تعجیلی در بازگشایی مؤسسات قرآنی نداشته باشیم / ضرورت توجه به بهداشت اماكن مذهبی
کد خبر: 3902552
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰

تعجیلی در بازگشایی مؤسسات قرآنی نداشته باشیم / ضرورت توجه به بهداشت اماكن مذهبی

مدیرعامل اتحادیه تشكل‌های قرآنی فارس با بیان اینكه باید با مسائل منطقی برخورد كنیم، گفت: نباید تعجیلی برای بازگشایی مجدد مؤسسات و تشكل‌های قرآنی و حتی مساجد داشته باشیم و بهانه دست معاندین دین و نظام اسلامی دهیم.

محمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه تشكل‌های قرآن و عترت فارس، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به تداوم تعطیلی مؤسسات قرآنی از ابتدای شیوع كرونا تاكنون گفت: نباید تعجیلی برای بازگشایی مجدد مؤسسات و تشكل‌های قرآنی و حتی مساجد داشته باشیم.

وی افزود: نباید بهانه دست معاندین دین و نظام اسلامی دهیم كه اگر اتفاقی افتاد بگویند در فلان مسجد یا مؤسسه قرآنی كرونا شیوع پیدا كرد، اگر چنین اتفاقی افتد مردم از مسجد و مؤسسات قرآنی دور می‌شوند. در این قضیه باید محتاط عمل كنیم، در مسائل بهداشتی واقعیت‌هایی را باید قبول كنیم كه مساجد و اماكن مذهبی در این قضیه ضعیف هستند، زیرا رعایت دقیق اصول بهداشتی نیاز به هزینه‌های زیادی دارد و مساجد و اماكن مذهبی دارای این همه هزینه نیستند.

هزینه ماهانه مساجد برای تهیه مواد ضدعفونی‌

اسلامی بیان كرد: اگر مسجدی واقعاً بخواهد شرایط بهداشتی و ایده‌آلی را در مقابله با كرونا به وجود آورد، باید مواد ضدعفونی‌ را مقابل درب ورودی مسجد بگذارند تا مردم از آن‌ استفاده كنند و هزینه تهیه همین مواد حداقل روزی 300 هزار تومان و در ماه نزدیک به 6 تا 7 میلیون تومان خواهد شد. اكنون سؤال اینجاست مگر مساجد یا اماكن مذهبی ما چقدر درآمد دارند كه بخواهند ماهانه این مبلغ را فقط برای مواد ضدعفونی‌كننده هزینه كنند.

مدیرعامل اتحادیه تشكل‌های قرآنی فارس با بیان اینكه برای رعایت موارد بهداشتی دیگر نظیر فرش، نظافت مسجد، مهر و تهویه مسجد نیز نیاز به هزینه‌های دیگری داریم، گفت: باید بحث بهداشت اماكن مذهبی را جدی بگیریم كه این كار هم چندین راهكار دارد.

وی راهكار نخست را اختصاص ردیف بودجه‌ای برای تأمین موارد بهداشتی در مساجد و اماكن مذهبی دانست و گفت: مردم هم می‌توانند به این قضیه كمک كنند.

اسلامی با بیان اینكه این مشكل در مؤسسات قرآنی و هیئت‌های مذهبی هم وجود دارد، گفت: در كنار این‌ موارد باید آموزش‌های لازم كه به روز هستند را به مخاطب خود ارائه دهیم، به‌عنوان مثال كرونا نیاز به آموزش برای معاونان، مدیر و ملعم مدرسه دارد.

شیوه زندگی در شرایط كرونا نیاز به آموزش دارد

مدیرعامل اتحادیه تشكل‌های قرآنی فارس بیان كرد: اصولاً شیوه زندگی در این شرایط نیاز به آموزش دارد كه این اطلاع‌رسانی را به خوبی انجام داده‌ایم و اكنون نیاز است كه آموزش‌ها را به روز كنیم یعنی باید زندگی كرونایی را تجربه كرده و با آن كنار بیاییم و همه این‌ها نیازمند آموزش در فضای مجازی و واقعی است و باید بر روی آن سرمایه‌گذاری كرده و تلاش كنیم.

وی در خصوص مؤسسات قرآنی هم گفت: نمی‌توانیم در این شرایط بگوییم چون فعالیت اماكن مختلف آغاز شده است، مؤسسات قرآنی هم فعالیت خود را از سربگیرند. شرایط اقتصادی مردم سخت شده است و اكنون حتی اگر تمام اصناف بازگشایی شوند، حداقل 4 ماه طول می‌كشد كه زندگی مردم به روال عادی بازگردد و حداقل دو سال هم طول می‌كشد كه مردم از این وضعیت اقتصادی برگردند و به جایگاه قبلی خودشان برسند و این‌ها مسائلی است كه باید به‌صورت منطقی به آن نگاه كرد و برای آن هم راهكارهای متعددی پیدا كرد.

انتهای پیام
captcha