بازار نشر در انتظار تعیین تکلیف نمایشگاه کتاب / تأخیر وزیر، عامل بلاتکلیفی نمایشگاه
کد خبر: 3903649
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
تازه‌های نشر دینی و قرآنی نیمه اول خرداد؛

بازار نشر در انتظار تعیین تکلیف نمایشگاه کتاب / تأخیر وزیر، عامل بلاتکلیفی نمایشگاه

لغو نمایشگاه کتاب تهران حیات نشر را به خطر انداخته و به همین دلیل بازار نشر همچنان در انتظار تصمیم مسئولان است تا شاید این صنعت از خطر ورشکستگی نجات یابد.

بازار نشر در انتظار تعیین تکلیف نمایشگاه کتاببه گزارش خبرنگار ایکنا، با گذشت حدود چهار ماه از اعلام لغو برگزاری سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران، هنوز تکلیف ناشران روشن نشده است و محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، در جلسه‌ای که روز گذشته، 19 خردادماه، با رئیس ستاد مبارزه با بحران کرونا درباره نمایشگاه کتاب داشته باز هم به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند. البته جوادی گفته که وزیر ارشاد مسئله را باید در نوبت بررسی ستاد مقابله با کرونا ببرد تا درباره آن تصمیم‌گیری شود، اما پیش از نمایشگاه کتاب، برنامه‌های ورزشی در اولویت قرار دارند، زیرا زودتر از نمایشگاه کتاب به ستاد کرونا ارائه شده‌اند. 

ناشران از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون روزهای سختی را سپری کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها گفته‌اند؛ اگر وضعیت به این ترتیب ادامه یابد، جزء ورشکستگی نشر ایران نباید انتظار دیگری داشت. به همین دلیل از ماه‌های پیش، تولیدات خود را کاهش داده‌اند و این ماه نیز شاهد کاهش عناوین کتاب نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته بودیم. در گزارش پیش رو به رسم ماه‌های گذشته تازه‌های نشر در حوزه دین، قرآن و اندیشه ارائه و معرفی می‌شود تا راهنمای مخاطبان در رسیدن به کتاب‌های مورد نیازشان باشد.

امام خمینی(ره) و متحجرین مقدس‌نما

ویژه‌نامه «امام خمینی(ره) و متحجرین مقدس‌نما» دربردارنده یک سرمقاله و ۱۰ عنوان از مباحث مطرح شده علیه متحجرین و مقدس‌نما‌ها و جریان‌های مروج تحجرگرایی مانند انجمن حجتیه است که از سوی امام خمینی قدس سره الشریف در قالب منشور روحانیت مطرح شده است.

عناوین اهم مطالب این ویژه‌نامه عبارت است از سرمقاله؛ انجمن حجتیه، از ترویج سکولاریسم تا تحجرگرایی، اتحاد در مقابل مقدس نمایان احمق، نفوذ با شعار جدایی دین از سیاست، خون دل خوردن امام خمینی از متحجرین، ترویج تفکر «شاه سایه خداست»، خنجر تحجر بر گرده ملت در ۱۵ خرداد، شکست خوردگان دیروز، سیاست‌بازان امروز، تهمت وهابیت به روحانیون انقلابی، از سکوت در مقابل فساد و فحشا تا فریاد وا اسلاما، تحریمِ نبرد با دشمن خدا و ساده‌اندیشی ممنوع!

در سرمقاله این ویژه‌نامه به قلم حجت‌الاسلام مجید گودرزی، کارشناس و پژوهشگر فرق و مذاهب، آمده است: «یکی از خطرناک‌ترین تهدید‌های هر جامعه‌ای، حرکت خزنده فرقه‌گرایی که منجر به افراط‌گرایی در آن جامعه خواهد شد، می‌باشد. از جمله عوامل تشکیل فرقه و حرکت‌های افراطی؛ می‌توان به دوری از تعقل و اجتهاد، روحیه خودرأیی و تفسیر به رأی سران و رهبران فرقه‌ها و همچنین فقدان زیرساخت‌های معرفتی و اخلاقی اشاره کرد. در این ویژه‌نامه قصد داریم به موضوع مقدس‌مآبان متحجر و خطرات نفوذ آنان در پست‌های کلیدی نظام مقدس جمهوری اسلامی بپردازیم. یکی از مصادیق مقدسین روحانی‌نمایِ دین فروش انجمن خیریه حجتیه مهدویه است.»

