از توزیع ۵۵ هزار بسته معیشتی تا راه‌اندازی ۲۰ حسینیه مجازی در فارس
کد خبر: 3903200
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰

از توزیع ۵۵ هزار بسته معیشتی تا راه‌اندازی ۲۰ حسینیه مجازی در فارس

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی فارس در تشریح فعالیت‌های این ناحیه در ایام شیوع كرونا از توزیع 55 هزار بسته معیشتی در دو مرحله میان نیازمندان و اقشار آسیب‌دیده از شیوع كرونا و همچنین راه‌اندازی 20 حسینیه مجازی در دانشگاه‌های استان توسط دانشجویان بسیجی خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، سعيد یوسفی، فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی فارس ظهر امروز، 17 خردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینكه قریب 2 سال است كه مسئله‌محوری بنا و رویكرد برنامه‌های بسیج دانشجویی شده است، گفت: اخیراً نیز مقام معظم رهبری بر این قضیه تأكید كردند لذا از ابتدای كار طرح اعتلای بسیج دانشجویی را بر مبنای برنامه‌محوری آغاز كردیم.

وی با اشاره به شیوع كرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها ناشی از آن گفت: طی این ایام رویكرد فعالیت‌های ما به گونه‌ای شكل گرفت كه عارضه كرونا تأثیر آنچنانی بر این فعالیت‌ها نداشته باشد و بتوانیم مانند سابق در حوزه‌های دانشگاهی اثرگذار باقی بمانیم.

یوسفی با تصریح اینكه تاكنون برنامه‌های خوبی در این زمینه طرح‌ریزی شده است و امروز تقریباً در كشور برنامه‌های ما الگوساز شده‌ است، گفت: یكی از مباحث مهمی كه در طرح اعتلای بسیج دانشجویی اثرگذاری بیشتری دارد، بحث گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری دانشجویان است.

فرمانده بسیج دانشجویی فارس ادامه داد: با توجه به اینكه دانشگاه‌ها در ایام كرونا تعطیل شدند، نیاز بود كه تا رویكردهای برنامه‌ها و مراسم‌ها تغییر یابد كه با متناسب با اولویت‌های روز جامعه این كار انجام شد البته باید به این نكته هم دقت می‌كردیم كه پیش‌برندگی جریان دانشجویی باید حتماً حفظ شود زیرا دانشجو كنش‌گر اجتماعی است و تلاش شد تا در بسیج دانشجویی رنگ و بوی برنامه‌ها به سمتی رود كه بیشتر ساحت‌های مجازی را تحت تأثیر قرار دهد.

برپایی نشست‌های تخصصی رفع موانع تولید با حضور تولیدكنندگان بزرگ استان

وی با یادآوری سخنان مقام معظم رهبری در ایام نوروز گفت: در این سخنرانی معظم‌له بحث شعار سال را مطرح كردند و حتی در سخنرانی نیمه شعبان نیز تأكید كردند كه مبادا در گیر و دار اخبار سلامت از بحث جهش تولید غافل شویم؛ به‌همین دلیل نیروهای ما در مجموعه گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری در قرارگاه شهید احمدی‌روشن برنامه‌ریزی‌های خود را در این محور آغاز كرده و سلسله نشست‌هایی با عنوان «جهش» با محوریت پرداختن به موانع تولید با حضور تولیدكنندگان استان برگزار كردند كه تاكنون 8 تولیدكننده بزرگ استان در این نشست‌ها شركت كرده‌اند.

یوسفی، هدف از برگزاری این نشست‌ها را بررسی و تحلیل موانع و چالش‌های پیش‌روی حوزه تولید برشمرد و گفت: بازخوردهای مثبتی از برگزاری این نشست‌ها داشتیم و این برنامه و ایده‌پردازی و تولید برنامه با محوریت جهش تولید ادامه خواهد داشت و در فازهای بعدی شامل حضور مسئولان مرتبط با حوزه تولید خواهیم بود.

فرمانده بسیج دانشجویی فارس، همچنین بحث جنبش دانشجویی برای پیگیری مسائل بومی استان را یادآور شد و گفت: کاهش حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه‌ها منجر به کاهش سطح اثرگذاری مجموعه ما نشده است به‌عنوان مثال امروز به دلیل حواشی کارخانه قند فسا، بسیج دانشجویی با رئیس قوه قضائیه مکاتبه مستقیم داشته و برای رفع مشكلات كارگران آن اقداماتی را در حال پیگیری هستند.

وی با بیان اینكه بحث دیگر مطالبه‌گری ما در حوزه بین‌الملل است كه در این زمینه حركت‌های مثبتی هم انجام داده‌ و یك هسته بین‌المللی را در دانشگاه‌ها تشكیل داده‌ایم، گفت: در این هسته‌ها نشست‌های مختلفی با حضور افراد بین‌المللی نظیر دبیر كمیسیون دانشجویان جهان اسلام برگزار كردیم و نشست‌هایی نیز با حضور چهره‌های دانشگاهی با موضوعات بین‌المللی و مرتبط با گام دوم انقلاب و تسریع گفتمان مقاومت در منطقه را برپا خواهیم كرد.

