«محکومیت هتک حرمت آیت‌الله سیستانی» در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3908842
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰

«محکومیت هتک حرمت آیت‌الله سیستانی» در صفحات معارفی رسانه‌ها

در پی اهانت روزنامه سعودی به آیت‌الله سیستانی، جامعه مدرسین ضمن محکوم کردن این اقدام، در اعلامیه‌ای بیان کرد: ‌اقدام موهن و ناشایست روزنامه سعودی الشرق الاوسط در هتک حرمت مقام عالی مرجعیت شیعه در عراق موجب تأسف و تأثر گردید.

به گزارش ایکنا؛ مهم‌ترین خبری که امروز، 15 تیرماه در صفحات معارفی رسانه‌ها، منتشر شد مربوط به بیانیه جامعه مدرسین بود که در محکومیت هتک حرمت آیت‌الله سیستانی صادر شد؛

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد 9 خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «تکرار بی‌شرمی سینمای آمریکا در اهانت به حضرت مسیح(ع)»،‌ «کتاب رواق انتظار منتشر شد؛ مهدویت در رواق امام رضا(ع)»،‌ «رشته مجری‌گری معارفی به مسابقات اسراء اضافه شد»، «جایگاه تکریم بدون تبعیض انسان‌ها در حکمرانی امام علی(ع) / انسان‌هایی که خدا روزی آنها را تنگ می‌کند»، «نامه حجت‌الاسلام قرائتی به طلّاب جوان برای تابستان ۹۹»، «یادداشت|«عافیت» خانه همه نعمت‌ها»، «حکم خواندن دعای فرج در قنوت نماز بر اساس فتوای رهبر انقلاب»، «زنان خانه‌دار چگونه به بهبود وضعیت اقتصادی کمک کنند؟/ رزق را با صدقه به سوی خود بکشانید» و «خانواده ایرانی|اسلام درباره عدالت بین فرزندان چه نظری دارد؟/ حکم فرق گذاشتن والدین در کمک مالی بدون توجیه چیست؟» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «رشته مجری‌گری معارفی به مسابقات اسراء اضافه شد» می‌خوانیم: فراخوان دهمین دوره مسابقه تلویزیونی «اسراء» اعلام شد و این در حالی است که رشته‌های جدیدی به این مسابقات، اضافه شده است. در دهمین دوره آن، رشته مداحی و دعاخوانی اضافه شد. این رشته تمام ضوابط و شرایط بخش قرائت را دارد و شرکت‌کنندگان بدون محدودیت سنی و در حضور داوران به اجرای برنامه خواهند پرداخت. رشته مجری‌گری معارفی نیز به این دوره افزوده شده و محدودیت سنی ندارد.

نحوه اجرای این رشته با دیگر بخش‌های مسابقه تفاوت دارد. در این بخش، داوران حضور نخواهند داشت و شرکت‌کنندگان قبل از آغاز هر مسابقه، اجرای خود را انجام می‌دهند و اجرای آنها از سوی مخاطبان برنامه قضاوت خواهد شد. سیدوحید مرتضوی، تهیه‌کننده و مجری مسابقه تلویزیونی اسراء با اشاره به اینکه این تغییرات بر اساس بازخوردهای صورت گرفته از سوی مخاطبان روی داده است،‌ گفت: در تلاشیم تا ضبط دوره جدید این مسابقه از شهریورماه سال جاری آغاز شود.

همچنین در بخش‌هایی از خبر «نامه حجت‌الاسلام قرائتی به طلّاب جوان برای تابستان ۹۹» می‌خوانیم: حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز طی نامه‌ای به طلاب جوان نوشت: این نامه چکیده مطالب مهمی است که بدون مقدمه خدمت شما عرضه می‌شود تا محور کار طلاب جوان در تابستان 1399 قرار گیرد. چندین سال پیش به فکر افتادم بخشی از تابستان، طلاب علوم دینی و فضلای جوان را، هنگامی که حوزه تعطیل است، به سمت تفسیر قرآن سوق دهم. این کار زیرنظر مسئولین حوزه انجام گرفت و هزاران طلبه ثبت‌نام کردند و برای هر پایه‌ای تفسیر دو جزء قرآن انتخاب شد.

پایه‌های اول تا ششم، از تفاسیر فارسی نمونه یا نور، یا هر دو! و پایه‌های بالاتر از تفاسیر عربی مجمع‌البیان و المیزان! این کار حدود 30 تا 40 روز، (هر روز یکی دو ساعت) طلاب را به کار علمی و مطالعه کلام خدا و انس با تفسیر قرآن مشغول کرد و در پایان تابستان در مسابقه حضوری شرکت کردند و به افراد زیادی جوایزی اهداء شد.

