طلیعه خوشی برای معرفی نخبگان قرآنی فارس رقم خورد
کد خبر: 3908107
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
با پیگیری ایکنا به ثمر نشست؛

طلیعه خوشی برای معرفی نخبگان قرآنی فارس رقم خورد

بعد از پیگیر‌ی‌های مكرر ایكنا و همكاری صدا و سیمای فارس در خصوص معرفی نخبگان قرآنی در رسانه ملی و شناساندن این افراد به اقشار مختلف مردم، نخستین جلسه هیئت اندیشه‌ورزی برای فعالیت‌های قرآنی صدا و سیما طی امروز تشكیل شد.

به گزارش ایكنا از فارس، بعد از پیگیری‌ها و اطلاع‌رسانی‌های مختلف در خصوص وضعیت فعالیت‌های قرآنی صدا و سیمای فارس و اهمیت توجه به ظرفیت نخبگان قرآنی در این استان از سوی خبرگزاری ایكنا، اتفاقات خوبی در این سازمان رقم خورد.

گام نخست، حضور نخبگان قرآنی در برنامه زنده تلویزیونی «فارسی‌شو» بود كه این برنامه هر شب در طول هفته پخش می‌شود و هر شب یكی از نخبگان قرآنی استان در این برنامه حضور یافته و از فعالیت‌های خود سخن می‌گوید.

در ادامه پیگیری‌ها و همكاری‌های صدا و سیمای فارس در این راستا، هیئت اندیشه‌ورزی برای فعالیت‌های قرآنی صدا و سیما با هماهنگی و پیگیری خبرگزاری ایكنا تشكیل شد كه امروز، 11 تیرماه نخستین نشست هماهنگی این هیئت بود و اتفاقات بسیار خوبی در این نشست رقم خورد.

این نشست به‌میزبانی معاونت سیمای صدا و سیمای فارس در محل دفتر این معاونت برگزار شد كه در آن سیدحمید موسوی، سرپرست اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس؛ سیدامیرعباس جلالی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس؛ سیدمصطفی موسوی، مسئول قرآن و عترت بسیج دانشجویی و جانشین دارالقرآن بسیج سپاه فجر و زهرا عسكری، سردبیر خبرگزاری ایكنا شعبه فارس حضور داشتند.


بيشتر بخوانيد: 


فرشید باغبان‌منش، معاون سیمای مركز فارس در این نشست ابتدا بر اهمیت توجه به فعالیت‌های قرآنی تأكید كرد و گفت: رسانه ملی متعلق به اقشار مختلف مردم است و در این راستا تلاش می‌كنیم تا استفاده بیشتری از ظرفیت قرآنیان ببریم.

معرفی نخبگان قرآنی در برنامه «خوشا شیراز»

وی از تولید دوباره برنامه «خوشا شیراز» توسط این مركز خبر داد و گفت: به یاری خدا بنا داریم در دور جدید این برنامه از حضور چهره‌های نخبه قرآنی، علمی، ورزشی، فرهنگی و غیره استفاده كنیم.

باغبان‌منش همچنین به اجرای طرح ملی «1454» با محوریت صدا و سیما اشاره كرد و گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای اجرای مناسب این طرح در استان فارس انجام شده است كه البته این طرح با همكاری سازمان‌های مختلف اعم از اوقاف، تبلیغات اسلامی، ارشاد و غیره اجرا می‌شود.

معاون سیمای فارس در ادامه توضیحات مبسوطی را درباره شیوه اجرای طرح ملی «1454» ارائه كرد و سپس از مسئولان قرآنی حاضر در این نشست خواست تا پیشنهادات خود را برای هرچه بهتر شدن برنامه‌های قرآنی صدا و سیمای فارس ارائه كنند.

