مرز دوستی‌ها در قرآن / حزب‌الله واقعی کیست
کد خبر: 3900836
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۸

مرز دوستی‌ها در قرآن / حزب‌الله واقعی کیست

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس به بیان نکاتی درباره مرز دوستی‌ها در قرآن کریم با ذکر آیه 22 سوره مجادله پرداخت و گفت: باید برای دوستی‌ها و روابطمان مرزی تعریف و مشخص کنیم که با چه کسانی باید مراوده کرد و تا کجا باید با مردم بود و همراهی‌شان کرد.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، بامداد امروز، 3 خردادماه، در سلسله‌مباحث اخلاقی در قرآن که در فضای مجازی منتشر می‌شود، به بیان نکاتی درباره مرز دوستی‌ها در قرآن کریم پرداخت و گفت: باید برای دوستی‌ها و روابطمان مرزی تعریف و مشخص کنیم که با چه کسانی باید مراوده کرد و تا کجا باید با مردم بود و همراهی‌شان کرد.

وی به آیه 22 سوره مجادله اشاره کرد و ادامه داد: «لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُولَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُولَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ قومى را نيابى كه به خدا و روز بازپسين ايمان داشته باشند [و] كسانى را كه با خدا و رسولش مخالفت كرده‏‌اند هر چند پدرانشان يا پسرانشان يا برادرانشان يا عشيره آنان باشند دوست بدارند در دل اينهاست كه [خدا] ايمان را نوشته و آنها را با روحى از جانب خود تاييد كرده است و آنان را به بهشت‌هايى كه از زير [درختان] آن جويهايى روان است در مى‌آورد هميشه در آنجا ماندگارند خدا از ايشان خشنود و آن‌ها از او خشنودند اينانند حزب خدا آرى حزب خداست كه رستگارانند.» خداوند در این آیه نکته‌ای را به پیامبر(ص) بیان می‌فرماید که به جمعیتی برخورد نمی‌کنی که حقیقتاً به خدا و روز قیامت معتقد باشند، یعنی توحید و معاد آنان قوی باشد، اما از آن طرف با دشمنان خدا دوستی کنند.

مؤمن واقعی با دشمن خدا و پیامبر دوست نمی‌شود

وی با تأکید بر اینکه مؤمن واقعی با دشمن خدا و پیامبر(ص) رفیق نمی‌شود و با آنان دوستی نخواهد کرد، گفت: عبارت اشتباهی که بر زبان برخی از مردم جاری است که می‌گویند عیسی به دینش موسی هم به دینش و اگر ما با دیگران در ارتباط هستیم، هر کدام کار خود را می کنیم؛ این تعبیر اشتباهی است و قرآن این را نفی می‌کند. من اگر خدا را قبول دارم و به پیامبر ایمان دارم و به روز جزا معتقدم نباید با کسانی که با خدا و پیامبر زاویه دارند، دوستی کنم.

مدیر مدرسه علمیه منصوریه شیراز بیان کرد: در ادامه آیه خداوند 4 گروه را نام می‌برد که حتی این‌ها که از نزدیک‌ترین افراد به ما هستند، اگر با خدا زاویه داشته باشند، مؤمن واقعی و حقیقی نباید با آنان دوستی کند و گروه نخست پدران هستند. ما محبت به پدر را برای خدا قائلیم و احترام به پدر، به احترام  خداست، گرچه اسلام به ما اجازه بی احترامی به والدین را حتی والدین کافر نمی‌دهد و می‌گوید با پدرت باش ولو اینکه کافر است تا جایی که حرمت دین و پیامبر (ص) شکسته نشود.

حدائق گروه دوم را فرزندان برشمرد و در این رابطه پسر حضرت نوح(ع) را یادآوری کرد و گفت: در لحظات آخر هرچه نوح فرزندش را صدا می‌زد تا نجات یابد اما او تمرد می‌کرد و آیه نازل شد: «...إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ...؛... در حقيقت از كسان تو نيست...» (آیه 46، سوره هود) و ادامه داد: ما تا کجا باید پای فرزندان خود بایستیم؟ تا جایی که این‌ها با خدا و پیامبر همراهی می‌کنند نه جایی که دشمن خدا و پیامبر شده‌اند.

