اصول بهداشتی نگه‌داری و آماده‌سازی مواد غذایی در زمان اپیدمی کرونا
کد خبر: 3891192
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶

اصول بهداشتی نگه‌داری و آماده‌سازی مواد غذایی در زمان اپیدمی کرونا

در زمان شیوع كرونا و به‌منظور پیشگیری هرچه بیشتر این ویروس، مسلماً یكسری نكات بهداشتی باید رعایت شود كه از جمله آن‌ها می‌توان به مسائل نگه‌داری و آماده‌سازی مواد غذایی اشاره كرد.

به گزارش ایكنا از فارس، یكسری دستورالعمل‌های بهداشتی برای نگه‌داری و آماده‌سازی مواد غذایی در زمان اپیدمی كرونا ویروس وجود دارد كه باید بدان‌ها توجه كرد.

غذاهای خام را از غذاهای پخته جدا کنید:

«آلودگی متقاطع» واژه‌ای است که برای توصیف انتقال میکروب‌ها یا ویروس‌ها از غذای خام به غذای پخته استفاده می‌شود.

- در هنگام خرید گوشت قرمز، گوشت ماکیان و غذاهای دریایی را از سایر اقلام خریداری شده جدا نگه‌دارید.

- در زمان کار کردن با مواد غذایی خام (گوشت قرمز، ماکیان و غذاهای دریایی) از ظروف و تجهیزات جداگانه مانند تخته و چاقو برای خرد کردن گوشت خام و مواد غذایی پخته استفاده شود.

- ظروفی را که برای غذاهای خام استفاده کرده‌اید را با آب گرم و مایع ظرفشویی تمیز بشویید.

- به هنگام طعم‌دار کردن گوشت خام نباید مایعاتی که گوشت خام در آن خوابانده شده را پس از پخته شدن و هنگام مصرف گوشت به آن اضافه کرد.

- از ذبح و تهیه یا مصرف گوشت حیوانات وحشی یا حیوانات اهلی  مشکوک به بیماری پرهیز کنید. 

- از خریدن مواد غذایی فله‌ای و یا بدون بسته‌بندی خودداری کنید.

- امکان انتقال کرونا ویروس از طریق بسته‌های مواد غذایی وجود دارد، لذا توصیه می‌شود قبل از مصرف انواع لبنیات، انواع کنسروها و غذاهای آماده، بطری آب‌های آشامیدنی، نوشیدنی‌ها و سایر محصولات غذایی بسته‌بندی شده شسته و ضدعفونی شود.

غذاها را خوب بپزید:

- پخت مناسب مواد غذایی می‌تواند اغلب میکروارگانیسم‌های خطرناک را نابود کند. پخت غذا تا دمای ۷۰درجه سانتیگراد سبب اطمینان از ایمن بودن غذا برای مصرف می‌شود. ویروس کرونا به دمای معمولی پخت (۷۰ درجه) حساس است. در این دما تعداد زیادی از میکروارگانیسم‌ها در مدت۳۰ ثانیه از بین می‌رود.

- اغلب مرکز یک قطعه گوشت کامل، استریل است، چون بیشتر میکروارگانیسم‌ها در سطح لایه خارجی گوشت قرار دارند، اما در گوشت چرخ شده میکروارگانیسم‌ها هم در سطح لایه خارجی و هم در قسمت‌های داخل آن وجود دارند.

- از مصرف تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و ماهی خام و کامل پخته نشده پرهیز کنید. شیر را  هم قبل از مصرف بجوشانید.

- در مورد گوشت قرمز و ماکیان، اطمینان یابید که رنگ عصاره آن‌ها شفاف باشد و نه صورتی.

- غذاهایی مانند سوپ و انواع خورشت را تا دمای جوش حرارت دهید تا مطمئن شوید دمای آن به  ۷۰درجه سانتیگراد رسیده است، سپس در آن دما دست کم به مدت یک دقیقه جوشانده شوند.

- غذاهای پخته را برای استفاده مجدد، به اندازه‌ای که به‌طور کامل داغ شوند، حرارت دهید.

پخت‌و‌پز ایمن در مایکروویو:

- مایکروویوها غذا را به‌صورت غیر یکنواخت می‌پزند و برخی از قسمت‌های غذا که نقاط سرد گفته می‌شوند، حرارت کافی نمی‌بینند و در این نقاط ممکن است ویروس‌ها همچنان زنده بمانند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که غذای پخته شده در مایکروویو به‌طور کامل به دمای ایمن رسیده است.

- برخی از ظروف پلاستیکی در مواجهه با گرما از خود مواد شیمیایی سمی آزاد می‌کنند، بنابراین نباید از آن‌ها برای گرم کردن مواد غذایی در مایکروویو استفاده کرد.

 غذاها را در دمای مناسب و سالم نگهداری کنید:

- با نگه‌داری غذا در دمای کمتر از۵  درجه سانتیگراد و یا دمای بیشتر از ۶۰درجه سانتی‌گراد رشد میکروارگانیسم‌ها کاهش یافته یا متوقف می‌شود. ویروس کرونا در شرایط انجماد بسیار پایدار است و در دمای منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد تا دو سال می‌تواند زنده بماند. ویروس کرونا، ویروس سارس( SARS )و مرس(MERS) بر اساس میزان دما، رطوبت و نور ماندگاری متفاوتی دارند. در دمای یخچال (۴ درجه سانتیگراد) ویروس کرونا می‌تواند تا ۷۲ ساعت زنده بماند. با توجه به اینکه ویروس کرونا در دمای پایین و فریز شده نیز پایدار است، بهداشت و ایمنی مواد غذایی می‌تواند از انتقال آن از طریق غذا پیشگیری کند.

- غذای پخته را بیش از دو ساعت در دمای اتاق نگهداری نکنید. غذای پخته و فسادپذیر را بلافاصله (بهتر است تا کمتر از۵ درجه سانتیگراد) سرد کنید.

- باقیمانده غذا را بلافاصله سرد و سپس نگه‌داری کنید و از نگهداری غذا به‌مدت طولانی حتی درون یخچال اجتناب ورزید. باقی‌مانده غذا نباید بیش از سه روز در یخچال باقی بماند و نباید بیش از یک بار مجدد گرم شود.

 - یخ‌زدایی مواد غذایی را در دمای اتاق انجام ندهید و یخ‌زدایی غذا را در دمای یخچال و یا سایر مکان‌های سرد انجام دهید.

رضیه شناور، مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

انتهای پیام
captcha