عبور از خط قرمزها / دغدغه‌ای كه از سوی رسانه ملی دیده نشد
کد خبر: 3904506
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱

عبور از خط قرمزها / دغدغه‌ای كه از سوی رسانه ملی دیده نشد

طی روزهای اخیر در فضای مجازی پیرامون یكی از برنامه‌های صداوسیمای فارس در خصوص شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی درباره مشروبات الكلی، جنجال‌آفرینی و بیانیه‌هایی منتشر شد كه در آن بر کیفیت و ارتقای برنامه‌های مرکز صدا و سیمای فارس که منسوب به سومین حرم اهل بیت(ع) است، تأكید شده است.

صدا و سیمای مرکز فارساخیراً پیرامون یكی از برنامه‌های صدا و سیمای فارس در خصوص مبارزه با كرونا و شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص راه‌های مقابله با این ویروس و پرهیز از غفلت‌ها و اشتباهات، جنجال‌های متعددی در فضای مجازی به پا شده است.

این برنامه به‌صورت ویژه بحث مشروبات الكلی را با حضور كارشناس برنامه كه یكی از پزشكان و اساتید دانشگاه علوم پزشكی شیراز است را مطرح كرد و به شایعاتی در این رابطه پاسخ گفت، چرا كه بر اثر گسترش یک شایعه در ابتدای شیوع كرونا مبنی بر اینكه مصرف مشروبات الكلی بدن را در مقابل كرونا ضدعفونی یا مقاوم می‌كند، تعداد قربانیان مسمومیت مشروبات الكلی از تعداد قربانیان كرونا در استان فارس بیشتر شده بود.

همین بالا بودن میزان مرگ ناشی از مصرف مشروبات تقلبی الكلی، مسلماً یک عامل اصلی برای ساخت و تولید چنین برنامه‌هایی است، اما به اذعان عده‌ای، كارشناس برنامه در این برنامه توضیحاتی بیش از آنچه كه باید ارائه داده و شیوه ساخت و برندهای مشروبات الكلی را مطرح كرده است. همین مسئله موجب شده حتی بیانیه‌هایی در فضای مجازی به نقل از جوانان انقلابی و مذهبی استان فارس منتشر شود كه در آن به‌شدت از غفلت‌ها در این عرصه گلایه شده و بر لزوم اهتمام بیشتر بر کیفیت و ارتقای برنامه‌های مرکز صدا و سیمای فارس که منسوب به سومین حرم اهل بیت(ع) است، تأكید شده است.

صرف‌نظر از درست یا غلط بودن این عكس‌العمل‌ها، یكی از نكاتی كه ذهن بسیاری از جوانان مذهبی و به خصوص جوانان نخبه قرآنی این استان را مشغول كرده است همین عدم توجه صدا و سیمای مركز استان نسبت به مسائل قرآنی است.

سؤالی كه مطرح می‌شود این است كه آیا برنامه‌های قرآنی صدا و سیمای فارس تنها باید به پخش مستقیم ترتیل‌خوانی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) یا حرم سیدعلاءالدین حسین(ع) در ماه مبارک رمضان خلاصه شود؟ آیا نباید تدابیری برای استفاده از تمام ظرفیت‌های قرآنی استان در تمام طول سال و نه تنها در یک ماه در صدا و سیمای فارس اندیشیده شود.

در تعهد و تدین مدیركل و كارمندان صدا و سیمای فارس هیچ شكی نیست، اما مسئله غفلت از برخی از عرصه‌های مذهبی در رسانه ملی است، به‌عنوان مثال صدا و سیمای فارس چقدر در بحث الگوسازی جوانان به‌خصوص در عرصه‌های قرآنی تلاش كرده است؟

برترین مؤذن و مرتل قرآن كشورمان كه در چهل و یكمین و چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف حائز رتبه نخست كشور شده بود، در این استان به‌سر می‌برد، اما آیا مسئولان صدا و سیما اصلاً از وجود چنین نخبه قرآنی در استان آگاه هستند تا چه رسد به اینكه از ظرفیت وی در ضبط و  پخش اذان‌ها یا تلاوت‌های قبل از اذان استفاده كنند.