یوسفی همچنین فعالیت‌های جنبشی و سیاسی بسیج دانشجویی را یادآور شد و گفت: تاکنون 25 برنامه و نشست مجازی را با موضوعات مختلف با حضور سخنرانان مطرح کشوری از جمله نمایندگان منتخب فارس و تهران برگزار کردیم كه بدنه دانشجویی استقبال خوبی از این برنامه‌ها می‌کنند و علی‌رغم اینکه دانشگاه‌ها تعطیل هستند، بازخورد خوبی داشته است.

فرمانده بسیج دانشجویی فارس همچنین از برگزاری انتخابات شورای تبیین مواضع این ناحیه از بسیج خبر داد و گفت: این شورا موضع‌گیری‌ها و جهت‌گیری‌های بسیج دانشجویی را مطرح می‌كند كه امسال این انتخابات برای اولین بار در كشور به‌صورت مجازی در فارس برگزار شد.

وی بیان كرد: در بحث آزاداندیشی مدل جدیدی داریم طرح‌ریزی می‌کنیم که دیروز یکی از برنامه‌های آن به‌صورت مجازی برگزار شد و شعارمان این است دانشگاه‌ها تعطیل هستند اما گفت‌وگو تعطیل نیست.

كرونا موجب بروز خلاقیت‌های خوبی میان دانشجویان شد

وی با تأكید بر اینكه كرونا نه تنها تأثیر منفی بر روی فعالیت‌های بسیج دانشجویی نداشته بلكه باعث بروز خلاقیت‌های خوبی نیز شده است، گفت: قبل از کرونا 72 جلسه مطالبه و پرسش و پاسخ با کاندیدای مجلس داشتیم و توانستیم در بحث شفاف‌سازی و انتخاب اصلح در انتخابات مجلس اقدامات خوبی انجام دادیم.

یوسفی، اجرای برنامه «كافه انتخابات» را از جمله این اقدامات برشمرد و گفت: در این برنامه كاندیدای مجلس حضور یافته و به سئوالات دانشجویان پاسخ گفتند و پاسخ‌های آنان را به‌صورت كلیپ در فضای مجازی در هر شهرستان به‌صورت گسترده منتشر كنیم كه نقش بسزایی در انتخاب‌های مردمی نیز داشت.

فرمانده بسیج دانشجویی فارس همچنین فعالیت‌های جهادی این ناحیه را یادآور شد و گفت: در ایام كرونا اقدامات جهادی بسیار خوبی انجام دادیم و در گام نخست قرارگاه مركزی مبارزه با كرونا در بسیج دانشجویی تشكیل شد و حتی قبل از ورود مسئولان، بسیج دانشجویی به‌صورت خودجوش با همكاری دانشجویان پزشكی در دو ورودی استان با برپایی ایستگاه سلامت، كار پایش را انجام می‌دادند كه یك هفته بعد دانشگاه علوم پزشكی شیراز به این قضیه ورود كرد.

فعالیت گروه‌های جهادی در ایام كرونا

وی، ضدعفونی معابر توسط 100 گروه جهادی در قالب گرو‌ه‌های 15 نفری را از دیگر فعالیت‌های بسیج دانشجویی در ایام كرونا برشمرد و گفت: همچنین 10 كارگاه تولید ماسك توسط بسیج دانشجویی در سطح استان راه‌اندازی شد كه تاكنون 250 هزار ماسك را تولید كرده‌ایم.

یوسفی با بیان اینكه برای این كار به دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز كمك‌هایی ارائه دادیم، گفت: كارگاهی با حضور 100 نفر از دانشجویان برای كمك به یكی از شركت‌های شهرك صنعتی تولید ماسك راه‌اندازی شد كه 200 هزار ماسك نیز در این كارگاه تكمیل و تحویل علوم پزشكی برای توزیع در بیمارستان‌ها شد.

تولید 3 هزار گان در دو كارگاه متعلق به بسیج دانشجویی، تولید بیش از 3 هزار لیتر مواد ضدعفونی‌كننده، تهیه و تویع 6 هزار بسته بهداشتی شامل مواد ضدعفونی‌كننده، ماسك و دستكش توسط گروه‌های جهادی از دیگر فعالیت‌هایی بود كه وی از آن‌ها نام برد.

وی همچنین از فعالیت 2 گروه جهادی برای تولید آب‌میوه‌های طبیعی در بیمارستان‌های درگیر با كرونا در شیراز خبر داد و گفت: در بحث كمك‌های مؤمنانه نیز در دو سطح ورود كردیم كه در یك سطح از ظرفیت نهادهای مختلفی مثل قرارگاه استانی ستاد اجرایی فرمان امام كمك گرفتیم و در این راستا 40 هزار بسته معیشتی كه هر كدام ارزشی به میزان 250 هزار تومان داشت را تهیه و توسط گروه‌های جهادی میان نیازمندان توزیع كردیم.

فرمانده بسیج دانشجویی فارس ادامه داد: در سطح دوم 15 هزار بسته معیشتی را خودمان با كمك خیران در ماه مبارك رمضان تهیه و میان اقشار آسیب‌دیده از شیوع كرونا توزیع كردیم.

بخشش 700 میلیون تومانی اجاره بها

وی با بیان اینكه همچنین بسیج دانشجویی در ایام كرونا حدود 700 میلیون تومان بخشش اجاره بها را رایزنی کرده است، دیگر فعالیت‌های این ناحیه را یادآور شد و گفت: در بحث پژوهش و فناوری نیز یكسری اقدامات برنامه‌محوری را دنبال كردیم به‌عنوان مثال در 6 ماه گذشته طرح «شمسا» در دو بخش عمومی و تخصصی اجرا شد كه به‌ جمع‌اوری نظام مسائل استان و مواجهه تخصصی با این مسائل اختصاص داشت و محوریت آن نیز با بخش پژوهشی است.

یوسفی با تصریح اینكه برای این كار یكسری هسته‌اهی علمی نیز تشكیل شدند، گفت: همچنین هسته‌های علمی دانشگاه‌ها در بحث پژوهش و فناوری مورد حمایت بسیج دانشجویی قرار می‌گیرد كه دو نوع حمایت می‌توانیم از آنان انجام دهیم كه شامل هم معرفی به مراكز به تولیدی و هم استفاده دانشجویان علاقه‌مند به كارهای پژوهشی از امكانات بسیج دانشجویی است.

وی از راه‌اندازی دو مرکز تحقیقاتی دانشجویی با موضوع علوم انسانی و تغذیه خبر داد و گفت: در بحث مسائل پژوهشی و علمی در حوزه کرونا جلسات تخصصی را به‌صورت مجازی برگزار کردیم که تقریباً به نوعی در کشور منحصر به فرد بود علاوه بر این‌ها از موضوع فرهنگ در ایام شیوع كرونا نیز غافل نبودیم زیرا فرصت‌های زیاد فرهنگی این ایام پیش‌روی جامعه ما قرار داد تا خرده فرهنگ‌ها را اصلاح كنیم.

فرمانده بسیج دانشجویی فارس تأكید كرد: علاوه بر این‌ها در حوزه پژوهشی در بحث کرونا، پژوهش مفصلی انجام شد که اثرات کرونا در حوزه‌های مختلف فارس را ارائه می‌دهد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینكه مدیریت کار تربیتی، مدیریت رشد و کادرسازی ماست که تقریباً در همه دانشگاه‌ها فعال است و فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد، گفت: یکی از برنامه‌های خاصی که در این مدیریت دنبال می‌شود بحث برگزاری دوره‌های طرح ولایت است كه تاكنون یك هزار و 450 نفر از دانشجویان فارس در این دوره ثبت‌نام كرده‌اند و فرایند مصاحبه آنان در حال انجام است.

راه‌اندازی مدرسه «مكتب» در دانشگاه‌های فارس

یوسفی همچنین از مشاركت 7 هزار نفری دانشجویان در دوره‌های خط امام كه تاكنون 100 دوره آن برگزار شده است، خبر داد و گفت: همچنین مدرسه تشکیلاتی با عنوان «مکتب» را راه‌اندازی كردیم كه رویكرد آن تقویت كار تشكیلاتی در دانشگاه‌هاست و 70 نفر از دانشجویان در این مدرسه در حال فعالیت هستند و 15 مدرسه نیز در سال جاری در نظر گرفتیم که همه شاخص‌های تشکیلات قوی را در آن اجرا می‌کنند.

فرمانده بسیج دانشجویی فارس، فعالیت 200 گروه تربیتی تشكیلاتی در دانشگاه‌های استان را یادآور شد و گفت: این گروه‌ها با مدل صالحین بسیج و بومی‌سازی دانشگاهی برگزار می‌شوند.

وی با بیان اینكه در حوزه فرهنگ‌سازی از نمایندگان استان درخواست كردیم تا قانون تسهیل ازدواج جوانان را احیا كنند كه آنان نیز در اولین گام خود این كار را انجام دادند، به دیگر فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی این ناحیه از بسیج اشاره كرد و گفت: برگزاری جشنواره قرآنی ترنم وحی یكی از فعالیت‌هایی است كه هر ساله توسط بسیج دانشجویی برگزار می‌شود كه تاكنون مرحله مقدماتی آن برگزار شده و طی روزهای آتی شاهد برگزاری مرحله استانی آن خواهیم بود.

یوسفی، برپایی جشنواره هنری ققنوس، جشنواره نشریات دانشجویی، مسابقات هنری با موضوعات شعار سال، مسابقه كاتبان وحی شامل آموزش خوشنویسی و كتابت آیات وحی، برپایی 15 عنوان برنامه مرتبط با هفته معلم را از دیگر فعالیت‌های بسیج دانشجویی برشمرد.

فرمانده بسیج دانشجویی فارس همچنین از راه‌اندازی 20 حسینیه مجازی در ایام كرونا در دانشگاه‌های استان خبر داد و گفت: هیئت‌های دانشجویی كه هر هفته برنامه‌های خود را برگزار می‌كردند در ایام كرونا برنامه‌های خود را در فضای مجازی دنبال كردند.

انتهای پیام
captcha