نتیجه جلسه شورای امنیت قدمی رو به جلو برای ایران بود / سناریوهای آتی آمریکا برای لغو تحریم تسلیحاتی
کد خبر: 3908699
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
عبدالرضا فرجی‌راد:

نتیجه جلسه شورای امنیت قدمی رو به جلو برای ایران بود / سناریوهای آتی آمریکا برای لغو تحریم تسلیحاتی

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان با بیان اینکه موضع ایران در جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل خوب و قدمی رو به جلو بود، گفت: آمریکا نتوانست چین، روسیه و سه کشور اروپایی را در موضوع لغو تحریم‌های تسلیحاتی با خود همراه کند و لذا آمریکایی‌ها در تلاشند تا مهرماه با برجسته ‌کردن خطر لغو این تحریم‌ها، تحریم‌ها علیه ایران را جهانی و با تصویب در شورای امنیت آن را قانونی کنند و ممکن است طرح ضد ایرانی دیگری را هم ارائه دهند.

عبدالرضا فرجی راد

عبدالرضا فرجی‌راد، عضو هیئت علمی گروه ژئوپلیتیک واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ارزیابی خود از نشست هفته گذشته شورای امنیت در مورد موضوع برجام و تحریم تسلیحاتی ایران و سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست گفت: آمریکا ماه‌ها بود تلاش می‌کرد تا در درجه اول اروپا، روسیه و چین را با خود در موضوع تمدید تحریم تسلیحاتی ایران همراه کند که نتوانست موفق به انجام این کار شود.

تشریح مواضع کشورهای حاضر در جلسه

وی افزود:‌ در این نشست روس‌ها موضع خوبی اتخاذ کردند و نماینده چین تا حدودی خوب صحبت کرد، اما مواضع اروپایی‌ها تا حدی متفاوت بود؛ انگلیس مرموز و دوپهلو صحبت کرد و موضع آلمان و فرانسه نسبتاً بد نبود، هرچند به حواشی هم پرداختند.

فرجی‌راد اظهار کرد: لذا ایران در این مقطع عقب‌نشینی نکرد و موضع خوبی اتخاذ کرد و این قدمی رو به جلو بود. در جلسه مهرماه نیز قرار است به طور رسمی تحریم‌های تسلیحاتی ایران لغو شود. اگر همین روند پیش برود، همین نتیجه جلسه اخیر شورای امنیت حاصل می‌شود.

جدالی که تا مهرماه ادامه دارد

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان ابراز کرد: البته آمریکا‌یی‌ها ممکن است به دلیل عدم موفقیت در این موضوع بحث مکانیسم ماشه را مطرح کنند که آن موضوع دیگری است. در مجموع باید گفت این دعوا و جدالی است که به زودی تمام نمی‌شود و تا مهرماه هر دو طرف تلاش می‌کنند از موضع خودشان دفاع کنند.

وی بیان کرد: آمریکایی‌ها امیدوارند که بتوانند با برجسته کردن خطر لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران، تحریم‌ها علیه ایران را جهانی و با بردن آن به شورای امنیت آن را قانونی کنند. لذا ممکن است طرح ضد ایرانی دیگری را هم در ادامه ارائه دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: بر این مبنا چندان نباید از این اتفاق ابراز خوشحالی و آن را یک پیروزی تلقی کرد اما دستاورد خوبی بود. از طرفی سایر کشورها هم نمی‌خواهند برجام را از دست بدهند و درصددند آن را حفظ کنند.

برنامه‌های ایران تا جلسه مهرماه شورای امنیت

فرجی‌راد تأکید کرد: همه تلاش‌های آمریکا بر این مبناست که فشارها بر ایران آنقدر افزایش پیدا کند که وادار به مذاکره با آمریکا شود، اما تصمیم ایران این است تا زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور است این مذاکره اتفاق نیفتد.

وی درباره برنامه و اقدامات ایران تا جلسه مهرماه گفت: باید تا آن موقع با روسیه، چین و تک‌تک کشورهای اروپایی مذاکره و همکاری و هوشیارانه عمل کنیم. در این راستا نامه آقای ظریف به آقای بورل نیز خوب بود. به نظر می‌رسد موضع چین و روسیه تا مهرماه تغییر چندانی نکند، مگر اینکه آمریکایی‌ها تا آن زمان امتیاز بزرگی به چینی‌ها بدهند که بعید است. باید تا آن زمان با سه کشور اروپایی مذاکره کنیم و شاید بتوان بده‌بستان‌هایی کرد.

انتهای پیام
captcha