شمیم عفاف

کتاب «شمیم عفاف» به همت گروه تولید محتوا معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد که حاوی داستان‌های واقعی از موضوع حجاب و عفاف است که عبرت‌ها و نکات آموزنده را به تصویر کشیده است. آنچه در این کتاب پیش روی خوانندگان قرار گرفته، داستان‌هایی است که برای جوانان، خانواده‌ها و محتوای تبلیغی مبلغان کاربرد فراوان دارد که با عناوینی همچون «اهمیت، فلسفه و آثار حجاب و پوشش»، «شیوه‌های ترویج فرهنگ حجاب و پوشش»، «پیامد‌های بدحجابی»، «اهمیت و ارزش عفاف»، «علل و عوامل بی‌عفتی» و «پیامد‌های بی‌عفتی» ارائه شده است. در مجموعه حاضر، سعی شده با ارائه یکی از موضوعات مهمی که در قرآن کریم و متون اسلامی بسیار مورد توجه و تأکید قرار گرفته که همان موضوع «حجاب و عفاف» است، پرداخته شود، زیرا در حقیقت زیباترین هدیه خداوند متعال به انسان، پوششی زیباست که شایسته مقام و منزلت آدمی است.

جستار‌هایی در فلسفه اسلامی

به همت مجمع عالی حکمت اسلامی کتاب جستار‌هایی در فلسفه اسلامی؛ مشتمل بر آراء اختصاصی آیت الله فیاضی (جلد چهارم) منتشر شد. فلسفه اسلامی با عمری بیش از هزار سال، سه مکتب مهم و اساسی مشاء، اشراق و حکمت متعالیه را به خود دیده است. این مکاتب در طول یکدیگر قرار داشته‌اند و بخشی از مجموعه‌ای واحد را تشکیل می‌دهند، اما کاروان فلسفه همچنان در حرکت است و اندیشمندان بسیاری به تبیین مکاتب فوق و نیز ارائه دیدگاه اختصاصی خویش می‌پردازند. آیت‌اللّه فیاضی نیز با غور و دقت در مسائل فلسفی در طول ده‌ها سال، دیدگاه‌های خاصی را در جهت تکمیل مباحث فلسفه و نیز تقریب آن‌ها به آموزه‌های اسلامی ارائه کرده است. پژوهش حاضر درصدد بیان آرای اختصاصی آیت‌اللّه غلامرضا فیاضی در پاره‌ای از مسائل فلسفه اسلامی است.

شرح صدر

کتاب «شرح‌صدر؛ سیری در زندگی، زمانه و اندیشه استاد شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر» با ترجمه اسماء خواجه‌زاده و به همت پژوهشگاه تخصصی شهید صدر منتشر شد. این کتاب، ترجمه کتاب «شهید الاُمة و شاهدُها» اثر شیخ محمدرضا نعمانی از شاگردان و همراهان شهید سید محمدباقر صدر است. او تنها کسی بود که توانست به‌دور از چشم مزدوران بعثی در دوران حصر، همراه شهید صدر و خانواده‌اش باشد و این فرصت استثنایی سبب شد او تنها کسی باشد که روایت‌هایی دست اول را از یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگانی آن شهید والامقام ثبت و ضبط کند. در این کتاب تلاش شده است با ترجمه‌ای روان و تنظیم دوباره عناوین و چینش کتاب، اثری مناسب خوانندگان فارسی‌زبان فراهم شود و به همین منظور در مواردی توضیحاتی از سوی مترجم نیز درباره برخی از نکات مبهم برای خوانندگان ناآشنا به فضای عراق در دوران حیات شهید صدر و اوضاع رژیم بعث به کتاب افزوده شده است.
این کتاب در هشت فصل و با استفاده از متن ده‌ها نامه و پیام از شهید صدر به شرح زندگی پرفرازونشیب و سراسر شگفتی و شکوه استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر پرداخته است. فصل‌های این کتاب عبارت‌اند از؛ خاندان صدر، شخصیت علمی شهید صدر، شخصیت اخلاقی شهید صدر، حوزه و مرجعیت در زندگی شهید صدر، اندیشه سیاسی و جهادی شهید صدر، مبارزه با حکومت بعث، شهید صدر و انقلاب اسلامی ایران و از حصر تا شهادت.