این کار پس از چند سال اجرا، مدتی تعطیل شد، ولی امسال به نظرم رسید، این کار را دنبال کنم. با جمعی از مسئولین حوزه‌ها تماس گرفتم و این کار را پسندیدند. خوب است، یادی کنیم از مجری این طرح در سال‌های قبل، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر دهقان، که در اثر بیماری کرونا به لقاءالله پیوست. (رحمةالله‌علیه)

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز هشت خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «نظر رهبر معظم انقلاب درباره خواندن «دعای فرج» در قنوت نماز»، «گزارش نشدن فساد، جامعه را از درون تهی می‌کند/ راه‌های ایجاد انگیزه سوت‌زنی»، «رفیعی در یک برنامه رودررو به سوالات و شبهات جوانان پاسخ می‌دهد»‌، «بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت هتک حرمت آیت‌الله سیستانی توسط روزنامه سعودی»،‌ «اجرای طرح اشتغال‌زایی «شمیم خدمت» با استفاده از ظرفیت امامزادگان و موقوفات»، «مرور دروس قرآن مدارس در «قرآن در تابستان»/ «یادگیری قرآن تعطیل نیست»+تیزر» و «نمونه‌هایی از گزارش فساد در حکومت علوی/ چرا سوت‌زنی مصداق نهی از منکر است؟» هستند.

خبر «گزارش نشدن فساد، جامعه را از درون تهی می‌کند» مربوط به مصاحبه حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی «صدرا» با فارس است که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: در فرهنگ اسلامی، همه مسلمانان تکلیف شرعی دارند که اگر از فسادی در جامعه مطلع شدند، چه کوچک و چه بزرگ، مربوط به هر کس که می خواهد باشد، آن را برای رسیدگی به مسؤولان گزارش کنند. بی‌تفاوتی نسبت به مفاسد و مفسدان و گزارش نشدن فساد، جامعه را به تدریج و از درون تهی می‌کند و اگر افزایش یابد، به مرحله فروپاشی می‌کشاند؛ بنابراین، نه فقط شرع و مسؤولیت شرعی، بلکه عقل سلیم ایجاب می‌کند که برای تأمین نفع عموم، مردم از کنار فساد به سادگی عبور نکنند.

حجت‌الاسلام غلامی ابراز کرد: حتی معتقدم گزارش صرف کفایت نمی‌کند، بلکه مردم باید رسیدگی به مفاسد را تا حصول نتیجه پیگیری کنند و امکان پیگیری و پاسخگویی مسؤولان هم وجود داشته باشد. البته روشن است که گزارش فساد شرعاً باید مستند باشد، در غیر این‌صورت گزارشگری‌های بی‌پایه و اساس و بعضاً توام با اغراض شخصی، خودش نوعی بی‌عدالتی است.

همچنین در بخش‌هایی از خبر «رفیعی در یک برنامه رودررو به سوالات و شبهات جوانان پاسخ می‌دهد»، آمده است: حجت‌الاسلام رفیعی بنا دارد شبهات و سئوالات دینی را با حضور جوانان پرسشگر و به صورت رو در رو پاسخ گوید که این برنامه به صورت زنده از فضای مجازی نیز پخش خواهد شد.

علاقه‌مندان برای شرکت در این گفت‌وگو می‌توانند مشخصات، سن و شماره تماس خود را تا ساعت ٢٢ امشب ١۵ تیرماه از طریق دایرکت صفحه ایسنتاگرام این استاد حوزه به نشانی rafiee_nasser اعلام کنند. البته با توجه به محدودیت فضا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در مرحله اول میزبان ٢٠ جوان پرسشگر خواهند بود. این گفت‌وگو در شهر قم روز دوشنبه ١۶ تیرماه، حوالی ساعت ٢٢ برگزار خواهد شد و از صفحه اینستاگرام rafiee_nasser پخش زنده خواهد شد.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار چهار خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «نشست هم‌اندیشی نوحه‌سرایان برگزار شد»، «تخریبِ گنبد هشت ضلعی بخاطرِ کاشتِ گنبدی فلزی!»، «اجرای طرح اشتغالزایی «شمیم خدمت» با استفاده از ظرفیت امامزادگان و موقوفات» و «همایش ملی «مبانی علمی و شاخصه‌های عقلانیت در سیره رضوی» برگزار شد» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «همایش ملی «مبانی علمی و شاخصه‌های عقلانیت در سیره رضوی» برگزار شد» آمده است حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری اسلام طی سخنانی به صورت ویدئو کنفرانس در همایش ملی «مبانی علمی و شاخصه‌های عقلانیت در سیره رضوی» که در استان گلستان برگزار شد،به بررسی شاخصه‌های عقلانی برای دستیابی به امت واحده اسلامی پرداخت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به طرح معماری جدید در حوزه وحدت و تقریب، اظهار کرد: طرح معماری جدید و نوسازی تقریب دارای ۵ محور اساسی است که امیدواریم بتوانیم به هدف اصلی که همان امت واحده اسلامی و اتحادیه اسلامی است، دست یابیم.

