طرح «۱۴۵۴» در فارس کلید خورد
کد خبر: 3908074
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲

طرح «۱۴۵۴» در فارس کلید خورد

نخستین نشست هماهنگی ستاد طرح ملی «۱۴۵۴» استان فارس امروز به میزبانی معاونت سیما صدای و مرکز استان برگزار شد.

به گزارش ایكنا از فارس، نخستین نشست هماهنگی ستاد طرح ملی «1454» استان فارس، امروز، 11 تیرماه به میزبانی معاونت سیما صدای و مركز فارس و با حضور سیدامیرعباس جلالی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف فارس؛ سیدحمید موسوی، سرپرست اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس؛ سیدمصطفی موسوی، مسئول قرآن و عترت بسیج دانشجویی فارس و زهرا عسكری، سردبیر خبرگزای ایكنا فارس برگزار شد.

در این نشست فرشید باغبان‌منش، معاون سیمای صدای و سیمای فارس و همچنین دبیر طرح ملی «1454» استان ابتدا به ارائه توضیحاتی درباره این طرح پرداخت و گفت: چندین سال است كه این طرح به‌صورت ملی در سطح كشور و با همكاری و مشاركت سازمان‌های مختلف برگزار می‌شود، كه طی دو سه سال اخیر، دبیری اجرای این طرح را به عهده صدا و سیما گذاشته شده است.

وی افزود:‌ طرح ملی و قرآنی «1454» مانند سال‌های گذشته از اول تیرماه و همزمان با آغاز فصل تابستان با محوریت آیاتی از قرآن كریم با موضوع خانواده و آرامش به‌صورت طرح درس هفتگی و روزانه به‌مدت 2 ماه با هدف انس مخاطبان با قرآن كریم با همكاری سازمان صدا و سیما و خصوصاً حضور مؤثر معاونت استان‌ها با رویكردی متفاوت با شعار 33 مركز 33 برنامه 1454 آغاز شده است.

باغبان‌منش بیان كرد: در گام نخست اجرای این طرح ستاد طرح ملی قرآنی «1454» در هر استان با حضور مسئولان سازمان‌هایی نظیر اداره‌كل ارشاد، اداره‌كل اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و با محوریت مركز صدا و سیمای استان و با حضور نماینده شورای عالی قرآن تشكیل شده است.

معاون سیمای فارس با بیان اینكه این طرح با هدف رقابت در سه محور حفظ، مفاهیم و قرائت قرآن كریم اجرا می‌شود، گفت: برنامه‌های این طرح از شبكه‌های استانی به‌صورت زنده از شبكه قرآن صدا و سیما پخش می‌شوند.

اختصاص دو باكس روزانه به استان‌ها

وی اظهار كرد: روزانه 2 باكس نیم ساعته در دو ساعت 11:30 تا 12 و 16:30 تا 17 از اجرای برنامه‌های استان‌ها از شبكه قرآن و معارف به‌صورت زنده پخش می‌شود.

باغبان‌منش با تصریح اینكه مدت زمان اجرای این طرح دو ماه خواهد بود، گفت: هر برنامه باید با حضور یك كارشناس قرآنی، یك خانواده قرآنی، یك مفسر قرآن، دو قاری یا حافظ قرآن كه با یكدیگر به مسابقه بپردازند، اجرا شود.

دبیر طرح ملی «1454» استان فارس اظهار كرد: در هر برنامه یك آیه قرآن منتخب شده و پیرامون آن آیه صحبت می‌شود كه بدین‌منظور جدول زمان‌بندی هم تعیین شده است اما باید بدانیم كه این برنامه‌ها تنها از شبكه قرآن پخش می‌شوند.

وی با بیان اینكه داوری مسابقات این طرح همگی در تهران انجام می‌شود، گفت:‌ انتخاب میهمانان هر برنامه اعم ازقاری، مفسر و همچنین خانواده قرآنی به عهده شورای هماهنگی طرح ملی 1454 خواهد بود.

باغبان‌منش بیان كرد: طبق اعلام مسئولان شبكه قرآن بناست كه حداقل 3 برنامه از این طرح به استان فارس اختصاص یابد كه شامل 25 تیرماه از ساعت 16:30، 12 مردادماه از ساعت 16:30 و 27 مردادماه از ساعت 16:30 و به احتمال زیاد یك برنامه دیگر هم به این تعداد اضافه شود.

سیدامیرعباس جلالی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف فارس نیز در این جلسه گفت: طرح ملی 1454، یك طرح قرآنی است كه هر ساله رقم این طرح عوض می‌شود مثلاً در سال گذشته این طرح 1453 بود و امسال یك سال به این طرح اضافه شده است.

وی بیان كرد: در سال‌های گذشته این طرح با محوریت حفظ جزء 30 قرآن برگزار می‌شود، امسال این طرح با محوریت 40 آیه كاربردی قرآن در سراسر كشور اجرا می‌شود.

برنامه‌های قرآنی با محوریت آیات كاربردی باشند

جلالی با تأكید بر اینكه این برنامه باید تأثیرگذار باشد، گفت: برنامه‌های قرآنی باید با محوریت آیات كاربردی قرآن اجرا شوند تا آثار آن را در جامعه مشاهده كنیم به همین دلیل آیات كاربردی قرآن برای این طرح انتخاب شده‌اند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس گفت: در پایان این طرح از استان برگزیده تجلیل به عمل خواهد آمد و همچنین بناست كه مراسم اختتامیه‌ای برای این طرح به احتمال زیاد به میزبانی بهترین استان برگزار شود.

سیدحمید موسوی، سرپرست اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس نیز در این نشست گفت: هر سال صدا و سیما همكاری خوبی در اجرای این طرح دارد و پایان‌بخش این طرح هم برگزاری مسابقه و تجلیل از برگزیدگان است كه امسال هم به همین شكل برگزار می‌شود.

وی با یادآوری اینكه در سال‌های گذشته تشكل‌های قرآنی همكاری خوبی در این طرح داشتند، گفت: صدا و سیما در این طرح باید 40 آیه كاربردی قرآنی را در سه محور حفظ، قرائت و تفسیر قرآن مورد توجه قرار دهد.

موسوی پیشنهاد داد تا برای میهمانان این برنامه از حافظانی كه قاری قرآن هم هستند استفاده شود و سپس به معرفی برخی از ظرفیت‌های استان فارس در این بخش پرداخت.

سایر اعضای این نشست نیز نظرات و پیشنهاداتی در خصوص شیوه اجرای طرح 1454 و همچنین شیوه انتخاب میهمانان این برنامه ارائه دادند.

انتهای پیام
captcha