تربیت قرآن‌آموزان صرفاً به معنای ترویج فرهنگ قرآنی نیست
کد خبر: 3892887
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۸

تربیت قرآن‌آموزان صرفاً به معنای ترویج فرهنگ قرآنی نیست

داور مسابقات قرآن اوقاف و امام علی(ع) با بیان اینکه تربیت قرآن‌آموزان در سطح بین‌المللی صرفاً به معنای ترویج فرهنگ قرآنی نیست، تأکید کرد: اصل بر این است که همه جوانان و نوجوانان با حال و روحیه قرآنی تربیت شوند.

مروج فرهنگ قرآنی باشیم / برپایی جلسات قرآنی سنتی ضروری است

مجید جیریایی، داور مسابقات قرآن اوقاف و امام علی(ع)، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با بیان اینکه خروجی فعالیت‌های قرآنی باید ملموس باشد، اظهار کرد: به نظر بنده خروجی مسابقاتی همچون امام علی(ع) و اوقاف به اندازه‌ای که هزینه می‌شود، نیست.

وی با بیان این نکته که تنها برگزاری مسابقات قرآن کار قرآنی نیست، تصریح کرد: برخی‌ها اعتقاد دارند برگزاری مسابقات قرآنی 100درصد کاری قرآنی است، اما انجام این مسابقات را 20 درصد کار قرآنی دانسته و خروجی آن را هم در همین حد می‌دانم.

جیریایی بیان کرد: با توجه به اینکه کشوری اسلامی هستیم، تربیت قاریان بنام و سرآمد خوب است و کسی منکر این اصل مهم نیست، اما باید دقت کرد در کنار این تربیت حرفه‌ای به نکات دیگری همچون تربیت اخلاق قرآنی، تدبر در آیات، ایجاد حس نوع دوستی نیز تمرکز شود.

این قاری ملی در پاسخ به این سؤال که قرائت معنامحور می‌تواند به‌عنوات گزینه‌ای برای مسابقات مطرح باشد، اظهار کرد: قرائت معنامحور خوب است، اما تنها برای افراد قرآنی. وقتی قاری حتی قاری بین‌المللی در مسجدی تلاوت می‌کند و مستمعان آن افراد عادی هستند آنان نسبت به معنا آگاهی کافی ندارند، حتی ممکن است بیان کنند قاری محله خودشان بهتر از او که از استان دیگری آمده است تلاوت می‌کند.

شبکه قرآن مخاطب خاص دارد

جیریایی با تأکید بر اینکه تربیت تعداد بسیاری از افراد در سطح بین‌المللی صرفاً به معنای ترویج فرهنگ قرآنی نیست، ادامه داد: فعالیت‌های قرآنی حرفه‌ای با توجه به معنامحوری در رسانه‌ها به ویژه شبکه قرآن مشهود است و مخاطب خاص خود را دارد؛ چراکه این افراد چه از سوی بیت‌المال هزینه بشود یا نشود به صورت خودجوش پا به کار هستند، اما اصل بر این است که جوانان و نوجوانان با حال و روحیه قرآنی تربیت شوند.

وی لزوم برپایی جلسات قرآنی مسجدی یا خانگی را مورد تأکید قرار داد و با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری، بیان کرد: اگر جلسات قرآن به شکل سنتی باشد، به نظر خروجی بهتری خواهد داشت. پیشکسوتان تجربه وجود پیری سلیم‌النفس در مجلس همچون استاد نهرمیانی و ... را دارند، گویا همه به او اعتماد کرده و حرف او را در حوزه اخلاق‌مداری قبول داشتند، امروز باید وجود این افراد در مساجد افزایش پیدا کرده و نوجوانان و جوانان و حتی کودکان گرد او جمع شده و نکات قرآنی و اخلاقی بیاموزند.

هدف از تربیت قاری ترویج حال قرآنی است

جیریایی تأکید کرد: برای ترویج فرهنگ قرآن اصلاً لازم نیست قاری حرفه‌ای تربیت کنیم، تمام هدف این است حال قرآنی داشته باشیم. تربیت قاری ملی و بین‌المللی مهم هست، اما موضوعیت اصلی در فعالیت قرآنی نیست و در این اصل باید تجدید نظر شود. هدف اصلی از ترویج قرآنی روحانی شدن جانمان با آیات الهی است.

داور مسابقات اوقاف در بخشی از سخنان خود به حضور جوانان در جبهه مقاومت سوریه و عراق نیز اشاره کرد و افزود: بیشترین آمار ثبت‌نام شدگان به جوانان بسیجی و هیئتی اختصاص داشت و بیشترین شهید را این قشر از جامعه تقدیم اسلام و انقلاب کردند، جامعه قرآنی باید مراقب باشند فعالیت‌ها به بیراهه نرود.

عدم اعتراض جامعه قرآنی عربستان به کشتار یمن

جیریایی همچنین به تعدد بسیار زیاد حافظان و قاریان در کشور عربستان اشاره کرد و افزود: این کشور تنها به حفظ و قرائت حرفه‌ای اهمیت می‌دهد؛ کمااینکه شاهدیم در حمله آل‌سعود جنایتکار به یمن و به شهادت رساندن شمار زیادی از مسلمانان جامعه قرآنی این کشور کوچکترین اعتراضی نکرد و نمی‌کند، گویا هیچ انسانیتی در وجود آنان مشاهده نمی‌شود.

وی به نقش جوانان با اخلاق طلبه در مساجد و جای خالی نوجوانان و جوانان در کنار آنان هم اشاره کرد و گفت: باید نوجوان امروزی را به سمت حضور در مسجد و قرار گرفتن در کنار افراد با اخلاق قرآنی و حوزوی‌، دینمدار، قرآنی به معنای واقعی تشویق کرد؛ چراکه اخلاق‌مداری منطبق با آموزه‌های اسلام ناب محمدی(ص) انسان را در مسیر کمال قرار می‌دهد. برگزاری مسابقات قرآن خوب هست، اما خروجی متناسب با هزینه‌کردها ندارد، هزینه‌ها با ایده‌پردازی درست باید به نوع دیگری انجام شود تا جامعه قرآنی‌تر شود.

انتهای پیام
captcha