بررسی تحول دیجیتال در بازار سرمایه از سوی مرکز مطالعات اسلامی سازمان بورس
کد خبر: 3908517
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵

بررسی تحول دیجیتال در بازار سرمایه از سوی مرکز مطالعات اسلامی سازمان بورس

مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، گزارشی پژوهشی با عنوان «مسیر تحول دیجیتال در بازار سرمایه» به قلم طاهره منزوی منتشر کرده است.

به گزارش ایکنا، در چکیده این گزارش می‌خوانیم: در سال‌های اخیر همگام با پیشرفت‌های ایجاد شده در راستای دیجیتالی شدن ابعاد مختلف زندگی، از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا افزایش ضریب نفوذ تلفن‌های همراه در زندگی روزمره، کلان داده‌ها و ...، کسب‌وکارهای امروزی بیش از هر زمان دیگری تحت تأثیر این تحول قرار گرفته‌اند. در حوزه صنعت خدمات مالی، بازارهای سرمایه به عنوان یکی از بخش‌های مهم این حوزه می‌توانند از طریق در پیش گرفتن رویکرد تحول دیجیتال، نوآوری‌های زیادی در ارائه خدمات ایجاد نمایند و با تمرکز بر بهبود تجارب مشتریان و سرمایه‌گذاران، عملکرد خود را تا حد زیادی ارتقا بخشیده و در مقایسه با سایر رقبا، سرمایه‌گذاران بیشتری را به سوی خود جذب کنند.

لازمه حرکت بازار سرمایه در مسیر تحول دیجیتال، تغییر نقش فناوری اطلاعات از پشتیبان به پیشران است. حوزه فناوری اطلاعات بازار سرمایه، به عنوان محوریت این تحول، باید در ابتدا با شناخت پارادایم‌های جدید و سپس شناخت مدل‌های کسب‌وکاری موجود در بازار سرمایه، به ایجاد مدل‌های جدید کسب‎وکاری، سرویس‌های جدید و بهبود سرویس‌های موجود کمک نماید. با توجه به اینکه تحول دیجیتال نیازمند تغییر و تحول در ابعاد و سطوح مختلفی مانند دولت، کسب‌وکارها، مشتریان و ... است، در گزارش حاضر به ابعاد و مصادیق تحول دیجیتال از بعد کسب‌وکاری بازار سرمایه و همچنین الزامات مهم تدوین نقشه راه دیجیتال بازار سرمایه پرداخته شده است.

در بخش مقدمه این گزارش این آمده است: توسعه فناوری در حوزه‌های مختلف موجب پیشرفت‌های زیادی در راستای تحول دیجیتال شده است. تحول دیجیتال به معنای نفوذ فناوری‌های دیجیتال در ابعاد مختلف زندگی روزمره و کسب‌وکارهاست که شامل تحول فعالیت‌ها، فرایندها و مدل‌های کسب‌و‎کاری است به نحوی که بهترین استفاده از تغییرات و فرصت‌های ناشی از این تحول و تأثیرات آن بر ابعاد مختلف جامعه به عمل آید. ایجاد این تحول بیش از آنکه به پیاده سازی تکنولوژی‌های جدید وابسته باشد، نیازمند تغییر در زنجیره ارزش کسب‌وکار و همچنین تغییرات ساختاری و فرایندی در کسب‌وکار با هدف ارائه ارزش به مشتریان است.

همچنین می‌خوانیم: بدین ترتیب، در وهله اول الزم است در طراحی خدمات و بیکارگیری فناوری‌های جدید از دیدگاه مشتریان و با هدف پاسخگویی به نیازمندی‌ها و ایجاد ارزش برای آنها به موضوع نگریسته شود. فراهم‌سازی دسترسی به داده‌های دیجیتال، خودکارسازی فرایندها و ایجاد ارتباط بین بخش‌های مختلف زنجیره ارزش کسب‌وکار و مهم‌تر از همه، تحلیل این داده‌ها در جهت بهبود فرایندها و خلق ارزش برای مشتریان از جمله اقدامات مهم در این راستا محسوب می‌شود. از آنجا که تأثیر فرایندهای پشتیبان کسب‌وکار بر ایجاد تجربه مطلوب برای مشتریان به اندازه فرایندهای اصلی کسب‌وکار است، ایجاد ارتباط بین فرایندهای اصلی و پشتیبان مرتبط با راهکارهای نرم‌افزاری مناسب و یکپارچگی کامل آنها، در راستای بهبود تجارب دیجیتال مشتریان و موفقیت تحول دیجیتال نقش مهمی ایفا می‌کند. انجام این مهم، از طریق تدوین نقشه راه تحول دیجیتال که برنامه‌ای جامع برای کلیه ابعاد این تحول طرح‌ریزی نموده و کسب‌وکار را در مسیر درست دستیابی به اهداف دیجیتال خود هدایت می‌نماید، امکان‌پذیر خواهد بود. 

در بخش دیگری آمده است: شناسایی شکاف‌های موجود در حوزه فناوری اطلاعات، اطمینان از هماهنگی و انسجام نرم‌افزارهای توسعه داده شده در بخش‌های مختلف بازار، مدیریت و یکپارچگی داده‌های تولید شده در بازار و آماده‌سازی آنها جهت تحلیل و پردازش، مدیریت مباحث مربوط به امنیت و محرمانگی داده‌ها در بازار، اطمینان از مطابقت آنها با قوانین و مقررات، نیاز به مدیریت گذار کسب‌وکار و پشتیبانی و آموزش کارکنان، هماهنگ‌سازی اقدامات در راستای دیجیتالی شدن بازار و ... از جمله دلیل مهم نیاز به تدوین نقشه راه دیجیتال بازار سرمایه
است.  

برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام
captcha