ضرورت بهره‌مندی كتابخانه‌ها از ظرفيت فضای مجازی
کد خبر: 3908496
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵

ضرورت بهره‌مندی كتابخانه‌ها از ظرفيت فضای مجازی

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه فضای مجازی موجب شد كه حضور مردم در كتابخانه‌های عمومی كمرنگ‌تر شود، گفت: البته همین فضا ظرفیت خوبی را برای در دسترس قراردادن منابع الکترونیک فراهم آورده است که کتابخانه‌ها باید سعی کنند از این ظرفیت حداکثر بهره را ببرند.

به گزارش ایكنا از فارس، محمد مهدی فروردین، نماینده منتخب مردم شهرستان‌های فیروزآباد، قیر و کارزین و فراشبند در مجلس شورای اسلامی؛ سیدکمال علوی، فرماندار شهرستان فیروزآباد؛ سیدعزیزالله هاشمی‌زاده، امام جمعه فیروزآباد و روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس ضمن بازدید از کتابخانه عمومی روزبه فیروزآباد، در نشستی مسائل و مشکلات حوزه کتابخانه‌ها در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح شهرستان، استان و کشور را مورد طرح و بررسی قرار دادند.

محمدمهدی فروردین، نماینده منتخب مردم شهرستان فیروزآباد در این دیدار گفت: مسائل و مشکلات حوزه کتابخوانی بیشتر بر عهده کمیسیون فرهنگی مجلس است، اما ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات با توجه به ارتباطی که با کمیسیون فرهنگی داریم نهایت سعی و تلاش خود را خواهیم کرد که ان‌شاءالله مسائل و مشکلات این حوزه مرتفع شود.

وی در خصوص اهمیت و نقش کتابخانه‌ها گفت: اگر بخواهیم مردم از کتابخانه‌ها استقبال کنند باید روند و رویه معمول و متداول را تغییر دهیم، فضای مجازی هر چند باعث شده حضور مردم در کتابخانه‌ها کمرنگ شود اما همین فضا ظرفیت خوبی را برای در دسترس قراردادن منابع الکترونیک فراهم آورده است که کتابخانه‌ها باید سعی کنند از این ظرفیت حداکثر  بهره را ببرند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: همچنین مکان کتابخانه باید در دسترس باشد تا مردم به راحتی به کتابخانه‌ها بیایند.

وی، تنوع موضوعات، به‌روزرسانی کتاب‌ها و منابع، برگزاری جشنواره‌های مختلف، دعوت از چهره‌های شاخص فرهنگی و هنری و اعزام نیروهای برتر کتابخانه‌ها به نمایشگاه‌های بین‌المللی را از جمله عوامل رونق کتابخانه‌ها برشمرد و پیشنهاد داد کتابخانه‌ها به سمت درآمدزایی حرکت کنند.

فروردین، سرمایه‌گذاری و تجهیز بخش کودک در کتابخانه‌های عمومی را امری شایسته و درخور تقدیر دانست و گفت: فرهنگ کتاب و کتابخوانی از کودکی باید نهادینه شود.

روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در این دیدار گفت: کتاب و کتابخانه از دیرباز در دین و فرهنگ ما وجود داشته است و در باب اهمیت فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌توان به این نکته اشاره کرد که اولین کلامی که بر پیامبر اسلام نازل شد امر به خواندن بود و امروز ما مفتخریم که امر به خواندن را ترویج می‌کنیم.

وی ادامه داد: قانون تاسیس و نحوه اداره نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دارای تعارضات و تناقضاتی است که امید داریم با همکاری نمایندگان این مشکلات حل شود. از جمله در این قانون ساخت کتابخانه از وظایف نهاد کتابخانه‌ها است اما بودجه‌ای برای این منظور در نظر گرفته نشده است.

منوچهری با تصریح اینکه علی‌رغم مشکلات موجود، اتفاقات مثبت بسیاری برای کتابخانه‌های عمومی رقم خورده است، افزود: همین که نهاد ساختار جداگانه‌ای است و به‌صورت مستقل به آن نگاه می‌شود باعث شده که پیشرفت خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی در  سطح کشور شکل بگیرد.

مدیركل كتابخانه‌های عمومی فارس با اشاره به وضعیت کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های فیروزآباد، قیروکارزین و فراشبند ابراز امیدواری کرد: با ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و آگاهی‌بخشی به مردم میزان آسیب‌های اجتماعی و جرم و جنایت در جامعه کاهش پیدا کند.

سیدکمال علوی، فرماندار شهرستان فیروزآباد نیز در این دیدار با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی شهرستان روبه پیشرفت است، از خدمات کتابخانه‌ها در جامعه قدردانی و عنوان کرد: ارتقای فضای کتابخانه‌ای در فیروزآباد نیاز اساسی مردم است و باید برای توسعه و پیشرفت کتابخانه تلاش کنیم.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان فیروزآباد با اشاره به اینکه روستای جایدشت در سطح ملی به عنوان روستای دوستدار کتاب برگزیده شده است، گفت: این عنوان، افتخاری برای شهرستان و مردم فیروزآباد است که با تلاش کتابخانه عمومی این شهر و همراهی مردم محقق شد.

وی بیان كرد: تمامی شهرها و روستاهای این شهرستان پتانسیل کسب عنوان افتخارآمیز دوستدار کتاب را دارند و باید برای این مهم برنامه‌ریزی کنیم.

حجت‌الاسلام سیدعزیزالله هاشمی‌زاده، امام جمعه شهرستان فیروزآباد نیز در این نشست با اشاره به اینکه ترویج کتابخوانی از ضرورت‌های جامعه است، گفت: توسعه کتابخانه‌ها و تلاش برای ایجاد زیربنای کتابخوانی در کنار ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر است و باید از فضای مجازی برای ترویج کتابخوانی بهره برد.

وی با تصریح اینکه راه برون‌رفت از آسیب‌های اجتماعی توجه به حوزه فرهنگ کشور است، خواستار حمایت همه جانبه از این بخش شد و گفت: کتاب خواندن و توسعه کتابخانه از بنیان‌های دین اسلام و تاکیدات مقام معظم رهبری است و باید محقق شود.

انتهای پیام
captcha