رؤیت هلال ماه شوال تنها با ابزارآلات دقیق نجومی میسر خواهد بود
کد خبر: 3901016
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲

رؤیت هلال ماه شوال تنها با ابزارآلات دقیق نجومی میسر خواهد بود

مسئول مرکز نجوم و رصدخانه حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز با بیان اینکه امسال کار رصد هلال ماه شوال سخت خواهد بود، گفت: این کار تنها با ابزارآلات دقیق نجومی میسر خواهد بود.

محمدرضا اسفندی، مسئول مرکز نجوم و رصدخانه حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به تبیین آخرین وضعیت رصد هلال ماه شوال پرداخت و گفت: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم انجام فعالیت‌های گروهی، امکان اعزام گروه‌های رصدی به مناطق مختلف استان و ارتفاعات وجود نداشت، به همین دلیل در مرکز رصدخانه حرم مطهر آستانه کار رصد ماه شوال را انجام می‌دهیم. 

وی افزود: هلال ماه‌های قمری هر کدام شرایط خاصی دارند و اگر بخواهیم هلال ماه شوال با هلال ماه رمضان مقایسه کنیم، باید بگوییم که رؤیت هلال ماه رمضان امسال بسیار ساده بود و بدون استفاده از ابزارهای نجومی قابل رؤیت بود اما برای هلال ماه شوال چنین شرایطی حکم‌فرما نیست و هلالی امروز برای رویتش اقدام خواهد شد، تنها با ابزارآلات نجومی قابل رؤیت خواهد بود و  به‌هیچ عنوان با چشم غیرمسلح قابل رؤیت نخواهد بود.

اسفندی با بیان اینکه رؤیت هلال ماه شوال امسال کار بسیار سختی است، گفت: دلیل این مسئله آن است که هلال ماه از لحظه غروب خورشید تا لحظه غروب خود هلال یک زمانی را در زمانی بالای افق قرار دارد که به این زمان مکث ماه می‌گوییم که این مکث بین 40 تا 45 دقیقه به طول می‌انجامد و این هلال در افق خواهد بود و باید در این فرصت بتوانیم با ابزارآلات نجومی این هلال را شکار کنیم.

وی با تصریح اینکه هلال ماه شوال امسال ارتفاع خیلی کمی از افق شیراز دارد و این خودش کار را سخت می‌کند، گفت: وقتی که ارتفاع هلال ماه کم باشد لحظه غروب خورشید ممکن است به دلیل وجود گرد و غبار یا تشکیل ابرهای محلی، رؤیت هلال کمی سخت‌تر شود اما اگر افقی عاری از گرد و غبار و صاف داشته باشیم این هلال با ابزارآلات نجومی و تلسکوپ قابل رؤیت خواهد بود.

مسئول مرکز نجوم و رصدخانه حرم سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورت داشتن افقی صاف و عاری از گرد و غبار این هلال با تلکسوب قابل رؤیت خواهد بود.

وی با بیان اینکه به احتمال زیاد فردا اول ماه شوال خواهد بود، گفت: تمام گروه‌هایی که زیر نظر ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اقدام به رؤیت هلال ماه می‌کنند، نتیجه کار خودشان اعم از رؤیت یا عدم رؤیت هلال ماه را به این ستاد اعلام کرده و در آنجا گزارش‌ها جمع‌بندی و بررسی شده و در اولین فرصت به سمع و نظر ملت ایران خواهد رسید.

اسفندی در پایان بر این نکته تأکید کرد: در خصوص اینکه فردا اول شوال خواهد بود یا خیر باید صبر کنیم تا نتیجه کار گروه‌های رؤیت هلال تا یک تا دو ساعت بعد از غروب خورشید بررسی و اعلام نظر شود.

انتهای پیام
captcha