تبیین، هدایت و نصرت؛ سه رسالت امام در جامعه
کد خبر: 3895104
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
آیت‌الله اراکی تأکید کرد:

تبیین، هدایت و نصرت؛ سه رسالت امام در جامعه

استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند تا روز قیامت امام برای مردم فرستاده است، اظهار کرد: تبیین، هدایت و نصرت سه رسالت امام است و هدایت امام هم از نوع ایصالی است و فرد را به هدایت می‌رساند؛ در هیچ بخشی از معارف مسلمین، بحث فراخوانی از مسلمین برای یاری دادن امامت وجود ندارد که نشان ‌می‌دهد امام مردم را نصرت و هدایت می‌کند و حمایت متقابل را درخواست می‌کند.

ارسالی// امامت، اعمال ربوبیت الهی است / جداکردن مردم از ائمه(ع)؛ بزرگترین حرمان تاریخبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن اراکی، استاد سطح عالی حوزه علمیه، 9 اردیبهشت‌ماه، در ادامه مباحث خود در مورد تبیین اندیشه امامت گفت: بحث امامت برخاسته از اراده خداوند و نوعی اعمال ربوبیت الهی است و اگر بحث امامت را از ربوبیت جدا کنیم، راه را بر اعمال ربوبیت خدا بسته‌ایم.

وی با بیان اینکه حق اطاعت، امر، نهی، کیف رکردن و ... مختص ذات خداوند و حق خدا بر بندگان است، افزود: در طرف مقابل هم بندگان حقوقی دارند، زیرا وقتی خدا حق اطاعت دارد، باید امر، نهی، عبادت و ... برای عباد، تبیین و روشن شود. حق استعانت در کنار حق عبادت مطرح است و وقتی خدا حق عبادت دارد، حق نصرت هم برای بندگان وجود دارد.

اراکی بیان کرد: ارسال رسول و تعیین امام، اعانه و یاری و نصرت است و برترین نصرت از سوی امام وجود دارد، لذا اگر امام بر مردم حق اطاعت دارد، برخاسته از حق ذاتی خداوند است که حق اطاعت و امر و نهی و کیفر دارد.

استاد حوزه تصریح کرد: اگر واژه ولی در مورد امام به کار رفته، در آن نصرت، محبت و حاکمیت وجود دارد و نمی‌توان تنها یک معنا از ولی یعنی محبت ارائه دهیم. از لوازم امامت به معنای فرمانروایی، محبت است و این مورد تأیید عقل و شرع است.

امام جامعه را با محبت اداره می‌کند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قوه‌ای که امام با آن مردم را در نظام اسلامی به طاعت منقاد می‌کند، محبت است و نه قوه قاهره، اظهار کرد: نصب امام بر خدا، شرعاً و عقلاً واجب است؛ البته در اینجا میان امامیه و برخی فرقه‌های دیگر شیعه اختلاف است و امامیه معتقدند که عقلاً بر خدا واجب است. در همه اعصار و امصار این وجوب عام و شامل است.

وی تأکید کرد: خدا مادامی که اطاعت از بندگان می‌خواهد و این اطاعت واجب است، نصب امام هم واجب است. اگر اقامه حکم خدا واجب است که همیشه و در هر مکانی واجب است، پس وجود امام در هر زمان و مکان واجب است.

اراکی اضافه کرد: ما ادله قطعیه قرآنی و روایی داریم که ارض الله هیچ وقت از حاکم منصوب از سوی خدا خالی نیست؛ در روایات ما بیان شده است که «لولا الحجة لصاخة الارض و السماء»؛ این روایت از معجزات روایات است، زیرا این مفهوم گسترده و ریشه‌دار است؛ این مفهوم در اهل سنت هم با عبارات دیگری آمده است، ولی متأسفانه بخاری در احادیث پیامبر در این زمینه دست برده است.

وی افزود: مثلاً در روایت «من اطاع امیری فقد اطاعنی» که آن را «من اطاع امیر ... » کرده‌اند، یعنی اطاعت هر امیری ولو معصیت‌کار و دشمن خدا واجب است؛ این متن دال بر کذب است؛ کسی مانند ابن جنبل در اینجا تناقضات عجیبی دارد و در جایی گفته که هر امامی حق حکومت دارد، ولی در جایی از امام عادل حرف زده است. در جایی عدالت را شرط دانسته، ولی گفته اگر امام ظالمی بر عادل پیروز شد، اطاعت از ظالم واجب می‌شود.

اراکی اضافه کرد: این نوع تحریفات حق و باطل را مشتبه و آن‌قدر باطل را نزدیک به حق می‌کند که امر کاملاً مشتبه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در همه اعصار، یک نصب الهی سوای تحقق عقلی و شرعی، تحقق عینی هم داشته است، تصریح کرد: در فضای تفکر امامیه، خصوصاً بعد النبی(ص) خیلی ضرورت ندارد، ولی اهل سنت چون مباحث امامت از نبی به بعد برای آنان مطرح است، امامت قبل از نبی را اساساً مطرح نمی‌کنند. نظریه «مات و لم یوص» در طول تاریخ بلاهای زیادی بر سر جامعه مسلمین آورده است.

اراکی با بیان اینکه خداوند تا روز قیامت امام برای مردم فرستاده است، اظهار کرد: تبیین، هدایت و نصرت سه رسالت امام است و هدایت امام هم از نوع ایصالی است و فرد را به هدایت می‌رساند؛ در هیچ بخشی از معارف مسلمین، بحث فراخوانی از مسلمین برای یاری دادن امامت وجود ندارد که نشان ‌می‌دهد امام مردم را نصرت و هدایت می‌کند و حمایت متقابل را درخواست می‌کند.

اراکی تصریح کرد: در دوره غیبت، بشر واقعاً از فیوضات الهیه بی‌نصیب است و البته همین مقداری بهره هم که دارد از فیوضات امام است، ولی شنیدن کی بود مانند دیدن؛ امروز اهل ولایت تشنه حضور امام زمان هستند.

وی بیان کرد: اینکه امام علی دست کمیل را می‌گیرد و آه بلندی می‌کشد، از این است که چقدر بشر از علی بی‌بهره است؛ مصیبت کبری این بود که مردم را از علی و ائمه جدا کردند؛ وقتی امام شهید شد، مردم دور خانه ایشان جمع شدند و حضرت امام حسن(ع)، ابن عباس را فرستاد تا سخنرانی کند. او گفت حسن(ع) فرمودند که اگر به امامت ما رضایت می‌دهید، خلافت را بر عهده می‌گیریم وگرنه همان طور که پدرم در خانه نشست، ما هم می‌نشینیم و مردم فریاد کشیدند و از امام درخواست کردند.

اراکی تأکید کرد: یکی از حرمان‌های بزرگ بشریت دوری از امامت ائمه و از دردهایی است که انسان اگر بفهمد باید آه بکشد و خون بگرید؛ مردم ایران اخلاص خود را ثابت کرده‌اند و امروز مردم عراق هم بیدار شده‌اند و در این کشور هم اسلام ناب بر اسلام تزویر و فریب پیروز خواهد شد، اما همه بشر باید به این نیاز برسند.

انتهای پیام
captcha