مراقبت‌های معنوی را باید از خانه آغاز کرد
کد خبر: 3888621
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹

مراقبت‌های معنوی را باید از خانه آغاز کرد

رئیس كارگروه سلامت معنوی ستاد مقابله با كرونا در استان فارس با تأكید بر تأثیر ارتقای فرهنگی و روانی در کنار مراقبت‌های درمانی، گفت: مراقبت‌های معنوی را باید از خانه آغاز کرد.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی، رئیس كارگروه سلامت معنوی ستاد مقابله با كرونا استان فارس عصر دیروز، 13 فروردین در نشست بررسی آخرین اقدامات مجموعه سلامت استان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با تلاش مجموعه سلامت، از اقدامات مجموعه سلامت فارس در بسیج ملی مبارزه با کرونا قدردانی کرد.

وی با تأكید بر نقش تأثیرگذار ارتقای فرهنگی ـ روانی فردی و اجتماعی در کنار مراقبت‌های درمانی، در رابطه با اقدامات گروه سلامت معنوی کمیته مقابله با کرونا دانشگاه، توضیحاتی ارائه داد و گفت: مراقبت‌های معنوی را باید از خانه آغاز کرد.

محمودی از فعالیت کارگروه‌هایی در این زمینه شامل کارگروه روان‌شناسی، کارگروه جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی، کارگروه فضای مجازی، کارگروه هم‌افزایی حوزه و دانشگاه و کارگروه مراقبت‌های معنوی خبر داد.

رئیس كارگروه سلامت معنوی ستاد مقابله با كرونا استان فارس ادامه داد: کارگروه «مراقبت‌های معنوی» با مدیریت سیدضیاءالدین تابعی، مدیرگروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشكی شیراز و با همکاری آیت‌الله لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز تشکیل شده است که در آن به موضوعات مؤثر در اختلال روانی و کاهش سطح آرامش افراد مانند اختلال در بیولوژی خواب در اثر تغییر ساعت خواب و بیداری مردم و حتی تغذیه افراد پرداخته می‌شود، همچنین ساعات بیولوژی عبادت که از اهمیت ویژه‌ای در جامعه ما برخودار است و نیز شیوه مراقبت معنوی از بیماران در خانه پیگیری و بررسی می‌شود.

وی از مشارکت دستگاه‌های اجرایی به ویژه سپاه فجر استان، حوزه علمیه، دانشگاه شیراز و همچنین بسیج هنرمندان در گروه سلامت معنوی کمیته مقابله با ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد و اضافه کرد: تولید و انتشار محتواهایی درباره سبک زندگی در این ایام نیز با هدف حفظ بنیاد خانواده برای تمامی اعضای خانواده و تمامی سنین در رسانه‌ها و فضای مجازی انجام شده است.

مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز در این نشست از عموم مردم خواست تا با ادامه حضور در منازل و پرهیز از حضور در بیرون از خانه، موجب قطع زنجیره انتقال کروناویروس شوند.

وی از امام جمعه شیراز برای همراهی با مجموعه سلامت، از فعالیت کارگروه سلامت معنوی در راستای تحقق اهداف بسیج ملی مبارزه با کرونا قدردانی کرد و گفت: مشارکت اساتید روان‌شناسی معاونت بهداشت دانشگاه و گروه علمی روانپزشکی دانشکده پزشکی شیراز می‌تواند در موضوعات مربوط به سلامت روان جامعه راهگشا باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز همچنین از کادر درمانی، پژوهشگران، کارکنان آزمایشگاه تشخیصی کرونا و بازرسان معاونت‌های بهداشت و درمان برای تلاش در بسیج ملی مبارزه با کرونا قدردانی کرد.

افزایش نمونه‌گیری کرونا در استان، پیگیری امور مربوط به مستندسازی اقدامات، تأکید بر نظارت ویژه بر انجام دقیق نمونه‌گیری کرونا در آزمایشگاه‌ها و بررسی پروتکل‌های شیوه دفن جان‌باختگان کروناویروس، از دیگر تأکیدهای لطفی در این نشست بود.

محسن مقدمی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی شیراز و رئیس کارگروه علمی مبارزه با کروناویروس نیز در این نشست از مراحل خدمت‌رسانی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه و اقداماتی که برای مبتلایان در مراکز درمانی انجام شده گزارشی ارائه داد.

عبدالرسول همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز از دیگر اعضای این نشست بود که درباره نظارت‌های نامحسوس بازرسان بهداشت برای ارزیابی آزمایشگاه‌های تشخیصی کرونا و اقدامات بهداشتی در راستای بسیج ملی مبارزه با کرونا سخن گفت.

علی اكبری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز در این نشست از برنامه‌ریزی‌های حوزه درمان با هدف بهبود چرخه ارائه خدمت در مراکز درمانی خبر داد و گفت: پیش‌بینی‌های موردنیاز در راستای بسیج ملی مبارزه با کرونا انجام شده و مراکز درمانی به‌صورت شبانه‌روزی در حال خدمت‌رسانی به مبتلایان و مراجعان هستند.

یونس قاسمی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت اساتید، دانشجویان و پژوهشگران در خصوص بیماری کووید ۱۹، از برگزاری نشست‌های مشترک حوزه خود با کمیته اخلاق دانشگاه، فعالیت‌های گروه‌های علمی بالینی و رشته‌های مختلف دانشکده‌های زیر مجموعه دانشگاه خبر داد.

بررسی اقدامات معاونت تحقیقات و فناوری در مورد تشخیص سریع وجود متانول و اتانول و ارایه پروپوزال ریجستری بیماران مبتلا به کروناویروس، از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در این نشست بود.

سیدروح‌الله حسینی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شیراز و رئیس کارگروه ارتباطات و اطلاع‌رسانی عمومی و عضو کمیته مستندسازی کرونا نیز در این نشست درباره عملکرد کمیته مستندسازی دانشگاه و فعالیت‌های روابط عمومی در این باره گزارشی ارائه داد.

ارائه گزارشی از آمار مبتلایان و شیوه خدمت‌رسانی کادر درمانی از دیگر محورهای این نشست بود که با حضور لیلا هاشمی‌زاده، مدیر خدمات پرستاری دانشگاه انجام شد.

در این نشست هر یک از معاونان و مدیران ارشد دانشگاه به بیان توضیحاتی درباره اقدامات انجام شده حوزه خود در راستای بسیج ملی مبارزه با کرونا در فارس پرداختند.

انتهای پیام
captcha