دخترها بابایی‌اند

کتاب «دختر‌ها بابایی‌اند»، اثری درباره شهید مدافع حرم، جواد محمدی به روایت خانواده است که به قلم بهزاد دانشگر تدوین و به همت گروه جهادی کتاب هیئت، انتشارات شهید کاظمی و هیئت فداییان حسین(ع) منتشر شده است. این اثر شرحی است از روابط پر احساس و پر عاطفه جواد محمدی و خانواده‌اش. از ارتباط جواد محمدی و مادرش، از ارتباط جواد محمدی و همسرش، روایتی جذاب از شهیدی که از همان دوره نوجوانی و جوانی نسبت به وقایع اطرافیانش بی‌تفاوت نبود و تلاش می‌کرد در هر جمعی از اجتماعات خانوادگی قرار می‌گیرد آنجا را پر از شور و هیجان کند. جوانی که بی‌قرار بود و نمی‌توانست یکجا بند شود. او هرجا و هر زمان که لازم بود برای کسی کاری انجام بدهد خودش را به آنجا می‌رساند و دست محبت دراز می‌کرد.

این اثر شیوه روایت جدیدی از مدل‌های روایت دارد. در این کتاب هر راوی از منظری شخصی و تازه قهرمانش را روایت می‌کند. همه این روایت‌ها به گونه‌ای درهم آمیخته شده‌اند که ضمن تکمیل همدیگر استقلال خودشان را هم حفظ می‌کنند. در نهایت و با پایان یافتن کتاب این قطعه‌های جورچین در کنار همدیگر تصویری کامل‌تر از این شهید عزیز ارائه می‌دهند.

ره، رهرو، رهبر

انتشارات انقلاب اسلامی مجموعه ۶ جلدی «ره، رهرو، رهبر» مشتمل بر بیانات و مکتوبات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) را در ۶ موضوع گوناگون گردآوری و منتشر کرد. در واقع این مجموعه حاصل همان کتاب مرجع «ره، رهرو، رهبر» است که شامل بیانات و مکتوبات معظم‌له در این عرصه تا سال ۱۳۹۱ بود و به صورت سیر تاریخی و بدون دسته‌بندی موضوعی در سال ۱۳۹۴ منتشر شد.

به عبارت دیگر مجموعه ۶ جلدی حاضر، علاوه بر اینکه مطالب موجود در کتاب مرجع «ره، رهرو، رهبر» را دسته‌بندی کرده و به صورت مجزا ارائه داده، مطالب آن نیز به میزان ۶ سال به‌روزرسانی شده است. «دروس و وصایای امام خمینی، موانع»، «انحرافات و دشمنی‌ها با امام(ره) و خط امام(ره)»، «خدمات، برکات و آثار وجودی امام خمینی(ره)»، «امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی»، «خط امام(ره)» و «شخصیت امام خمینی(قدس‌سره)» عناوین مجموعه شش جلدی «ره، رهرو، رهبر» هستند.

دانشنامه فلسفه

«دانشنامه فلسفه»، جامع‌ترین و عمیق‌ترین اثر از نوع خود در زبان انگلیسی (و حتی همه زبان‌ها) است. این اثر نخستین بار در سال ۱۹۶۷ به سرویراستاری پل ادواردز در هشت جلد در قطع رحلی منتشر شد. در ویرایش دوم آن (سال ۲۰۰۶) دونالد ام. بورچرت در مقام سرویراستار با افزودن مدخل‌های جدید و افزودن پیوست‌هایی به برخی مدخل‌های سابق آن‌را به‌روز کرده است. دانشنامه زیبایی شناسی و فلسفه هنر حاوی مقالات اثر فوق درباره این دو موضوع است به همراه مقالاتی در زمینه حکمت و هنر اسلامی که مترجم در قالب ترجمه (از نویسندگانی مانند هانری کربن و سید حسین نصر) و تألیف با هدف جامعیت بیشتر اثر به آن افزوده است. سی و پنج مدخل این اثر در چهار دفتر به شرح زیر تدوین شده است: تاریخ و مسائل، زیبایی شناسی، فلسفه هنر، حکمت هنر اسلامی. پیش از این نیز دانشنامه فلسفه اخلاق از همین مجموعه منتشر شده است و اکنون نشر سوفیا چاپ سوم آن را در دست انتشار دارد.

