دو مشکل اصلی فعالیت‌های قرآنی / داشتن نگاه چندبعدی لازمه عضویت در کمیسیون فرهنگی است
کد خبر: 3903149
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
حجت‌الاسلام نیک‌بین بیان کرد:

دو مشکل اصلی فعالیت‌های قرآنی / داشتن نگاه چندبعدی لازمه عضویت در کمیسیون فرهنگی است

نماینده مجلس یازدهم با تأکید بر ضرورت حاکمیت نگاه فرهنگی بر مدیران و مسئولان کشور به منزله اولین گام تحول در حوزه فرهنگ، گفت: حوزه فعالیت‌های قرآنی نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای حوزه فرهنگ از دو مشکل اساسی نداشتن متولی مشخص و موازی‌کاری فراوان رنج می‌برد که منجر به این شده که هیچ نهادی در این زمینه پاسخگو نباشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین جواد نیک‌بین

حجت‌الاسلام و المسلمین جواد نیک‌بین، نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد در مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره چرایی تأکید رهبر معظم انقلاب برای توجه مجلس به حوزه فرهنگ در کنار اقتصاد به عنوان اولویت‌های اصلی مجلس گفت: اقتصاد کشور زمانی نجات پیدا می‌کند که فرهنگی باشد. منظور این است که پیوست‌های فرهنگی در اقتصاد مد نظر قرار گیرد و تا زمانی که این اتفاق به درستی نیفتد، اقتصاد لیبرالی بر کشور حاکم خواهد بود.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: در این وضعیت اقتصاد با مدل توسعه غربی، نه الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی، عجین می‌شود که خروجی عملی این نوع توسعه اقتصادی، له شدن فرهنگ و به ویژه فرهنگ دینی است، لذا مجلس باید در همه پروژه‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی کشور پیوست فرهنگ دینی آن را لحاظ کند و دولت هم آن را اجرا کند، وگرنه حوزه فرهنگ دینی به تدریج مهجور و مظلوم و فرهنگ لیبرالی و غربی متناسب با توسعه غربی بر فضای فرهنگی کشور حکمفرما می‌شود.

حاکم نبودن نگاه فرهنگی بر مدیران

حجت‌الاسلام نیک‌بین درباره دو عامل کاهش بودجه و ضعف کارکردی و مدیریتی نهادهای فرهنگی به عنوان مشکلات اصلی حوزه فرهنگ گفت: قطعاً مشکل اصلی حوزه فرهنگ بودجه نیست. به عبارتی نگاه‌های مسئولان و متولیان امر در حوزه‌های مختلف باید به حوزه فرهنگ تغییر کند و این مشکل تنها با افزایش بودجه برطرف نمی‌شود. ممکن است بودجه نهادهای فرهنگی افزایش یابد، اما اتفاق خاصی رخ ندهد. البته بودجه بخش مهمی از کار است اما در درجه اول باید نگاه‌های فرهنگی بر مدیران و مسئولان حاکم شود تا فرهنگ از یک موضوع حاشیه‌ای و فرعی به دغدغه و موضوع اصلی و بنیانی تبدیل شود.

حجت‌الاسلام نیک‌بین درباره مشکل اصلی در حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور گفت: در حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور فاقد یک متولی اصلی و مشخص امور قرآنی است. رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته فرمودند که باید ده میلیون حافظ قرآن تربیت شود. اما کدام نهاد وظیفه تربیت حافظ و قاری قرآن را برعهده دارد؛ سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه قم، سازمان اوقاف یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؟ در واقع مشخص نیست کدام نهاد فرهنگی متولی این امر است. لذا اولین اشکال در فعالیت‌های قرآنی، نبود متولی مشخص است.

وی ادامه داد: اشکال دوم در حوزه فرهنگی و علی‌الخصوص حوزه فعالیت‌های قرآنی موازی‌کاری فراوان است. مجموعه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی اعم از وزارت فرهنگ و ارشاد، حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف در کنار سایر نهادهای فرهنگی می‌خواهند این کارها را انجام دهند و در نهایت هیچ کس پاسخگو نیست. لذا برای سروسامان دادن به این حوزه باید از موازی‌کاری فرهنگی پرهیز کرد.

مجلس یازدهم موضوع فرهنگ را جدی گرفته است

حجت‌الاسلام نیک‌بین درباره پیش‌بینی خود از جایگاه کمیسیون فرهنگی در مجلس یازدهم گفت: کمیسیون فرهنگی وضعیت خوبی در این مجلس دارد و استقبال نمایندگان از این کمیسیون بیش از حد نصاب بوده و این نشانه آن است که مجلس یازدهم موضوع فرهنگ را جدی‌تر از مجالس قبلی گرفته و به نظر می‌رسد در این دوره هم مصوبات بهتری در این حوزه انجام بگیرد و هم وضعیت تعیین و تخصیص بودجه فرهنگی مطلوب‌تر از قبل شود.

حجت‌الاسلام نیک‌بین درباره ویژگی کمیسیون فرهنگی و اعضای آن گفت: کسانی می‌توانند در کمیسیون فرهنگی به طور مؤثر ایفای نقش کنند که از یک آگاهی و جامعیت نسبی در تمامی حوزه‌ها برخوردار باشند. در واقع کمیسیون فرهنگی با کمیسیون عمران متفاوت است. حوزه فرهنگ نیازمند آگاهی از مسائل اقتصادی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی است و حتی فرهنگ ضلعی از پازل مسائل و مشکلات کشور در حوزه‌های انرژی، عمران و کشاورزی تلقی می‌شود. لذا اعضای کمیسیون فرهنگی باید در حد معقول به تمام مسائل کشور اشراف داشته باشند.

انتهای پیام
captcha