چرا باید روز قدس را گرامی داشت / تكلیف‌گرا باشیم
کد خبر: 3899926
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۹

چرا باید روز قدس را گرامی داشت / تكلیف‌گرا باشیم

یكی از سؤالاتی كه ممكن است به خصوص برای نسل امروز مطرح شود این است كه چرا باید روز قدس را گرامی بداریم و اصلاً فلسفه گرامیداشت چنین روزی چیست؟

در سال 1358 بنیانگذار كبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به ‌منظور حمایت از مسلمانان فلسطین روز قدس نام‌گذاری كرد و از مسلمانان جهان خواست که برای كوتاه كردن دست غاصبان رژیم صهیونیستی و پشتیبانان آن، به یكدیگر بپیوندند.

قریب 41 سال از آن روز می‌گذرد و از آن تاریخ به بعد هر ساله در آخرین جمعه ماه رمضان، شاهد برگزاری مراسم‌ و راهپیمایی روز جهانی قدس بودیم و در طول این مدت رفته‌رفته گرامیداشت این روز در بیش از 80 كشور نیز برگزار شد.

اما حكایت امسال با تمام سال‌های گذشته متفاوت است و مراسم‌ راهپیمایی به دلیل شیوع كرونا در نقاط مختلف كشورمان برگزار نمی‌شود و فقط یک مراسم با سخنرانی رهبر معظم انقلاب برگزار خواهد شد كه مسلماً سخنرانی معظم‌له در این برهه شنیدنی و بسیار مهم خواهد بود.

مسئله اهمیت بزرگداشت روز قدس و توجه به فلسطین و جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی و همچنین تلاش‌های وافر این جنایتكاران با همراهی استكبار جهانی برای تسریع طرح معامله قرن و غیره، یكی از نكاتی است كه باید در شرایط كنونی بدان توجه کنیم.

در ادامه این گزارش به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملک‌مكان، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس، می‌رویم و نكاتی چند در رابطه با مسائل فوق را می‌خوانیم.

ایكنا ـ با توجه به در پیش ‌رو بودن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، كمی درباره تأثیر روز قدس بر آگاه‌سازی جهانی درباره مسئله فلسطین سخن گویید و اصلاً چرا باید روز قدس را گرامی بداریم؟

مسئله قدس و فلسطین و جنایات رژیم اشغالگر قدس سال‌هاست كه ذهن تمام آزادی‌خواهان دنیا به‌خصوص مردم مسلمان و آزادی‌خواه جهان اسلام را به خودش مشغول كرده است. رژیم اشغالگر قدس با زورگویی و قلدری سرزمینی را ساكن شده و مردم آنجا را از خانه و كاشانه خود بیرون كرده و به خاک یک كشور تجاوز كرده است.

براساس مبانی اسلامی ضرورت دارد مسلمانان نسبت به هرگونه اقدامی كه با زورگویی به مسلمانان و بلكه انسان‌ها انجام می‌شود، بی‌تفاوت و ساكت نباشند. بر همین مبنا در كشورمان و با تدبیر امام راحل آخرین جمعه ماه رمضان روز قدس نامگذاری شد، روزی كه مردم كشورمان و سایر كشورهای اسلامی در این روز راهپیمایی و تظاهرات انجام می‌دهند و علیه رژیم اشغالگر قدس و ظلم و ستم آن‌ها برای دفاع از حقوق مردم فلسطین شعار سر می‌دهند. برگزاری مراسم روز قدس ابتدا در كشور ما انجام شد و بعد از آن فریادهای حمایت از قدس به گوش جهانیان رسید و در سایر نقاط دنیا نیز برنامه‌هایی در این روز اجرا می‌شود.

هر ساله مراسم روز جهانی قدس در نقاط مختلف دنیا به‌صورت خودجوش و مردمی برگزار می‌شود و در كشورمان نیز با حضور در بزرگداشت‌ روز جهانی قدس به دنیا اعلام می‌كنیم كه با هرگونه زورگویی و ستم مقابله می‌كنیم و ساكت نمی‌نشینیم و به مردم مظلوم فلسطین اعلام می‌كنیم كه در هیچ شرایطی شما را فراموش نمی‌كنیم و پشتیبان شما هستیم و تا رسیدن به نتیجه نهایی كوتاه نمی‌آییم.

بزرگداشت روز جهانی قدس اعلام علنی انزجار از رژیم صهیونیستی‌ها و ظلم و ستم‌های آنان و حمایت علنی از مردم مظلوم فلسطین است تا همه جهانیان این فریاد را بشنوند و مطلع شوند كه در این گوشه عالم ظلم و ستمی صورت گرفته و باید با آن مبارزه كنند.

ایكنا ـ امسال به دلیل شیوع كرونا مراسم روز قدس در تمام نقاط كشور برگزار نمی‌شود. به نظر شما در این شرایط چه اقداماتی را می‌‌توانيم انجام دهيم؟

اگرچه امسال به خاطر وضعیت خاص شیوع كرونا، برپایی تجمع‌های شلوغ به‌منظور رعایت مسائل بهداشتی ممنوع شده است، اما به معنای این نیست كه اعلام انزجار و تنفر از رژیم اسرائیل و حمایت از مردم مظلوم فلسطین تعطیل شود، بلكه باید از فرصت‌ها و بسترهایی كه می‌توانیم به وسیله آن‌ها فریادمان را به گوش جهانیان برسانیم استفاده كنیم.

یكی از این بسترها، رسانه‌ها و فضاهای مجازی و اینترنت است و از این طریق اگر هر فردی كمپین یا هشتگی را رواج دهد و اعلام انزجار كند و فریادش را در فضای مجازی نشر دهد و تكثیر كند، به هدفمان خواهیم رسید. همچنین، می‌توانیم از فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی برای رساندن پیام خود به دنیا استفاده كنیم. فضای مجازی بسیار مخاطب دارد و بدون فیلتر می‌توان این فریاد را به گوش دنیا رساند. در واقع بزرگداشت روز جهانی قدس یك تكلیف است و باید ادا شود.

ایكنا ـ با توجه به تصویب طرح معامله قرن، رژیم صهیونیستی از وضعیت شیوع كرونا در دنیا برای تسریع در اجرای این طرح سوءاستفاده می‌كند. روز جهانی قدس تا چه حد می‌تواند این تلاش‌های رژیم اشغالگر را باطل كند؟

آمریكا و اسرائیل همیشه دنبال فرصت‌هایی بوده و هستند تا خوی تجاوزگری خود را نشر دهند و در این راه هم از هیچ حركتی فروگذار نكرده‌اند. برخی اوقات با مطرح كردن صلح و سازش و گاهی هم با تهدید و زورگویی اما باید بدانیم كه مقاومت مردم و در صحنه بودن آنان و اعلام انزجار آنان می‌تواند نقشه آمریكا و اسرائیل را در طرح معامله قرن خنثی كند.

باید مقاومت مردم را تقویت كرد و مردم باید حضور بیشتری در صحنه داشته باشند و قطعاً حضور مردم آزادی‌خواه دنیا و ایستادگی در مقابل زورگویی‌های رژیم صهیونیستی و آمریكا می‌تواند نقشه آنان را ابتر کند تا استكبار جهانی به نتیجه نرسد.

انتهای پیام
captcha