وی با تصریح اینکه دسته سوم در آیه 22 سوره مجادله، برادران و خواهران هستند، افزود: ما با خواهران و برادران خود بسیار نزدیک هستیم و اینان برایمان احترام دارند اما ما برای خدا احترام می‌گذاریم نه بیش از خدا. اگر خواهر یا برادر کسی با خدا دشمنی کرد قطعاً ما به احترام خدا باید از او فاصله بگیریم.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس دسته چهارم را خانواده و فامیل و طایفه و بستگان برشمرد و گفت: اگر این‌ها از خدا بریدند و دشمن خدا و پیامبر شدند، ما که مؤمن به خدا و قیامت هستیم باید به احترام خدا از این افراد فاصله بگیریم و جدا شویم. این 4 گروه معمولاً نزدیکترین گروه‌ها به انسان‌ها هستند یعنی پدران، فرزندان، برادر و خواهرها و فامیل و طایفه. خداوند می‌فرماید: «... أُولَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ...؛ ... در دل اينهاست كه [خدا] ايمان را نوشته...»، اگر کسی اینگونه عمل کرد و برای خدا از نزدیکترین کسانش که با خدا دشمنی می‌کنند، فاصله گرفت، این نتیجه همان ایمانی است که در قلبشان قرار گرفته است که خداوند وعده بهشت ماندگار را به آنان می‌دهد. خداوند تأکید می‌کند که این افراد را به پاداش اینکه برای خدا از نزدیک‌ترین کسان خود، که با خدا و پیامبر دشمنی می‌کنند، فاصله گرفتند، در «...جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ...؛ ... بهشتهايى كه از زير [درختان] آن جويهايى روان است....»  قرار خواهد داد و خدا از این‌ها راضی است و این‌ها هم از خدا خشنودند و اگر کسی چنین شد حزب‌الله واقعی است که رستگاران حقیقی هم هستند.

این خطیب برجسته استان فارس به ذکر نکاتی ذیل آیه 22 سوره مجادله پرداخت و گفت: در وجود انسان، اضداد جمع‌شدنی نیست، یعنی در یک دل بگوییم هم محبت خدا و هم محبت دشمنان خدا را جمع کنیم، شدنی نیست. امام صادق(ع) فرمود که قلب حرم خداست و در حرم خدا غیرخدا را راه ندهیم.

وی با بیان اینکه دوستی و مودت با دشمنان خدا انسان را به سمت‌وسوی گرایش‌های اخلاقی، عملی و فکری که آن‌ها دارند، سوق می‌دهد، گفت: برخی‌ها سئوال می‌پرسند که چرا می‌گویند با گنهکار رفاقت نکنیم. امام رضا(ع) در این رابطه فرمودند مجالست و گفت‌وگو و دوستی با افراد آلوده و گنهکار و بیگانه با خدا، موجب می‌شود، طبع شما بدی آن‌ها را بدزدد، اما خودتان متوجه نمی‌شوید و زمانی گفتار و رفتار و عملکرد آن‌ها تدریجاً در شما تأثیر ایجاد می‌کند و بعد از سال‌ها به خود می‌آیید می‌بینید کاری می‌کنید که سابقاً انجام نمی‌دادید و حرف‌هایی می‌زنید که سابقاً بر زبان شما جاری نمی‌شد، در گذشته برای شما واجبات خیلی پررنگ بود اما اکنون انجام واجبات برای شما علی‌السویه شده است. 

روابطمان براساس رضایت خدا باشد 

حدائق اظهار کرد: همچنین، روابط باید بر اساس رضایت خدا باشد. طراز خداست و آنچه را خدا می‌پسندند باید انجام دهیم؛ نزدیکان خودمان را مانند فرزندان، پدران، مادران، فامیل و بستگان خود را برای خدا دوست می‌داریم نه بیش از خدا، خدا را برای این‌ها نباید دوست داشت و این‌ها را باید برای خدا دوست داشت.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس ادامه داد: قطعاً در روابط خانوادگی و صله‌رحم‌ها خط قرمزهایی وجود دارد که آن خط قرمزها گناهان است تا مبادا در جلسات صله رحم معصیت و نافرمانی نباید اتفاق افتد. در شب عروسی حرمت دین و ارزش‌ها نباید شکسته شود و این تعبیر غلط را که یک شب هزار شب نمی‌شود نباید به منزله توجیهی برای ارتکاب گناه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه ارزش ایمان به ثبات آن است، گفت: خداوند در آیه مذکور می‌فرماید: «...كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ ...؛...در دل اينهاست كه [خدا] ايمان را نوشته...» اگر این‌گونه درخشیدید ما ایمان را در قلب شما ثابت می‌کنیم و دیگر ایمان در قلب شما مقطعی و موردی نمی‌شود و همیشه و در هر حالی شما با ایمان هستید و قطعاً اگر ایمانمان پایدار و استوار باشد، دریافت‌های الهی شامل حال ما خواهد شد. بنابراین، حزب‌الله واقعی از منظر قرآن، کسی است که با دشمن خدا دوست نمی‌شود.

 

انتهای پیام
captcha