چنین دیدم

داستان بلند «چنین دیدم» اثر فرشته امیری نویسنده جوانی است که خط و روح زنانه در داستان‌هایش پرواز می‌کند. لطافت زنانه به داستان‌هایش رنگ و طعمی متفاوت می‌بخشد و طیف بسیاری از مخاطبان را به خود جلب می‌کند. او در کار داستانی خود این لطافت را در خدمت بازخوانی داستانی پرتعلیق درآورده است. داستانی درباره خانواده‌ای که دختر در آستانه بلوغشان باید با رازی بزرگ آشنا شود. داستان، اما در ادامه با سفر دوست خانواده به سوریه برای مستند‌سازی و شهادت وی و به دنبالش سفر پدر به سوریه برای اتمام کار دوستش همراه می‌شود. سفری که یک سویش تعلیق در روایت از آنچه بر سر مرد در سوریه می‌آید و اسارتش به دست داعش بوده و آزادی‌اش را در نهایت رقم می‌زند و از سوی دیگر زن و دختری که در نبود پدر به دریافت تازه‌ای از نسبت‌شان با پدر رسیده‌اند و در نهایت اوج این دلدادگی در ماجرای رجعت پدر به سرزمین و خانه‌اش خود را به نمایش می‌کشد. این اثر به همت انتشارات کتاب نیستان روانه بازار نشر شده است.

دعای مکارم الاخلاق منسوب به امام سجاد(ع)

کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، دعای مکارم‌الاخلاق امام زین‌العابدین را با دستخط منسوب به آن حضرت منتشر کرد. در نگارش این نسخه از دعای مکارم‌الاخلاق(دعای بیستم از صحیفه سجادیه) از دستخط منسوب به حضرت امام سجاد(ع) در قرآن شماره ۱۶ کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی استفاده شده است. به همراه اولین شماره از این نسخه، متن کامل قرآن کریم، متن کامل صحیفه سجادیه، متن کامل رساله حقوق و سایر دعا‌ها، زیارت‌نامه‌ها و احادیث امام سجاد(ع) در قالب کتاب مفاتیح الکلام، پس از بازآفرینی به همت حمید رابعی، به آستان مقدس آن امام همام در جنت البقیع اهدا شده است.

زبان فقه و حقوق

کتاب «زبان فقه و حقوق» تألیف حجت‌الاسلام احمد واعظی به همت مؤسسه بوستان کتاب قم منتشر شده است. این اثر در پنج فصل سامان یافته است. در فصل نخست به چیستی متن فقهی و چالش‌های زبانی و غیرزبانی معطوف به متن فقهی پرداخته می‌شود و نشان می‌دهد که تأملات انتقادی و چالش‌های نوپدید عرصه فقه اسلامی از چه خاستگاه و راهبرد‌هایی برمی‌خیزد و کدامینِ آن‌ها وجه زبانی دارد. فصل دوم نیز مشتمل بر دو بحث مهم است: اول آن‌که متن حقوقی به طور عام و فارغ از این‌که به چه نظام حقوقی تعلق داشته باشد آیا نظیر سایر متن‌های ادبی، تاریخی و فلسفی است یا آن‌که ماهیتی متفاوت دارد و باید آن را به عنوان یک گفتمان اجتماعی و برساخته در خدمت اهداف و مقاصد گفتمان اجتماعی و ایدئولوژیک خاص تصور کرد؟ قسمت دوم فصل دوم به مقوله تاریخ‌مندی متن فقهی و حقوقی به‌مثابه چالشی زبانی می‌پردازد و پس از شرح مختصر چهار تقریر از تاریخ‌مندی، به پاسخ استدلال‌هایی می‌پردازد که محدودیت‌های زبانی را دست‌مایه استدلال بر تاریخ‌مندی و فرا عصری نبودن احکام فقهی قرار داده‌اند.

فصل سوم به این مسئله می‌پردازد که آیا می‌توان متن حقوقی و قانون را به‌مثابه یک فعل گفتاری تلقی کرد. نظریه افعال گفتاری در فلسفه زبان و کاربردشناسی پی‌آمد‌های مهمی در زمینه تفسیر متن دارد و قصد و نیت گوینده و زمینه (contex) حاکم بر گفتار را در تعیین معنای مراد و مقصود متکلم و فاعل فعل گفتاری، تعیین‌کننده و اکتفا به تفسیر لفظی اظهارات زبانی را ناکافی و گمراه‌کننده می‌داند. بررسی ادله موافقان و مخالفان افعال گفتاری بودن قوانین، وجهه همت این فصل است و ثمره عملی این بحث در تفسیر قوانین عادی و قانون اساسی ظاهر می‌شود.