معرفی آیات كاربردی قرآن در «فارسی‌‌شو»

وی با بیان اینكه با همكاری و هماهنگی خبرگزاری ایكنا از هفته گذشته شروع به حضور نخبگان قرآنی در برنامه‌های صدا و سیمای فارس كردیم، گفت: در گام نخست نخبگان قرآنی را به برنامه زنده تلویزیونی «فارسی‌شو» دعوت كرده و پای سخنان آن‌ها نشستیم كه البته تلاش شده این برنامه به‌صورت مستمر و هر شب ادامه داشته باشد و در هر شب هم یك آیه كاربردی قرآن محور صحبت‌ها باشد چنانچه در برنامه دیشب آیات مربوط به قرض دادن و كمك به یكدیگر مطرح شد.

باغبان‌منش گفت:‌ علاوه بر این‌ها یكسری برنامه‌ریزی‌های دیگری برای حضور قرآنیان در صدا و سیما داریم به‌عنوان مثال تلاش می‌كنیم تا برنامه‌ای را برای معرفی جلسات قرآنی شاخص استان اختصاص دهیم كه در این زمینه اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند همكاری خوبی با ما داشته باشد.

معاون سیمای فارس با تأكید بر اینكه تبلیغ قرآن یك افتخار و وظیفه برای صدا و سیماست، گفت: با كمال افتخار حاضریم تا الگوهای موفق قرآنی استان را به جامعه معرفی كنیم.

استفاده از قرآنیان در پخش اذان و قرآن اوقات شرعی

وی در خصوص استفاده از ظرفیت قاریان و مؤذنان برای پخش قرائت قرآن و اذان اوقات شرعی از صدا و سیمای فارس نیز گفت: قریب 6 سال پیش، 30 تلاوت از قاریان استان را در حرم سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز ضبط كرده و به شورای عالی قرآن ارسال كردیم كه البته شورای عالی قرآن سخت‌گیری‌های بسیاری در این زمینه انجام داد.

باغبان‌منش ادامه داد: البته هم‌اكنون حاضریم قاریان و مؤذنانی كه این هیئت معرفی می‌كند را به صدا و سیما آورده و تلاوت آنان را ضبط كرده و برای اخذ مجوز پخش به شورای عالی قرآن ارسال كنیم.

وی با بیان اینكه برای این كار با نماینده شورای عالی قرآن در استان هماهنگی خواهیم كرد، گفت: معرفی الگوهای قرآنی، ورزشی، فرهنگی و غیره در صدا و سیما یكی از اقداماتی است كه در راستای گام دوم انقلاب باید انجام شود كه این كار را به یاری خدا به خصوص در برنامه خوشا شیراز دنبال خواهیم كرد لذا از اعضای این هیئت درخواست می‌كنم كه الگوهای قرآنی و نخبه برای این برنامه به ما معرفی كنند.

سیدمصطفی موسوی، مسئول قرآن و عترت بسیج دانشجویی فارس در این نشست گفت: یكی از درخواست‌هایی كه از صدا و سیما داریم این است كه ما را در اجرای طرح ملی «تلاوت» یاری كند زیرا این طرح مربوط به استعدادیابی قرآنی در سطح استان است.

سیدامیرعباس جلالی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف فارس هم در این نشست گفت: یكی از مشكلاتی كه در استان داشتیم این بود كه چرا در فارس نخبگان قرآنی نداریم یا اگر داریم چرا دیده نمی‌شوند.

وی با یادآوری اینكه سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف در سال 92 به میزبانی شیراز برگزار شد، گفت: بعد از برگزاری این مسابقات وزن قرآنی فارس تغییر پیدا كرد و بحمد الهی طی این سال‌ها توانسته‌ایم در این عرصه در سطح كشور خوش بدرخشیم. به‌عنوان مثال طی سال‌های گذشته دو نفر از مؤذنان فارس در مسابقات كشوری حائز رتبه‌های نخست شدند.

جلالی با بیان اینكه سئوالی كه در اینجا مطرح می‌شود این است كه چرا تلاوت و اذان نخبگان قرآنی از صدا و سیما پخش نمی‌شود، گفت: ما حتی در رشته دعاخوانی هم یك نخبه قرآنی داریم كه در مسابقات كشوری با اختلاف 5 امتیاز حائز رتبه نخست كشور شده است و این‌ها ظرفیت‌هایی است كه باید دیده شوند.

