان و گروه‌های هدف بهزیستی می‌توانند ایده‌‌های شغلی خود را به اداره‌کل‌های بهزیستی ارسال کنند. این ایده‌ها بررسی و از سوی کارشناسان تکمیل می‌شود و بهزیستی برای اجرای این ایده‌ها کمک خواهد کرد.

وی به پرداخت تسهیلات به بخش‌هایی که گروه‌های هدف بهزیستی را به کار می‌گیرند نیز اشاره کرد و گفت: در ازای به‌کارگیری یا تداوم به‌کارگیری گروه‌های هدف بهزیستی در این مراکز، تسهیلات بانکی 50 میلیون تومانی با سود چهار درصد و با بازه پرداخت هفت سال به متقاضیان تسهیلات پرداخت می‌شود. مشوق‌های بیمه‌ای برای مؤسسات غیردولتی که از گروه هدف بهزیستی برای کادر خود استفاده می‌کنند نیز پرداخت و این کارفرمایان در لیست دریافت تسهیلات قرار داده می‌شوند.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه مهدهای کودک به طور مشخص طبق آخرین مصوبات ستاد ملی کرونا، جزء بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا قرار گرفته‌اند، گفت: با استان‌ها برای اعطای تسهیلات به مهدهای کودک تعامل شده است.

وی از درجه‌بندی معلولان به معلولیت خیلی شدید، شدید، متوسط و خفیف سخن گفت و افزود: برای اشتغال معلولان، کمیسیون توانبخشی سازمان یا کارگروه توانبخشی حرفه‌ای سازمان، درجه معلولیت را تعیین می‌کند و در شرایط کرونا نیز براساس درجه معلولیت تسهیلات و فعالیت‌ها انجام می‌شود. البته از آنجایی که معلولان ما آسیب‌پذیرترین گروه در شیوع کرونا بوده‌اند به همین دلیل اولویت ما برای پرداخت جبران آسیب‌ها، معلولان سازمان هستند.

دهقان در پاسخ به این سؤال که آیا میزان خسارت‌های اقتصادی کرونا بر فرصت‌های شغلی مددجویان مشخص است؟ گفت: این میزان نه در سطح جامعه بهزیستی بلکه در سطح کشور و جامعه جهانی نیز قابل اندازه‌گیری نیست.

وی در پاسخ به این سؤال ایکنا که در گذشته طرح‌هایی برای اشتغال بیماران اوتیسم، داون و ... اجرا شده بود، آیا طرحی برای اشتغال بیماران خاص دارید؟ گفت: اشتغال این بیماران را به عنوان اولویت قبول نداریم. جامعه هدف سازمان بهزیستی باید با عموم مردم و در بدنه مردم در فضاهای اجتماعی، کسب و کار و ... حضور داشته باشند تا مهارت‌های اجتماعی آنها افزایش پیدا کند و البته باید از حضور این بیماران در محل‌هایی که حالت قرنطینه دارند پرهیز شود.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور، در خصوص نحوه حمایت از دستفروشان معلولی که در اثر کرونا درآمد آنها آسیب‌دیده است، گفت: تسهیلات قابل قبولی براساس منابع کشور تعیین و به دستفروشان اعطا شده است که معلولان دستفروش نیز همین تسهیلات را دریافت کرده‌اند. با وزارت تعاون نیز تعامل کرده‌ایم و فهرستی از افراد تحت پوشش را برای دریافت تسهیلات بلاعوض در اختیار آنها قرار داده‌ایم.

وی در پایان در خصوص سهمیه اشتغال معلولان در نهادهای دولتی، گفت: در تدارک هستیم که نه تنها در بخش دولتی بلکه در بخش غیردولتی نیز سهمیه و ظرفیت اشتغال در نظر گرفته شود که ظرفیت فراوانی است و باید از آن استفاده کرد.

 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
میعاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۳ - ۱۷:۰۳
0
0
سلام عزیزان بنده معلولیت شدید از ناحیه پا دارم دارای فرزند و همسر دو جا مستاجر هستم در آمدم خیلی پایینه و نمیدونم واقعا چیکار میشه کرد من استاد کار هستم انگار داریم به گدایی می‌افتیم گریه به احوالم خدا
captcha