فصل چهارم از «زبان و حقوق» بحث می‌کند؛ برخلاف چهار فصل دیگر کتاب که از «زبان فقه و حقوق» بحث می‌کند. در این فصل، متن و زبان فقه و حقوق موضوع تأملات نیست، بلکه پیوند و ربط مطالعات فلسفی زبان با حقوق محل توجه است. پرسش محوری آن است که آیا عرصه حقوق به‌کلی بی‌نیاز و بی‌ارتباط با نظریه‌ها و رهاورد‌های فیلسوفان زبانی است یا آن‌که نظریه‌های شکل‌گرفته در فلسفه زبان، معناشناسی و کاربردشناسی می‌تواند در حوزه حقوق پژواک داشته و توجه و اهتمام به آن‌ها ثمرات عینی و عملی داشته باشد؟

فصل پایانی به دو پرسش مهم می‌پردازد. در قسمت اول از صدق‌ پذیری گزاره‌های فقهی و حقوقی بحث می‌شود. پرسش آن است که آیا اشتمال فضای حقوق و فقه به ادراکات اعتباری و مضامین وضعی و قراردادی مجالی برای اظهارات زبانی معرفت‌بخش و صدق و کذب‌پذیر باقی می‌گذارد؟ بر اساس کدامین شرایط و کدامین نظریه صدق می‌توان این صدق‌ پذیری را تبیین کرد؟ قسمت دوم فصل پنجم، معطوف به امکان اقامه استدلال منطقی و تألیف قیاس استنتاجی در حوزه فقه و حقوق است. عالمان برجسته‌ای، چون علامه طباطبایی و شهیدمطهری منکر امکان اقامه استدلال منطقی در مورد قضایای مشتمل بر ادراکات اعتباری هستند. نگارنده ضمن پاسخ به استدلال‌ها از امکان اقامه استدلال منطقی و استنتاج عقلی در عرصه فقه و حقوق دفاع می‌کند.

پرسش‌ها و پاسخ‌های دینی

خداشناسی، امام‌شناسی و پیامبر‌شناسی عناوین سه جلد از مجموعه «پرسش‌ها و پاسخ‌های دینی» است که به همت انتشارات مدرسه منتشر شده است. در معرفی کتاب آمده است: اگرچه کلیات معارف اسلامی برای عامه مردم قابل فهم و دسترسی است، اما در عین حال در درک این معارف نکات عمیقی هست که درک آن به دقت فراوان نیاز دارد. به ویژه نسل جوان امروز به دلیل ذهن کاوشگر و پویا سؤالات زیادی در این پیرامون برایش مطرح می‌شود، که پاسخگویی به آن ضرو‌ری است. در این مجموعه سعی شده است پرسش‌های عمومی پیش آمده برای جوانان جمع‌آوری و با مراجعه به آثار و آرای بزرگان دین به آن‌ها پاسخ داده شود. آنچه این کتاب را از انواع مشابه برجسته می‌کند، طبقه‌بندی موضوعی، پاسخ موردی و جزیی، توجه به شبهات و سؤالات روز است.

رهنما

در دوره سه جلدی کتاب «رهنما»؛ ظرایف زندگی مرحوم علامه طهرانی سعی شده است، تا نکات و ظرایف یک زندگی الهی بیان شود. این مجموعه به بیان ظرایف و ریزه‌کاری‌های یک زندگی سالم و الهی بر اساس زندگی شخصی و اجتماعی فقیه عارف مرحوم علامه آیت‌الله سیدمحمدحسین حسینی طهرانی می‌پردازد، منتشر شده است. علامه آیت‌الله حسینی طهرانی از معدود اعاظمی بودند که توانستند در عصر غیبت به لطف الهی و عنایت ولی الله الاعظم أرواحنا له‌الفدآء و به برکت تلمذ نزد نوادر علما و فقها و اولیا کامل پروردگار چنان بر قله فقه الله الأکبر ظفر یافته و در آن مقام منیع متمکن گردند که حتی تصور آن برای غیر اهل الله میسر نخواهد بود. جلد اول کتاب به مباحث چگونگی سیر و سلوک و ضروریات مسیر حرکت به‌سوی خداوند می‌پردازد. جلد دوم مشتمل بر مباحث فردی و خانوادگی است که چگونگی یک زندگی سالم و الهی در آن بیان شده است. در جلد سوم مخاطب می‌خواند که برای حرکت به سوی خداوند، باید مراودات اجتماعی و سیاسی خود را چگونه تنظیم کند. در این دوره سه جلدی سعی شده است که نکات و ظرایف یک زندگی الهی به صورت پاسخ به سؤالات مهم و اساسی بیان شود.

