مسئولان برای انجام واجب‌های كفایی در بحث تجهیز اموات كرونایی همكاری كنند
کد خبر: 3890048
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۱

مسئولان برای انجام واجب‌های كفایی در بحث تجهیز اموات كرونایی همكاری كنند

مدیر حوزه‌های علمیه فارس، با بیان اینكه تجهیز اموات كرونایی یكی از كارهای واجب بر زمین مانده است اما طلاب جهادی برای این كار اعلام آمادگی كرده‌اند،‌ گفت: توقع ما از مسئولان این است که آنچه واجب کفایی است، انجام شود و همه دستگاه‌ها پای کار بیایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، تجهیز اموات کرونایی را یکی از کارهای واجب بر زمین مانده دانست و گفت: اگر رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها این شرایط را تسهیل کنند تا اینکه کار به نحو مطلوب انجام بگیرد و مسئولان به میدان بیایند، کار بسیار بزرگی انجام داده‌اند.

وی ضمن تشکر از دانشگاه علوم پزشکی شیراز به دلیل فراهم کردن زمینه تجهیز کامل اموات، شهرداری شیراز و مسئول آرامستان‌های شیراز به دلیل اعلام آمادگی کردن برای تجهیز و تغسیل اموات کرونایی، اضافه کرد: توقع ما از مسئولان این است که آنچه واجب کفایی است، انجام شود و همه دستگاه‌ها پای کار بیایند؛ طلاب جهادی اعلام آمادگی کرده‌اند، همان‌طور که تاکنون تیمم و تکفین اموات کرونایی را انجام میدادند اکنون نیز این آمادگی را دارند که کار تغسیل اموات را نیز انجام دهند.

مدیر حوزه علمیه فارس با تصریح اینکه به نظر همه مراجع و مقام معظم رهبری مادامی که تغسیل میت مسلمان امکان دارد، نمی‌شود تیمم کرد، گفت: تغسیل واجب اولیه است؛ اینکه تغسیل اموات کرونایی در حالت اضطرار است یا نه باید تیم‌های کارشنایی تشخیص دهند، تیم‌های کارشناسی هم باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا اضطرار به وجود نیاید.

وی به تبیین شرایط اضطرار تغسیل اموات کرونایی پرداخت و گفت: اضطرار یعنی کسی که تمام صورت و بدن آن سوخته است، اینکه آقایان مطرح می‌کنند و بگویند آب غسل میت آلوده به ویروس است و موجب سرایت می‌شود، عذر پذیرفتنی نیست، چراکه با اجرای پروتکل‌های بهداشتی و ضدعفونی بدن قبل از عملیات تغسیل قابل رفع است.

تغسیل اموات کرونایی با رعایت موازین بهداشتی مشکلی ندارد

استوار میمندی با بیان اینکه تغسیل اموات کرونایی با رعایت موازین بهداشتی مشکلی ندارد، گفت: اگر غسل‌دهنده‌ها لباس مناسب بپوشند، ماسک و ابراز مناسب داشته باشند، بدن از قبل ضدعفونی شده باشد و همچنین یک سالن اختصاصی را به اموات کرونایی اختصاص دهند و  سالن پس از هر غسلی، ضدعفونی شود، مشکلی به وجود نمی‌آید.

مدیر حوزه علمیه فارس اظهار کرد: میت مسلمان حرمت دارد و جنازه مومن مسلمان نباید در معرض هتک حرمت قرار گیرد؛ اگر  غسل‌دهندگانی که حقوق دریافت می‌کنند می‌ترسند تغسیل اموات کرونایی را انجام دهند، طلاب همان‌طور که تاکنون کار تیمم و کفن را انجام می‌دادند اکنون نیز آمادگی دارند که کار تغسیل اموات را انجام دهند تا این واجب شرعی بر روی زمین نماند.

انتهای پیام
captcha