تبریک رایزن ایران در صربستان به مناسبت بزرگداشت سعدی و عید پاک
کد خبر: 3893271
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰

تبریک رایزن ایران در صربستان به مناسبت بزرگداشت سعدی و عید پاک

رایزن فرهنگی ایران در صربستان در پیامی، بزرگداشت سعدی شیرازی، صاحب مكتب فرهنگ ايرانی و زبان فارسی و عید پاک را به عنوان بزرگترین و مهمترین اعیاد مسیحیان جهان به مردم این کشور تبریک گفت.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در متن پیام مهدی شیرازی، رایزن کشورمان در صربستان آمده است:

«سلام و عرض ادب و احترام به مردم خوب صربستان و اهالی فرهنگ و ادب.  

پیش از هر چیز مایل هستم عید پاک را به همه شما پیروان پیامبر مهربانی و رحمت، حضرت مسیح(ع) تبریک و تهنیت عرض کنم. همین طور که همه شما در جریان هستید با توجه به شیوع بیماری کرونا در جهان و صربستان و به منظور جلوگیری از انتشار این ویروس تمام برنامه‌های فرهنگی و هنری در سطح کشور تعطیل شده است و از همین رو، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد نیز به تبعیت از مقررات کشور، برنامه‌های حضوری را معلق کرده است. با این حال از این فرصت استفاده می‌کنم و تلاش داریم تا فعالیت‌های فرهنگی خود را در فضای مجازی ادامه دهیم.

امیدوارم که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تلاش‌های دولت صربستان، هر چه زودتر این بیماری از بین برود تا بتوانیم مانند گذشته با مشارکت شما در برنامه‌های فرهنگی میزبان شما و در کنار شما باشیم.

اول اردیبهشت در تقویم فرهنگی ایرانیان همزمان با سالروز تولد استاد سخن، سعدی شیرازی، یادروز سعدی نام گرفته است. اين نامگذاری نشان از اهتمام جمهوری اسلامی ايران در تجليل از مشاهير فرهنگی و نقش اين شاعر نامدار در فرهنگ و تمدن ايران‎زمين است.

آنچه در طول سده‌های متمادی آوازه نام ایران در جهان بوده، شعر ایرانی است. جهانیان، سرزمین ایران را مهد شاعران بزرگ می‌شناسند؛ شاعرانی که با تکیه بر خرد و حکمت جاری در تاریخ این کشور، ابعاد رازورزانه و نامکشوفی از هستی را پیش روی جهانیان آشکار کرده و زندگی را زیباتر و جهان را جایی بهتر برای زیستن ساخته‌اند.

سعدی شیرازی یکی از بزرگترین شعرای ایران است و در کنار فردوسی، حافظ و مولانا از ستون‌های اصلی شعر و ادب ایران محسوب می‌شود. وی در سال‌های اول سده هفتم هجری، در سال 606 هـ .ق (1210 میلادی) در شهر شیراز متولد شد، در نظامیه بغداد به تحصیل پرداخت، سال‌های زیادی در سفر به شهرها و کشورهای جهان بود و حاصل تجربیات خود را با نگارش نظم و نثر فاخر فارسی برای همیشه در تاریخ فرهنگ و ادب ایران و جهان ماندگار کرد.

گلستان و بوستان دو اثر گرانسنگ سعدی، آینه‌های روشنی هستند که‏ انسان را آن‏ گونه که هست و آن ‏گونه که باید باشد، تصوير كرده و از این‏ رهگذر راه‌های رسيدن به معرفت را به او می‌شناساند.

با نگاهی گذرا به درونمایه اغلب اشعار و حکایات سعدی معلوم می‌شود که وی علاوه بر داشتن طبعی خلاق و برخورداری از قدرت سخنوری و هنر شاعری، خردمندی فرزانه و معلمی راه‌شناس و آگاه از رمز و رازهای هستی بوده و به سهم خود کوشیده است تا اسرار حیات متعالی و هدف‌دار انسان را به صورت لطیف‌ترین تعبیرات تفسیر کند و فراز و نشیب‌های راه زندگی را ضمن دستورالعمل‌های خردمندانه نشان دهد.

سعدی يكی از سخنگويان بزرگ و صاحب مكتب فرهنگ ايرانی و زبان فارسی است كه از پس گذشت قرن‌ها هنوز هم می‌تواند از طريق آثار خويش، امكان ارتباط فرهنگی ما را با شرق و غرب عالم بر قرار كند تا از آموزه‌های وی به عنوان معلم عشق و آزادگی بهره گرفته و جهانی زيباتر و انسانی‌تر برپا کنیم.

آثار اين شاعر گرانقدر در سده 16 ميلادی در اروپا ترجمه شد و اندک اندک به زبان‌های گوناگون برگردانده شد، به گونه‌ای كه هر يک از شاعران فرانسوی، انگليسی، آلمانی از وی تأثير گرفته و به خلق آثاری پرداختند كه بی‌گمان از نگاه و انديشه سعدی سرچشمه گرفته بود.

رایزنی فرهنگی ایران در صربستان نیز کتاب بوستان سعدی را به صربی ترجمه کرده و در اختیار علاقه‌مندان به فرهنگ و ادبیات ایران قرار داده است. پدیده امروزی و مدرن جهانی شدن، قرن‌ها پیش از نگاه سعدی با این تعبیر و شعر لطیف بیان شد که نسخه‌ای جاویدان برای اخلاق بشر امروز و آینده است:

«بنی آدم اعضای یک پیکرند

كه در آفرينش ز يک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار     

دگر عضوها را نماند قرار»

انتهای پیام
captcha