افزایش توجه به منجی در بحران کرونا / در فاز ترویج جهانی مهدویت عقب افتادیم
کد خبر: 3889760
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
استاد مهدویت حوزه بیان کرد:

افزایش توجه به منجی در بحران کرونا / در فاز ترویج جهانی مهدویت عقب افتادیم

استاد مهدویت حوزه با بیان اینکه در بحران کرونا توجه به منجی و نجات‌بخش به شدت افزایش می‌یابد و باید این خلأ معرفتی را به شکل صحیح پوشش دهیم، اظهار کرد: در عرصه ترویج جهانی مهدویت در جنبه رسانه‌ای، علمی، تولیدات رسانه‌ای و هنری خیلی عقب هستیم، یعنی تقریباً مساوی با صفر.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی استاد حوزه و مدیر مرکز تخصصی مهدویتحجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، استاد حوزه و مدیر مرکز تخصصی مهدویت، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به نیاز بشر به منجی گفت: در عموم انسان‌ها، نهاده‌ای با عنوان توجه به عالم بالا و خدا وجود دارد که آن را به لحاظ میدانی به خصوص در شدائد و گرفتاری‌ها را می‌توان مشاهده کرد. این مسئله در آثار، آیات، روایات، تاریخ و ... هم قابل ملاحظه است؛ مثلاً در آثار ادبی، اشعار شعرا، رخدادهای جامعه و ... به آن پرداخته شده است.

وی افزود: الان در وضعیت کرونایی در سطح جهان، رجوع به خدا و توجه به اولیای الهی بیشتر از گذشته مشهود است و این ناشی از توجه فطری و درونی به خداوند و عالم ماوراء است؛ لذا توجه به خدا عمومی است، ولی کسانی که فهم و درک بیشتری دارند، این سؤال برای آنان مطرح است که چگونه می‌توانند مسیر قرب الهی را طی کرده و از گردنه‌های دشوار زندگی عبور کنند.

کلباسی با بیان اینکه در شرایط سخت، عمدتاً افراد به این فکر هستند که کسی دست آنان را بگیرد و آنان را از این شرایط عبور دهد، تصریح کرد: در این شرایط توجه به منجی و نجات‌بخش به شدت افزایش می‌یابد و این توجه نیازی را ایجاد می‌کند که بایستی کسانی که در این عرصه اطلاعات، معارف و پیشنهاداتی دارند، به میدان آمده و این خلأ را پوشش دهند.

قرآنی بودن آموزه مهدویت

وی بیان کرد: در قرآن و روایات برای نجات‌بخشی بشر، امام مهدی(عج) معرفی شده که به عنوان منجی، انسان‌ها را به سمت کمال و مآل نهایی به پیش خواهد برد؛ امامی که همه فرق اسلامی با وجود اختلافات جزئی، او را قبول دارند؛ حضرت مهدی(عج) همان منجی و موعود است که پیامبر(ص) وعده فرموده‌اند: «یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطًا وَعَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْمًا وَجَوْرًا». بنابراین توجه دادن به حضرت همچنین توسل به آن وجود مقدس، آموزه قرآنی است؛ زیرا مردم وقتی در دوره حضور انبیاء گرفتار می‌شدند از آنان درخواست دعا داشتند.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت اظهار کرد: در داستان موسی(ص) فرموده است: «...قَالُوا يَا مُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّكَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَكَ ...»؛ یا در دوره عیسی مسیح(ع)، وقتی بیماری‌ها و گرفتاری ها بروز می‌کرد به او متوسل می‌شدند. ما هم امروز چون معتقدیم که حضرت، زنده، ناظر و شاهد هستند، بنابراین توجه و توسل به حضرت برای آن که در حق ما دعا کرده و شفیع ما باشند، لازم است و نیاز به منجی با توجه به اینکه امام منصوب خداست و انسان کامل و مقرب الهی است، قابل اثبات است.

جهانی‌سازی اندیشه منجی

وی در پاسخ به این سؤال که اندیشه منجی را چگونه جهانی کنیم با بیان اینکه اندیشه منجی، امری جهانی هست اضافه کرد: در تمامی ادیان و حتی شبه ادیان مثل بودا، کنفوسیوس و ... اندیشه و اعتقادی به نجات‌بخش نهایی عالم وجود دارد که پایان غم و غصه و گرفتاری‌ها خواهد بود و در جهان اسلام هم مهدویت امری متعارف و شناخته شده است. مهدویت در میان شیعیان بسط فوق‌العاده‌ای دارد، ولی در اهل سنت با اینکه احادیث زیادی وجود دارد و به آن باور دارند کمتر مورد گفت‌وگو قرار گرفته و فرهنگ نشده است؛ از نظر علمی و اعتقادی همه قبول دارند و حتی می‌گویند: «من انکر المهدی فقد کفر»، ولی به هر حال به فرهنگ تبدیل نشده است.

استاد مهدویت حوزه با بیان اینکه کار مهدوی در خارج با داخل متفاوت است، اظهار کرد: در سطح جهانی باید شکل دیگری کار کنیم که نیاز به اقدامات وسیع و گسترده فرهنگی دارد که باید طبق شرایط و اقتضائات خودش انجام شود. البته این اقدامات صرفاً سخنرانی و منبر نیست، بلکه باید در جنبه رسانه‌ای، علمی، تولیدات رسانه‌ای و هنری مانند فیلم، کلیپ، سریال، رمان و ... در عرصه جهانی اقدامات شایسته‌ای انجام شود که در فاز جهانی خیلی عقب هستیم، یعنی مساوی با صفر.

کرونا قطعاً جزء عوامل قرب ظهور نیست

وی در پاسخ به این سؤال که حوادثی مانند کرونا ربطی به آخرالزمان دارد با بیان اینکه از بعد از پیامبر(ص) تا قیامت دوره آخرالزمان است و ما هم در این دوره به سر می‌بریم، اظهار کرد: محل بحث این است که آیا کرونا جزء علائم ظهور است؟ قطعاً جزء علائم قرب ظهور نیست، زیرا علائم قرب ظهور 5 علامت مانند سفیانی، یمانی و قتل نفس زکیه و ندای آسمانی در ماه رمضان و ... است، در قرب ظهور رخ می‌دهد، ولی قبل از ظهور حوادث بسیار ی اتفاق می‌افتد که محتمل است کرونا هم یکی از این حوادث باشد.

کلباسی با اشاره به برخی روایات که به طاعون سفید اشاره کرده‌اند، اظهار کرد: ممکن است کرونا یکی از مصادیق طاعون سفید مورد اشاره باشد که با روایات مرتبط با وقایع آخرالزمان ارتباط دارد. البته تاکید می‌کنم که جزء علائم قرب ظهور به صورت قطعی نیست، زیرا از این نوع حوادث در طول تاریخ زیاد رخ داده است، گرچه این بیماری به علت گسترش ارتباطات بین‌المللی شیوع جهانی دارد.

وی در پایان اظهار کرد: این حادثه معلوم نمی‌کند که فاصله ما با ظهور یکسال، ده سال و صد سال و هزار سال است، همچنین محتمل است که مصداق مرگ سفید باشد؛ زیرا در روایت به طاعون سرخ و سفید اشاره شده که طاعون سرخ جنبه کنایی دارد و مراد جنگی است که کشته‌های بسیاری دارد؛ لذا کرونا جزو حوادث آخرالزمانی پیش از ظهور و نه قرب ظهور است.

انتهای پیام
captcha