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

کتاب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توسط کار گروه مکتب امام خمینی(ره) پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و جمعی از نویسندگان گردآوری و تدوین شده است. بیانیه گام دوم فعل راهبر و امام ماست. تراز، ولی فقیه، تراز جریان سازی اجتماعی و رهبری دینی است و اصل این بیانیه خودش دارد همین اتفاق را رقم می‌زند. بیانیه گام دوم یک فعل راهبردی است، لذا یکی از ضرورت‌ها بررسی ابعاد این بیانیه در افق راهبردی است.

اساساً گام دوم بودن این بیانیه به این معناست که گام اولی از یک مسیر طی شده و اکنون تحلیل‌ها و توصیه‌هایی برای ورود به گام دوم مورد نیاز است. این مسیر همان مسیر راهبردی انقلاب اسلامی است.

یکی از جدی‌ترین مسائلی که با آن روبرویم، فاصله ذهنی جامعه با رهبری است. فاصله‌ای که موجب می‌شود نوع کنش‌های ما با کنش‌های مورد توقع رهبری در بزنگاه‌های حساس و حیاتی تاریخ انقلاب متفاوت باشد. تا این «فهم» به وجود نیاید که چنین فاصله‌ای بین ما و ایشان وجود دارد، امیدی به تحقق بیانیه نیست. جوان مؤمن انقلابی باید در مدار تفکر و عقلانیت و اندیشه ویژه رهبری قرار گیرد تا بتواند در همان مدار حرکت و اقدام کند.

رهبر انقلاب می‌خواهند نوعی «خود آگاهی تاریخی و انقلابی» در ما ایجاد کنند تا دریابیم که در کدام نقطه‌ی تاریخی ایستاده‌ایم و به کجا می‌رویم و چه مسئولیت‌هایی بر عهده داریم. ایشان این بار به مناسبت چهل سالگی انقلاب، «ارزیابی‌های راهبردی» خود را درباره‌ گذشته‌ انقلاب و تجویز‌های راهبردی را درباره‌ آینده آن، در اختیار ما قرار داده‌اند.

ریشه بسیاری از مخالفت‌ها و همراهی نکردن‌ها و نق زدن‌ها به رهبری ندانستن طرح راهبردی انقلاب است. سخنان حضرت سید الشهدا از مدینه تا کربلا، مبین این است که علت اصلی عدم همراهی بسیاری از شیعیان با ایشان، قبول نکردن طرح ایشان و پیشنهاد طرح‌های جایگزین به ایشان است.