غفلت و بی‌مهری نسبت به نخبگان قرآنی فارس از سوی صدا و سیمای این استان حكایت تازه‌ای نیست و بارها این مسئله از سوی خبرنگار ایكنا به مدیركل وقت صدا و سیما استان متذكر شده و در این زمینه مصاحبه‌های اختصاصی گرفته شده است و هر بار نیز مدیركل صدا و سیمای فارس قول مساعد همكاری داده‌اند، اما از آخرین قول مساعد همكاری قریب 2 الی 3 سال گذشته است و حتی این مطالبه به سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن هم انتقال داده شد، اما باز هم هیچ خبری برای استفاده از ظرفیت نخبگان قرآنی استان در صدا و سیما نشد.

پخش تلاوت و اذان‌های نخبگان قرآنی فارس از صدا و سیمای مركز استان كه به حق در برخی از عرصه‌ها در كشور حرف نخست را می‌زنند، یك درخواست غیرمعقول و شگفت‌انگیز نیست كه نتوان برای آن چاره‌ای اندیشید. همان‌طور كه از ظرفیت علمای برجسته استان فارس برای سخنرانی‌ها و حتی دعاهای قبل از اذان در صدا و سیما استفاده می‌شود، آیا نمی‌توان از ظرفیت نخبگان قرآنی استان هم استفاده كرد.

«مجتبی فردفانی» تنها نخبه قرآنی استان فارس كه دو سال پیاپی در مسابقات بین‌المللی قرآن حائز رتبه نخست در جهان اسلام شده است، را چند نفر در این استان می‌شناسند و چند بار از چنین نخبه طراز اولی در صدا و سیمای استان استفاده شده و از او به‌عنوان یگ الگوی قرآنی برای جوانان این مرز و بوم یاد شده است؟

تریبون صدا و سیما و برنامه‌های مذهبی چند بار در اختیار اشخاص برجسته و كارشناسان قرآنی استان از قبیل محمدحسین اسلامی، مدیر مؤسسه قرآنی مدینةالنبی(ص) شیراز كه ید طولایی نه تنها در عرصه فعالیت‌های قرآنی بلكه در فعالیت‌های جهادی در كل كشور دارد، قرار گرفته است؟ آیا اگر مقام معظم رهبری كه در تهران به‌سر می‌برند در شرایط شیوع كرونا از كار گروه جهادی مدینةالنبی(ص) سخن نمی‌گفتند، هیچ‌گاه مسئولان صدا و سیما به سراغ این گروه رفته و پای سخنان آنان می‌نشستند.

درست است كه صدا و سیمای فارس تمام توان خود را در معرفی جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی به كار گرفته است اما این دستور مستقیم مقام معظم رهبری در سفر به شیراز بود كه تأكید كردند سومین حرم اهل بیت(ع) باید كانون و محور تمام فعالیت‌های فرهنگی قرار گیرد، پس این كار هم یك انجام وظیفه است نه تلاشی خودجوش برای بهتر شدن فضای فرهنگی استان.

البته صدا و سیمای فارس مانند تمام رسانه‌های نظام جمهوری اسلامی در تمام مناسبت‌های ملی و مذهبی در حد وسع و توان خود سنگ تمام می‌گذارد اما انتظاری كه از رسانه ملی می‌رود بیش از سایر رسانه‌هاست و مسلماً توجه به برخی از این انتظارات و پیشنهادات دلسوزان فرهنگی استان می‌تواند راهنمای بسیار خوبی برای ارتقای كیفی برنامه‌های آن باشد.

زهرا عسكری، سردبير ايكنا فارس

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سید محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۴ - ۱۱:۵۶
0
0
سلام
نقد شما بر اساس منافع اشخاص است یا برای قرآن کریم ؟
کسی که مانوس با قرآن است دروغ نمی گوید.
captcha