وی به اتحادیه‌های که طی ۱۵۰ سال اخیر نظیر اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا شکل گرفته اند، اشاره  و اظهار کرد: اتحاد جماهیر شوروی که از هم پاشید و در ایالات متحده آمریکا هم ملاحظه می‌کنید که بارزترین حقوق انسانی که نفس کشیدن است تحت فشار استکبار جهانی و تفکر برده‌داری وضعیت بسیار خوبی ندارند اما تجربه اتحادیه اروپا تجربه نسبتا موفقی بوده کشورهایی که ۸۰ سال قبل با یکدیگر درگیر بودند امروز توانستند مرزهای میان خودشان را بردارند، پارلمان واحد و پول واحد (یورو) را راه‌اندازی کنند لذا ما می‌توانیم از این تجارب گرانسنگ بهره ببریم.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز سه خبر را منتشر کرده است که تیتر آن عبارت از «رایزن فرهنگی ایران: امام رضا نقطه اشتراک عاطفی ایران و ترکمنستان است»، «جامعه مدرسین هتک حرمت آیت‌الله سیستانی را محکوم کرد» و «از معضل نوحه‌های سفارشی تا نیاز مداحان به مجمع حقوقی» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «جامعه مدرسین هتک حرمت آیت‌الله سیستانی را محکوم کرد» می‌خوانیم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای اعلام کرد: ‌اقدام موهن و ناشایست روزنامه سعودی الشرق الاوسط در هتک حرمت مقام عالی مرجعیت شیعه در عراق، حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی سیستانی موجب تأسف و تأثر گردید.

در این بیانیه آمده است: این توهین مذبوحانه در حقیقت توهین به دین و مقدسات اسلامی است و نشان از مفسده‌گری و دین‌ستیزی دارد. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن اعلام انزجار از این اهانت قلم‌به‌دستان مزدور سعودی اعلام می‌دارد؛ نقش مرجعیت شیعه و علمای اسلامی در صیانت از هویت دینی و ملی عراق عزیز و همچنین تحکیم وحدت و یکپارچگی سیاسی این ملت نقشی ماندگار و انکارناپذیر در تاریخ است.

مرجعیت شیعه با سال‌ها مجاهدت و مبارزه علیه استعمار انگلیس و استکبار پایه‌های استقلال و آزادی عراق را استحکام بخشیده و ملت رشید عراق را با مدیریتی حکیمانه از بحران‌ها عبور داده است، در این میان، فتوای آیت‌الله‌العظمی سیستانی که موجب بسیج همگانی و خودجوش مردم و تقویت محور مقاومت در مبارزه با داعش شد نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مرجعیت عظیم شیعه مورد احترام مردم و حوزه‌های مقدس در سراسر بلاد اسلامی است و این تحرکات نابخردانه، گردی بر ساحت مقدس و نورانی مرجعیت نخواهد نشاند و نور پرفروغ مرجعیت را خاموش نخواهد کرد. ملت‌های مسلمان در سراسر جهان پاسخ این اسائه‌ ادب را با سلوک در راه عالمان مصلح و بیدار خواهند داد و در دام این‌گونه فتنه‌گری‌ها نخواهند افتاد، اما لازم است مطالبه مردم عراق، علمای اسلام و دلسوزان امّت اسلامی در برخورد با هتاکان به مقام مرجعیت پیگیری شود و خطاکاران مورد عقاب و مواخذه قرار گیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «آیا می‌توان در قنوت نماز «دعای فرج» را خواند؟» و «حدیث امام رضا(ع) درباره دنیاپرستان» هستند.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار سه خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «تفکر در آیات آفاقی و انفسی و وحیانی»، «تشکیل اولین جلسه کمیته حمایت از طرح‌های مجازی مؤسسات قرآنی» و «فراخوان ثبت نام سری دهم مسابقه تلویزیونی اسرا» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «تشکیل اولین جلسه کمیته حمایت از طرح‌های مجازی مؤسسات قرآنی» می‌خوانیم: اولین جلسه کمیته حمایت از طرح‌های مجازی مؤسسات قرآنی برگزار شد.

در این جلسه که با حضور حجت‌الاسلام ملانوری و جمعی از مدیران و معاونین معاونت قرآن و عترت برگزار شد، مدیر کل ارتباطات و هماهنگی بر لزوم تسریع در روند بررسی طرح‌ها تأکید کرد و گفت: این کمیته در شورای مدیران تصویب شد تا بررسی طرح‌ها با دقت و شفافیت در حداقل زمان ممکن مورد ارزیابی قرار گیرد تا ان‌شاءالله شاهد شتاب بیشتری در ارائه طرح‌های قرآنی باشیم.

وی هدف از تشکیل این کمیته به دستور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را حمایت از توسعه فعالیت‌های قرانی در فضای مجازی دانست و تأکید کرد: یکی از برنامه‌های معاونت قرآن و عترت، حمایت از طرح‌ها و آثار فاخر قرآنی و دینی است و حتماً از ظرفیت‌های بالقوه بهره‌برداری حداکثری را خواهیم کرد.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار سه خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «زندگی‌نامه آیت‌الله سید‌جمال‌الدین رضوی بربرودی کتاب شد»، «روایت منابع اسلامی درباره صابئین؛ تلاش برای دوری از خلط و خطا» و «آیت‌الله لنکرانی: نباید در کار پژوهشی خلأ، توقف و رکود به وجود بیاید» هستند.

میزان

«نشست هم‌اندیشی نوحه‌سرایان برگزار شد» و «نوحه مؤثرترین بخش هیئت است» نیز عنوان خبرهایی است که در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha