خدمات بیمه سلامت برای بیماران کرونایی / حذف تدریجی دفترچه‌های بیمه
کد خبر: 3903153
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
موهبتی تشریح کرد؛

خدمات بیمه سلامت برای بیماران کرونایی / حذف تدریجی دفترچه‌های بیمه

مدیرعامل بیمه سلامت کشور با اشاره به اجباری شدن استحقاق‌سنجی بیمه‌شدگان از ابتدای تیرماه، خدمات این سازمان در زمان کرونا را برای بیماران مبتلا به این ویروس تشریح کرد.

خدمات بیمه سلامت برای بیماران کرونایی/ حذف تدریجی دفترچه‌های بیمهمحمدطاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه استحقاق‌سنجی به دلیل کرونا، اجباری شده است، گفت: افرادی که دفترچه بیمه دارند می‌توانند برای تمدید دفترچه بیمه، مراجعه حضوری نداشته باشند. اعتبار این دفترچه‌ها تا اول تیرماه به صورت خودکار تمدید شده است.

وی افزود: از این پس نیز نیازی نیست که بیمه‌شدگان به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و دفترچه‌های خود را تمدید کنند. آن‌ها می‌توانند کد ملی خود را به پایگاه بیمه‌شدگان سازمان بیمه سلامت اعلام کنند و این پایگاه تأیید می‌کند که آیا این شخص بیمه شده است یا خیر. این اقدام برای الکترونیک شدن، حذف تدریجی دفترچه‌ها و استحقاق‌سنجی لازم است؛ ضمن اینکه از ابتدای تیرماه استحقاق‌سنجی بیمه‌شدگان اجباری می‌شود. به هیچ وجه از نسخه الکترونیک عقب‌نشینی نمی‌کنیم، اما باید مشکلات آن را با شرکای کاری خود مانند نظام پزشکی، انجمن‌های پزشکی و دیگر ارائه‌دهندگان خدمات سلامت و نیز دیگر عوامل مؤثر را همچون استانداران، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و فرمانداران مطرح و موانع و مشکلات برطرف کنیم.

موهبتی با بیان اینکه ستاد سازمان بیمه سلامت ایران وظیفه پاسخگویی بر روند اجرای برنامه‌ها به خصوص در حوزه پروژه‌های الکترونیک را برعهده دارد، اظهار کرد: باید برای انجام دقیق و به موقع این اقدامات از تمام انرژی خود بهره گیریم. هر اقدامی که سازمان بیمه سلامت ایران انجام می‌دهد در قالب این برنامه خواهد بود و لازم است که تمام مدیران به طور کامل بر موضوعات مختلف به خصوص سازمان الکترونیک نظارت و با پیگیری دقیق پیشرفت کار را رصد کنند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با ذکر اینکه فردی که برای کرونا مراجعه می‌کند به محض اینکه کرونای او مثبت شد، بر روی تخت بیمارستان بیمه می‌شود، تصریح کرد: بیمه شدن افراد روی تخت بیمارستان تا پیش از شیوع کرونا حذف شده بود، اما از زمان شیوع این بیماری این روند مجدداً احیا شد؛ لذا از زمان بستری فرد کرونایی تا ترخیص او تا ۹۰ درصد هزینه‌ها از طریق دفترچه بیمه پرداخت می‌شود.

موهبتی با بیان اینکه براساس قانون برنامه ششم، مقوله‌ای با عنوان پوشش اجباری سلامت همگانی را برای مردم در نظر داریم، ادامه داد: در این برنامه براساس توان مالی افراد یا ساز و کار ارزیابی وسع، کل یا بخشی از حق بیمه از سوی دولت پرداخت خواهد شد. تاکنون حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر درخواست ارزیابی وسع کردند و بخش قابل توجهی از کسانی که تقاضای بیمه رایگان داشتند، از این پوشش بهره‌مند شدند. تاکنون دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برای ارزیابی وسع مراجعه کردند که از این تعداد یک میلیون و ۹۵۰ هزار نفر در دهک‌های پایین تعیین شدند که حدود ۵۳ درصد از کسانی را تشکیل می‌دهند که باید به شکل رایگان بیمه شوند. اکنون حدود ۴۵۰ هزار نفر دفترچه رایگان را اخذ کرده‌اند و برای اولین بار حدود ۵۰۰ هزار بیمه‌پرداز داریم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از کاهش زمان پاسخ ارزیابی وسع برای بیماران کرونایی به ۲۴ ساعت خبر داد و گفت: در پی هماهنگی‌ با وزارت رفاه و با هدف حمایت از بیماران کرونایی، زمان یک ماهه ارزیابی وسع این بیماران به ۲۴ ساعت کاهش یافت.  این بیماران شامل ۱۰ روز دوره انتظار هم نمی‌شوند و به محض بستری برای آن‌ها دفترچه بیمه سلامت صادر می‌شود.
انتهای پیام
captcha