سیدحمید موسوی، سرپرست اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس نیز در این نشست گفت: اینكه چند شب گذشته میهمانانی از جامعه قرآنی فارس در برنامه «فارسی‌شو» دعوت شدند، كار بسیار زیبایی است و جای قدردانی دارد.

شناسایی افكار و ایده‌های قرآنی

وی افزود: نكته‌ای كه باید بدان توجه كنیم این است كه بیش از آنكه بر روی شناسایی نخبگان قرآنی باید تكیه كنیم، بر روی شناسایی فكر و ایده‌های قرآنی تأكید كنیم زیرا نخبگان قرآنی نه تنها در فعالیت‌های قرآنی بلكه در سایر فعالیت‌ها هم موفق هستند.

موسوی تأكید كرد: ضمن احترام به تمام اعضای كانون‌های مساجد، شورای هیئات مذهبی و غیره، باید تأكید كنیم كه تحصیل‌كرده‌ترین فعالان فرهنگی كشور قرآنیان هستند كه هم سواد و هم شغل و هم موقعیت‌های خوبی را به بركت قرآن كریم كسب كرده‌اند و این‌ها بركاتی است كه باید برای عموم جامعه تبیین شود.

سرپرست اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس به ارائه مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: به‌عنوان مثال یك بانوی نخبه قرآنی حافظ كل قرآن كریم داریم كه بارها در مسابقات كشوری حائز رتبه نخست كشور شده و متأهل بوده و در عین فرزندداری، دارای مدرك دكترای علوم قرآنی است و وقتی برنامه‌ای با حضور این نخبه قرآنی اجرا می‌شود، شاهد استقبال گسترده‌ای از برنامه‌های ایشان هستیم.

«خوشا شیراز» تبدیل به یك برنامه «عصر جدید» شود

وی گفت: بر روی توانمندی‌های نخبگان قرآنی باید كار شده و این توانمندی‌ها معرفی شوند تا بتوانیم الگوسازی در جامعه داشته باشیم. از این رو پیشنهادی می‌شود كه برنامه خوشا شیراز تبدیل به یك برنامه عصر جدید برای معرفی استعدادهای مختلف از جمله استعدادهای قرآنی شود.

زهرا عسكری، سردبیر خبرگزاری ایكنا شعبه فارس نیز در این نشست گفت: افراد دعوت شده به این نشست همگی از مسئولان قرآنی استان هستند كه دارای فعالیت‌های خوبی هم هستند و در عرصه‌های مختلف تلاش می‌كنند كه البته این نشست دو غایب هم داشت یكی مدیر عامل اتحادیه تشكل‌های قرآنی فارس كه هم‌اكنون برای جلسه‌ای در تهران به سر می‌برد و دیگری نماینده شورای عالی قرآن در استان است كه ایشان هم در مأموریت به‌سر می‌برند و به یاری خدا در جلسات آتی در خدمت این افراد خواهیم بود.

وی بر اهمیت هم‌افزایی نهادها و دستگاه‌های مختلف برای اعتلای فعالیت‌های قرآنی در سطح استان تأكید كرد و گفت: مسلماً اگر بخواهیم سطح قرآنی جامعه را افزایش داده و آموزه‌های قرآنی را از این طریق گسترش دهیم، باید دستگاه‌ها و نهادها و مؤسسات قرآنی مختلف دست به دست هم دهند و برای این كار تلاش كنند چرا چنین كاری جز با وحدت و انسجام به میسر نمی‌شود.

لزوم معرفی جلسات هفتگی قرآن در صدا و سیما

عسكری در ادامه سخنان خود بر اهمیت توجه به جلسات هفتگی قرآنی در استان تأكید كرد و گفت: هم‌اكنون در شیراز و شهرستان‌ها جلسات هفتگی قرآن به‌همت پیشكسوتان و اساتید قرآنی استان به‌صورت رایگان برگزار می‌شود كه قدمت برخی از این جلسات به بیش از 20 سال می‌رسد و از داخل این جلسات نیز افراد صاحب نامی بیرون آمده‌اند و خوب است كه صدا و سیما برنامه‌ای را جهت معرفی این جلسات اختصاص دهد.

انتهای پیام
captcha