پاره‌های انسان‌شناسی جنگ و شهادت

کتاب «پاره‌های انسان شناسی جنگ و شهادت» به کوشش و ترجمه میثم مهدیار و سیروس ذوالفقاری منتشر شد. در این کتاب هشت مقاله ترجمه و یک تألیف در کنار هم قرار گرفته‌اند. وجه مشترک این مقالات علاوه بر قلمرو آنان، یعنی مقوله جنگ و مفهوم شهادت در ایران، روش آن‏‌هاست. عمده این مقالات ذیل روش نشانه‌شناسی و زیبایی‌شناسی انتقادی قرار می‌گیرند و در برخی از مقالات نویسندگان تلاش کرده‌اند رویکردی پدیدار‏شناسانه در فهم مقوله دفاع مقدس ، جنگ هشت‌ساله ایران از طریق تحلیل بازنمایی آن در ادبیات، هنر‌های تجسمی و نیز فرهنگ و هنر عامه اتخاذ کنند. در مقاله اول، «شهادت در فرهنگ سیاسی ایرانیان»، پیشینه مفهوم شهادت در ادبیات کلاسیک و معاصر و دیدگاه روشن‌فکران معاصر ایرانی بررسی شده است. مقاله دوم، «‏خاطرات رستگاری‌بخش: پرتره‌نگاری در مراسم یادبود»، به بررسی پیشینه پرتره‌نگاری در سنت شیعی و تداوم آن در دفاع مقدس پرداخته است. «‏هنر دیواری در ایران پس از انقلاب» عنوان مقاله سوم این مجموعه است که در آن سنت دیوارنگاری در ایران بعد از انقلاب و تطورات و نسبت آن با قدرت با بررسی نمونه‌هایی از آن در شهر تهران از سوی نویسنده تحلیل شده‌ است. «پوستر‌های ایرانی درباره جنگ ایران و عراق»، «‏مطالعات تمثیل‌شناسی بر روی پیکر شهدا»، «‏نقاشی‌های مربوط به جنگ و سفر زیارتی در ایران»، «‏تفاوت‌ها در نحوه نمایش تصاویر شهدا در فضا‌های خصوصی و عمومی جنوب تهران» عناوین دیگری از مقالات است.

مدینه‌النبی الگوی شهر اسلامی

کتاب مدینه النبی؛ الگوی شهر اسلامی در گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی و به قلم حجت‌الاسلام رضا کرمی سامان یافته به همت این دانشگاه و دفتر نشر معارف منتشر شده است. کاویدن در مفهوم و انگاره «شهر اسلامی» از این جهت قابل تأمل است که اساساً برخی شهر اسلامی را به جهت عدم انطباق با مصادیق تاریخی انکار کرده‌اند و عده‌ای نیز به جهت حاکمیت فکر غربی و عدم انطباق معیار‌های اسلامی در محتوای شهری با نمونه‌های غربی و کلاسیک منکر پدیداری شهر اسلامی شده‌اند. آن چه راست می‌نماید این است که باید به شهر اسلامی رویکردی «محتواگرایانه» داشت. در این رویکرد مجموع اقدامات شهری زاییده فرهنگ و باور‌های اسلامی دانسته می‌شود. در رویکرد «صورت‌گرا» نگاهی پوسته‌ای و ظاهری به شهر می‌شود؛ و نظرات «ساختارگرا» شهر را با عناصر و کالبد آن معرفی می‌کند. در رویکرد محتواگرا شهر همانند قالبی برای محتوا و مفاهیم اسلامی تبیین می‌شود. در تعریف شهر اسلامی با رویکرد محتواگرا، مفاهیم و باور‌ها جامه عمل پوشیده‌اند. این مفاهیم، محتوای کالبدی هستند که از پیشینه تاریخی، فرهنگی و اقلیمی بستر خود نشئت گرفته‌اند.

نتایج حاصل از تحلیل و ترکیب داده‌های جمع‌آوری شده در این پژوهش نشان می‌دهد که «توحید»، «قبله و جهت»، «سِلم و سَلام» و «وسعت و برکت» از مهم‌ترین ارکان شهر اسلامی می‌باشد. در این پژوهش از شواهد تاریخی برای اثبات شهر اسلامی بهره برده شده است. برون‌داد بررسی‌های این جستار نشان می‌دهد که «تغییر ذائقه شهروندی و سبک زندگی»، «حضور فعال جامعه نخبگی و اشرافیت عرب در مدینه» و «اعوجاجات حاکمیتی و انحرافات اجتماعی» از مهم‌ترین دلایل تغییر مدینه النبی به مدینه العرب بوده است. فشرده سخن اینکه؛ خواننده این نوشته فرایند تغییر محتوای شهر اسلامی در بستر تاریخ را می‌شناسد.

مجموعه فقهی علامحمد الحسین آل کاشف‌الغطا

مجموعه فقهی علامه محمد الحسین آل کاشف الغطا (قدس سره) در ۲۷ جلد به همت مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم چاپ و منتشر شد. این موسوعه در سه مجموعه کلامی، فقهی و متفرقات در مرکز احیای آثار اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حدود ۶۰ مجلد توسط محققان این مرکز در حال انجام است. مجموعه کلامی موسوعه علامه کاشف الغطاء در ۱۴ جلد در دی ماه ۱۳۹۶ منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت و مجموعه متفرقات (تاریخ، سیاسی و ادبی)، در سال آینده به چاپ خواهد رسید.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha