تأخیر در مراجعه به بیمارستان، مقابله با کرونا را دشوارتر می‌کند
کد خبر: 3908520
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱

تأخیر در مراجعه به بیمارستان، مقابله با کرونا را دشوارتر می‌کند

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: یکی از مشکلاتی که مقابله با کرونا را در شهرستان‌های جنوب استان دشوار کرده است، تأخیر بیماران در مراجعه به مراکز درمانی است؛ متأسفانه افراد زمانی مراجعه می‌کنند که هر دو ریه درگیر شده و کار از کار گذشته است.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، به‌ نقل از شستون، ابوالحسن صفدری، متخصص بیماری‌های عفونی از شهرستان سراوان گفت: یکی از مشکلاتی که مقابله با ویروس کرونا را در عمده شهرستان‌های جنوب استان دشوار کرده است، تأخیر بیماران در مراجعه به مراکز درمانی است؛ متأسفانه افراد زمانی مراجعه می‌کنند که هر دو ریه درگیر شده و کار از کار گذشته است.

وی ادامه داد: افرادی که زودتر مراجعه می‌کنند، وضعیت بهتر و مطلوب‌تری دارند و احتمال بهبودی آنان بیشتر است؛ در بیشتر مواقع که بیماران خیلی دیر مراجعه می‌کنند، ما نمی‌توانیم اقدامات درمانی مناسب و مؤثری انجام دهیم؛ بنابراین مراجعه زود هنگام به بیمارستان لازم و ضروری است.

این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: برخی افراد تصور می‌کنند که با دمنوش و داروهای گیاهی و بخور می‌توانند بر این بیماری غلبه کنند؛ لذا با تأخیر یک و یا دو هفته‌ای به پزشک مراجعه می‌کنند، یعنی در حالتی که هر دو ریه را از دست داده‌اند.

وی گفت: شخصی که در اثر تأخیر در مراجعه به مراکز درمانی، با تنگی نفس شدید مواجه شده و سطح اکسیژن خون به پایین‌ترین سطح رسیده، حتی اگر بلافاصله به دستگاه تنفس مصنوعی وصل شود، باز هم احتمال بهبودی کم است و نتیجه مطلوب را نخواهد گرفت.

صفدری اظهار کرد: متأسفانه در دو ماه اخیر آمار مبتلایان به کرونا در استان افزایش چشمگیری داشته که نتیجه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است؛ با توجه به اینکه ویروس کرونا به‌شدت مسری است و به‌راحتی از طریق هوا، سرفه و عطسه منتقل می‌شود، باید حتی‌المقدور از حضور در اجتماعات پرهیز شود.

وی افزود: با اینکه بر ماندن در خانه و عدم حضور در اجتماعات تأکید شده، باز هم مشاهده می‌شود در همین شرایط، مراسم عروسی برگزار می‌شود که این مسئله منجر به افزایش مبتلایان به‌خصوص در جنوب استان شده است. شهروندان تا حد ممکن از شرکت در مراسم عروسی و خاکسپاری‌ها، تجمعات، سخنرانی‌ها و مانورها خود‌داری کنند تا درگیری افراد را شاهد نباشیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی اضافه کرد: اگر کسب و کار تعطیل شود، شهروندان دچار مشکلات مالی می‌شوند؛ بنابراین باید ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی از قبیل حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و اجباری کردن استفاده از ماسک در اماکن عمومی و شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون، به کار ادامه داد.

انتهای پیام
captcha