تحولات در قالب انقلاب‌های فرهنگی زمان‌بر است
کد خبر: 3893177
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸

تحولات در قالب انقلاب‌های فرهنگی زمان‌بر است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی با اشاره به اهداف انقلاب فرهنگی گفت: تا حدودی توانسته‌ایم به این اهداف دست یابیم و با توجه به اینکه تحولات فرهنگی زمانبر است با فراهم آوردن زمینه‌ها و شرایط می‌توان شاهد تحقق تمامی اهداف بود.

تحولات فرهنگی جامعه نیاز به بستر سازی داردحجت‌الاسلام ناصرخدایاری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌غربی، در گفت‌وگو با ایکنا آذربایجان‌غربی، با اشاره به سالروز اعلام انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۵۹، اظهار کرد: انقلاب و تحولات رخ داده در جهان به لحاظ ماهیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متفاوت است و در انقلاب ذات و ماهیت شی باید دچار تغییر و دگرگونی شود و هر نوع جنبش اجتماعی یا توده‌ای به اصلاح یا دگرگونی اجتماعی ختم شده باشد انقلاب نامیده می‌شود.

وی با اشاره به انقلاب‌های بزرگ جهان، افزود: انقلاب‌های بزرگ جهان از جمله انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب۱۹۱۷ روسیه و انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ نیز با ایجاد تغییرات اساسی در حکومت و ساختار یک کشور به وقوع پیوسته‌اند‌. پس از پیروی انقلاب اسلامی ایران و شروع به کار دانشگاه‌ها، این مراکز به محلی برای فعالیت‌های سیاسی و مکانی برای حضور مخالفان نظام جمهوری اسلامی تبدیل شده بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی ادامه داد: با گذشت حدود یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی، گروه‌های مخالف نظام در دانشگاه‌ها شروع به جذب افراد و یارگیری کردند و گروه سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران و سازمان مجاهدین خلق در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کردند. در این مدت نیاز به تغییر و پالایش در فرهنگ‌های وارداتی از غرب و نظام‌های لیبرالیستی در جامعه و سیستم آموزشی به وجود آمد تا فرهنگ اصیل ایرانی دوباره در جامعه احیا شود.

حجت‌الاسلام خدایاری با اشاره به رویداد ۲۹ فروردین ۱۳۵۸، دامه داد: در اواخر فروردین ماه ۱۳۵۹ با تأیید امام خمینی (ره) سه روز فرصت به گروه‌های سیاسی برای ترک دانشگاه‌ها داده شد و در این روز منافقين و گروهك‌ها با حمله به دانشگاه تربيت معلم و ضرب و شتم دانشجويان، كنترل دانشگاه را در دست گرفتند که آغازی برای انقلاب فرهنگی بود.

وی با اشاره به اهداف انقلاب فرهنگی گفت: اسلامی کردن دانشگاه‌ها، وحدت حوزه علمیه و دانشگاه و پاکسازی سیستم آموزشی از عوامل بیگانه از جمله اهداف انقلاب فرهنگی بوده است. اکنون که ۴۰ سال از انقلاب فرهنگی می‌گذرد تا حدودی توانسته‌ایم به این اهداف دست یابیم و با توجه به اینکه تحولات فرهنگی زمان‌بر است با فراهم آوردن بسترها و شرایط می‌توان شاهد تحقق این اهداف شد.

حجت‌الاسلام خدایاری بیان کرد: در جامعه‌ای که بستر و شرایط تحول در بحث انقلاب فرهنگی و تمامی زمینه‌ها فراهم باشد، سرعت رشد و تحول زیاد خواهد بود.

انتهای پیام
captcha