توجه به قرآن شعاری نباشد / مقصود حفظ قرآن، استفاده کاربردی از آیات وحی است
کد خبر: 3908297
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۹

توجه به قرآن شعاری نباشد / مقصود حفظ قرآن، استفاده کاربردی از آیات وحی است

نخبه قرآنی فارس و حافظ کل قرآن با بیان اینکه توجه به قرآن نباید شعاری باشد، گفت: به این اکتفا نکنیم که قرآن در طاقچه منازلمان هست، بلکه باید تلاش کنیم تا آن را در زندگی خود جاری کنیم.

به گزارش ایکنا از فارس، مطابق روال شب‌های گذشته، برنامه زنده تلویزیونی «فارسی‌شو» با حضور یکی از نخبگان قرآنی استان فارس شامگاه پنج‌شنبه، 12 تیرماه از شبکه فارس به روی آنتن رفت.

میهمان این قسمت از برنامه، زهره حیدری، یکی از حافظان کل قرآن کریم بود که بارها در مسابقات سراسری قرآن اوقاف و همچنین مسابقات دیگر در این رشته حائز رتبه نخست کشور شده بود.

حیدری در ابتدا به شیوه آشنایی خویش با قرآن کریم اشاره کرد و گفت: من در سال تحصیلی 80-79 وارد جامعة‌القرآن شدم که آن زمان نخستین سال فعالیت این مؤسسه قرآنی در شیراز بود.

وی با بیان اینکه طی مدت 9 ماه موفق به حفظ کل قرآن کریم شده است، گفت: با علاقه‌ای که به قرآن کریم داشتم، وارد عرصه حفظ این کتاب آسمانی شدم البته خانواده‌ و پدر و مادرم در این راه مشوقم بودند به خصوص همسرم که بسیار مشوق من در عرصه فعالیت‌های قرآنی است.

این حافظ کل قرآن کریم با یادآوری اینکه بارها در مسابقات قرآن اوقاف، دانشجویی، بسیج و غیره شرکت کرده و حائز رتبه‌های برتر شده است، گفت: علاقه فراوانی نسبت به برپایی کلاس‌های قرآنی داشتم و بسیار دوست دارم تا بتوانم حافظان قرآن را تربیت کنم تا سهم خود را در تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر 10 میلیون حافظ قرآن کریم در کشور، ایفا کنم.

حیدری تأکید کرد: تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم در کشور در حقیقت راهکاری برای اشاعه فرهنگ قرآنی است نه اینکه تنها به حفظ آیات وحی بسنده کنیم و آنان را در زندگی خود به کار نبریم زیرا اصل حفظ قرآن، استفاده کاربردی از آیات وحی در زندگی است.

این حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه سعی کنیم و از خدا بخواهیم که همه ما را با قرآن آشنا کند، گفت: توجه به قرآن نباید شعاری باشد و تنها به این اکتفا نکنیم که قرآن در طاقچه منازلمان هست، بلکه باید تلاش کنیم تا قرآن را در زندگی خود جاری کنیم.

حیدری به بیان توصیه‌هایی به خانواده‌ها برای تربیت قرآنی فرزندان پرداخت و گفت: اگر صدای تلاوت آیات وحی را در خانه پخش کنیم، فرزندان خانواده به قرآن اشتیاق پیدا کرده و با آن انس می‌گیرند؛ لذا اگر خانواده‌ای می‌خواهد فرزندان قرآنی تربیت کند، پدر و مادر باید ابتدا از خودشان شروع کنند ضمن اینکه باید بدانیم که پدر و مادر موظف هستند که به فرزندان خود قرآن را آموزش دهند.

وی ادامه داد: فرزندان آیینه تمام‌نمای والدینشان هستند؛ لذا برای داشتن فرزندان قرآنی باید ابتدا از خودمان شروع کرده و با قرآن مأنوس و با معارف آن آشنا شویم.

حیدری در ادامه به تأثیر قرآن در زندگیش اشاره کرد و گفت: مسلماً تأثیر قرآن در زندگیم بسیار زیاد بوده است و لحظه لحظه موفقیت‌های زندگی خویش را از برکت قرآن می‌دانم و از همان سال که قرآن را حفظ کردم، این برکت در زندگیم جاری شد.

این حافظ کل قرآن ادامه داد: طبق حدیث ائمه معصومین اگر کسی در نوجوانی و جوانی با قرآن انس پیدا کند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته می‌شود یعنی آموزه‌های قرآن زیرساخت فکری آن جوان شده و مبنای فکری‌اش قرآنی می‌شود.

حیدری در ادامه سخنان خود به آیاتی از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: در قرآن آیات بسیاری در رابطه با جهاد با مال و نفس وجود دارد و همیشه در این آیات جهاد مال بر جهاد نفس مقدم شده است و در علم بلاغت، هر تقدیمی نشان‌دهنده اهمیت و بزرگی است و در قرآن کریم نیز همیشه مال مقدم شده است و دلیلش هم این است که دل کندن از مال بسیار سخت‌تر است.

وی بیان کرد: منظور از جهاد با مال در قرآن کریم، پرداخت خمس و زکات و رسیدن به فقرا و قرض دادن به همدیگر است که برای تمام این‌ها آیات متعددی در قرآن کریم آمده است.

انتهای پیام
captcha